Leder for visuell avdeling/journalistikk i Dagens Næringsliv, Jannicke Engan.Foto: Endre Simonsen
DNs visuelle sjef er klar på at det ikke er penger i podkast hos dem
Jannicke Engan er klar på det ikke er penger i podkast for Dagens Næringsliv i dag. Samtidig understreker hun at mediet er viktig for å få unge til å lese næringslivsavisen.
Samtidig vokser podkast fra et lavt nivå, og er fortsatt liten når det gjelder digitale medieinvesteringer.
Leder for visuell avdeling/journalistikk i Dagens Næringsliv, Jannicke Engan, var invitert for å svare på spørsmålet om det er penger i podkast.
Der hadde hun et kontant svar:
– Nei, sier Engan til latter fra salen.
– Det er så deilig å komme inn som en underdog på slutten, fortsetter hun.
Rett før hun entret scenen hadde både podcastsjef i Aftenposten Karoline Fossland, samt Øystein Wibell og Henriette Seljom fra Bauer Media, svart ja på at de tror det er penger i lydmediet.
DN har i dag tre podkaster. «Jeg kan ingenting om vin», «Finansredaksjonen» og «Den politiske situasjonen».
Engan forteller at DN nå er der Aftenposten var i 2016. Folk gjør det på dugnad, litt fordi de har lyst og synes det er gøy, ifølge DN-sjefen.
– Men når jeg sier så bombastisk at det ikke er penger i podkast, hvorfor gjør vi det da, spør Engen retorisk før hun svarer på sitt eget spørsmål.
– Jeg er ikke i tvil om at det er muligheter for annonseinntekter. Samtidig treffer man de unge hvis man ser på lyttertallene.
Tidligere på frokostmøte hadde Kantar oppgitt at 68 prosent av dem som hører på podkast er under 40 år. Det er også aldersgruppen 18-29 år som hører mest på podkast på en ukentlig og månedlig basis.
Engan mener dette understreker viktigheten av å være tilstede på denne plattformen.
– DN sitter på mye sterk journalistikk. Hvordan skal vi forvalte det området slik at de treffer de unge lytterne der ute og blir kjent med DN? Hvis vi får til det og lager sabla bra podkast som gjør at unge snakker om og hører på våre podkaster, så vil de også begynne å bruke avisen vår og de andre delene av DN.
– Så håper vi også det vil gå så bra for oss at vi også begynner å tjene penger.
– Det er penger i podkast
Også podkastsjef i Aftenposten, Karoline Fossland, var invitert til å fortelle om hvordan de jobber med podkast.
Hun forteller at de har 12 faste ansatte i deres lydavdeling, i tillegg til flere som jobber deltid med podkast. Til sammen oppgir hun at det er mellom 20 til 25 som jobber med podkast i Aftenposten.
– Det er jo åpenbart veldig dyrt å betale lønn til alle dem. Så det korte svaret mitt er at det er penger i podkast, sier Fosseland.
Aftenposten startet sin podkast satsing i 2015, ut ifra det Fossland beskriver som et dugnadsarbeid.
Etter lanseringen av podkasten «Forklart» i 2018, var det noen som jobbet fulltid med podkaster i Aftenposten.
Først i 2020, etter lanseringen av Forklart og annonsør-episoder, begynte Aftenposten å tjene penger på podkast-satsingen sin, ifølge Fossland.
Samme år gikk Schibsted inn i samarbeid med svenske PodMe, som er en podkast-plattform med brukerbetaling.
I tillegg har også teknologien gjort det enklere for nettaviser å ha brukerbetalt-innhold på egne sider.
Denne uken lanserte Aftenposten «Fortalt», som er en magasinversjon av Forklart. Fortalt vil bli utelukkende for betalende brukere.
Spørsmålet for mange i den delen av bransjen er om det er nok penger i annonser, eller om man må endre brukernes adferd til å betale for lydinnhold.
Fossland mener begge finansieringsmodellene er viktige.
– Vi merker at folk er interessert i å betale for å lytte, og vi har kjempegode tall. Men annonsemarkedet vil også fortsatt være viktig for oss. Der er Forklart driveren for oss, og den vil fortsette å være åpen - så vidt vi vet, sier Fosseland.