Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram de ferskeste lesertallene for avisene.
De viser at flere leser aviser på mobilen og at 81 prosent leste minst én avis digitalt eller på papir daglig.
Men ikke alle opplever sterk vekst.
Økt lukkegrad
Vårt Land opplever en tilbakegang på 21 prosent digitalt.
– Vi har økt lukningsgraden, og satset mer på økt lesetid blant abonnenter. Det går ut over antall klikk og tilfeldige brukere, men er bra for abonnementssalget, sier sjefredaktør Bjørn Kristoffer Bore til Medier24.
Han legger til at de er fornøyd med sin digitale utvikling.
– Tallene reflekterer nok også at vi har hatt problemer med måling av eavisa, som er veldig populær blant våre abonnenter. Forøvrig er våre totale lesertall ganske stabile på grunn av en økning av antall lesere på papir, sier han.
Naturlig konsekvens
Avisa Oslo opplever også en tilbakegang, og går tilbake 18 prosent.
– Dette er en naturlig konsekvens av at vi har endret strategi fra mye åpent innhold til større fokus på brukerbetaling og mer innhold for abonnentene. Det er en strategi vi ser fungerer og opplever vekst i våre abonnementstall, sier sjefredaktør Kristin Stoltenberg til Medier24.
Klassekampen har en digital nedgang på 24 prosent, en nedgang på 4 300 lesere. Sjefredaktør Mari Skurdal sier til Medier24 at selv om de har en nedgang i lesertallene, har de en tilsvarende vekst i abonnementstall digitalt.
– Det er de tallene som er viktige for oss, og der ser vi en oppgang, sier Skurdal.
Hun legger til at tallene ikke er store for de.
– Vi har jo sett at tallene har gått ned etter pandemien, men samtidig øker de digitale abonnementssalget, så da er vi fornøyd.
Har hatt fokus på bruk
Budstikka har hatt en nedgang på i underkant av to prosent, men den digitale nedgangen var 12,8 porsent.
– Vi har hatt et fokus på økt bruk og lesetid blant abonnentene våre siste halvår, og der har vi en solid oppgang. Det er der vi har vårt fokus. Vi har jobbet beinhardt siden i fjor sommer på å få høyere digital bruk av Budstikka.no. Det har vi klar, sier sjefredaktør Karianne Steinsland til Medier24,
Hun legger til at de siden november har økt den daglige bruken blant abonnentene på 60 prosent.
– Det er tall vi følger med på daglig, og jobber systematisk med å øke. I januar 2019 var en av to Budstikka-abonnenter aldri på budstikka.no, og kun 17 prosent såkalt digitalt knyttet. Vi har siden da økt antall abonnenter med 2.000 og de aller fleste av disse er digitalabonnenter.
Steinsland legger til at Budstikka endret sine tekniske systemer i mai.
– Da vi fikk tallene fra MBL sist, brukte vi en del tid på å finne ut om det kunne forklare fallet vi hadde fallet da. Vi tror det har hatt en direkte effekt, men kan ikke påvise det.