Drammens Tidende økte årsresultatet med 7,3 millioner kroner i 2020. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
– Mye usikkerhet underveis
Avisen tapte 7,5 millioner kroner i inntekter, fra 142,6 millioner kroner til 135,1 millioner. Til tross for det endte de på et solid overskudd på 24,3 millioner kroner, opp fra 17 millioner. Det er en oppgang på 43 prosent.
– Det gikk voldsomt bra til slutt. Det var mye usikkerhet underveis, og stor risiko for å tape annonseinntekter. Så å komme ut av året med et såpass solid overskudd, skal vi være stolte av, sier ansvarlig redaktør Espen Sandli, til Medier24.
Avisen økte opplagtinntektene med 2,2 millioner kroner. Sandli forteller at lesertallene har vært gode.
– Det har vært voldsom interesse rundt journalistikken vår. Det har naturlig nok vært mye korona-stoff. Drammen er den byen ved siden av Oslo som har blitt hardest rammest, og lengst. Da blir vi som lokalavis livet i samfunnet, sier Sandli.
– Uhyre flink gjeng
Han legger til at Drammens Tidende hadde en fem prosent økning i abonnement, og at 60 prosent av abonnentene nå er digitale.
Avisen måtte, i likhet med andre, permittere selgere i fjor vår. Det, sammen med at avisen har ansatt flere nye, unge journalister, gjorde at de sparte inn 10,4 millioner kroner i lønnskostnader.
Sandli roser også de ansatte for innsatsen i annerledesåret.
– Det er en uhyre flink gjeng. Vi har mye ungt talent som viser seg frem og har tatt plass i denne perioden, sier han.
Og Sandli forteller at det også i år går bra økonomisk.
– De digitale inntektene går bra. I tillegg merker vi en oppsving i annonsene, sier han og legger til:
– Det er et signal om at fremtiden ser lys ut. Her kommer det til å være liv lenge.