SoMe-kreatør Kornelia Minsaas reagerer i en video på LinkedIn på TV 2 sport sin TikTok-konto, som bare er herrefotball
Kornelia Minsaas reagerer på at TV 2 Sport sin TikTok-konto er bare fylt med herrefotball.

Raser mot TV 2 Sports TikTok: – Skjerp dere

SoMe-profilen Kornelia Minsaas er ikke imponert over mangfoldet på TV 2 Sport sin TikTok-konto, og krever at mediehuset tar inn kvinnelige forbilder. TV 2 sier de jobber med saken.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke gikk SoMe-kreatør Kornelia Minsaas ut på LinkedIn og kritiserte TV 2 Sports tiktok-konto.

Hun reagerer på at det kun er herrefotball-videoer som ligger på mediehusets konto.

«Har sagt det før, og sier det igjen. TV 2. Fiks det. Som allmennkringkaster har dere et ansvar - også på sosiale medier. Dere skal dele mangfoldig innhold som treffer ulike publikumsgrupper.»

Hun legger til at beskrivelsen «Her får du det siste fra sportsverdenen» er en løgn.

TV 2 Sport-kontoen har 572.500 følgere. 

TV 2 er forlagt kritikken, og sier de forstår frustrasjonen. Se hele TV 2s svar lenger ned i saken

Reflekterer ikke samfunnet

I en video viser hun hvordan feeden ser ut. 

«TV 2, dere må skjerpe dere på TikTok. Enten må dere endre navn til TV2herrefotball, eller så må dere få inn mer mangfold i feeden», sier hun og legger til: 

«Alt dere viser fram er menn som spiller fotball. Skjerp dere!»

Hun legger til at hun blant de 69 øverste videoene så tre kvinneansikt.

SoMe-rådgiver Kornelia Minsaas
SoMe-rådgiver Kornelia Minsaas mener TV 2 glipper på samfunnsoppdraget.

Til Medier24 forteller Minsaas at hun forventer at TV 2 som allmennkringkaster deler mer mangfoldig innhold på SoMe.

– TikTok-feeden deres reflekterer ikke samfunnet vårt, og spesielt unge trenger flere idrettsforbilder i ulike grener å se opp til. Her finnes det knapt dameansikter, forteller hun.

Minsaas sier det er skuffende å se at en allmennkringkaster fokuserer kun på herrefotball.

– Jeg forstår at fotball er verdens største idrett, men 50 prosent av verdens befolkning er kvinner. Og vi har mange utrolig flinke kvinnelige fotballspillere, sier hun.

Mye gutteklubbstemning

Minsaas mener TV 2 glipper på samfunnsoppdraget når de herrefotball dominerer feeden på TikTok.

– Svært mange unge er på TikTok, og her har TV 2 en unik posisjon til å inspirere og informere. Likevel har de et ensformig nyhetsbilde med manglende kvinneandel. Unge jenter fortjener flere forbilder og se opp til i TV2 sine kanaler.

Hun mener feeden viser at TV 2 er mer opptatt av klikk og virale innlegg enn samfunnsoppdraget sitt.

– Det blir mye gutteklubbstemning, å og skylde på at «Men vi ser at det er herrefotball som engasjerer mest» er en dårlig unnskyldning. Det ser ikke ut som at de har prøvd så mye annet. Vi burde forvente mer av allmennkringkasteren.

SoMe-rådgiveren tok også opp dette temaet på LinkedIn før sommeren. 

Da fikk hun til svar fra TV 2 at de skulle ta det med inn i redaksjonen.

– Denne gangen fikk jeg til svar at det var tilfeldig, fordi det er landslagspause. Men det kjøper jeg ikke. For feeden viser at det knapt var kvinneansikter der under VM i kvinnefotball, sier hun.

Minsaas viser til noen av de få kvinneansiktene er Erna Solberg og Helene Spilling, som har på seg Arsenal-drakt.

Minsaas sier hun er skuffet på vegne av unge jenter.

– De trenger å se at idrettsverdenen har mer å by på enn menn som spiller fotball. Vi har en rekke flotte utøvere innen alt fra roing, tennis, skøying, løping, skihopping, dødsing, alpint, håndball og mer. Mange av disse idrettsutøverne er kjempekule. Det skal ikke mye til for å lage engasjerende innhold med dem, sier hun og legger til:

– Det skal ikke så mye til for å lage snutter som viser tøffe, flinke kvinner, både i fotballen og andre idretter.

Jobber kontinuerlig med det

Medier24 har forelagt kritikken fra Minsaas til SoMe-ansvarlig i TV 2, Pernille Gunnes. 

Hun har ikke anledning til å la seg intervjue, men henviser til svaret hennes på Minsas sin LinkedIn-post

Der skriver hun at de er enige at i at det er viktig med kjønnsbalanse:

«Grunnen til at det er mye herrefotball i feeden vår akkurat nå er pga. det har vært landslagspause. Det er stor interesse rundt dette, og da pøser vi ut innhold. Ofte 30-50 videoer fra samme event. Da kan det se ganske heftig ut i feeden. Lenger ned i feeden, så ser du flere kvinner i forbindelse med blant annet kvinnefotball og vårt konsept «Proff». En rettighet og et konsept vi er veldig stolte av. Dette er selvsagt ikke for å bortforklare kritikken, men det er viktig for meg å understreke at dette er noe vi jobber kontinuerlig med.

Og med det sagt: SoMe-teamet i TV 2 Sport består av flest kvinner. Det gjør at vi forstår hvor frustrerende denne tematikken kan være, og at dette er noe vi ikke tar lett på.

Heldigvis er Toppserien i gang igjen og snart går blant annet Bambusa-ligaen, Rema 1000-ligaen og basketball med kvinner av stabelen, for å nevne noen. Og nærmere vinteren kommer enda mer kvinneidrett. Da er det naturlig at vi, som med herreidretten, legger ut og lager innhold som treffer alle - uansett kjønn. »

Gunnes påpeker overfor Medier24 at det var NRK og Viaplay som hadde rettighetene til VM i fotball for kvinner i år. 

– Hadde vi hatt rettighetene, så hadde vi selvsagt lagt ut mer av dette i TikTok-feeden, sier Gunnes. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS