Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare.
E24 økte både annonse- og brukerinntekene i 2023. Driftsresultatet er opp 40,4 prosent fra året før.
Likevel ble årsresultatet på 17 millioner kroner i minus.
– Helt fornøyd blir jeg ikke før vi begynner å tjene godt med penger, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør, Lars Håkon Grønning, til Medier24.
Han sier 2023 har vært preget av et krevende annonsemarked og høy inflasjon. Men at han likevel er fornøyd med hvor de er i planen, og mener målet om å tjene penger er innen rekkevidde.
– Vi har en ambisjon om å klare å bli lønnsomme allerede i år. Men det er ikke tvil om at både inflasjon og krevende annonsemarked gjør at det er en betydelig utfordring. Vi må fortsette å jobbe gjennom året for å komme dit.
Flere abonnenter
I fjor satte avisen dagsorden med avsløringer rundt både Ola Borten Moe, Sindre Finnes og Anniken Huitfeldts ektefelle. Arbeidet har blant annet gitt dem SKUP-diplom og «Den Store Journalistprisen».
– Det fine er at vi opplever en god interesse for E24. Vi har hatt et godt journalistisk år. Vi har god vekst i brukerinntektene, og det er det viktigste.
Grønning sier fokuset er på å øke topplinja og øke inntektene, og samtidig ha et fornuftig fokus på kostnadssiden.
–Det i sum skal sørge for at vi ender med å tjene penger, sier han.
Krevende for flere
Konkurrenten deres, Dagens Næringsliv, varslet nylig at de må kutte 20 millioner kroner i år.
– Det er knapt noe medie i Norge som ikke har det krevende akkurat nå. Jeg håper alle klarer å navigere gjennom dette på god måte. Vi trenger DN, for vi trenger en god konkurrent til E24. Jeg håper og tror det skal gå bra med DN fremover også, sier Grønning.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no