Guro Valland i Bergensavisen, Vebjørn Selbekk i Dagen, Stig Jakobsen i Nidaros og Ingeborg Heldal i KK.
Foto: Arne Ristesund , Torill Henriksen, Even Hye T. Barka,Astrid Waller
Disse er lesertall-vinnerne: – Må feire de seierne man får
Dagen, KK og Nidaros er blant de med stor vekst på lesertall det siste året.
Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram de ferskeste lesertallene for avisene.
De viser at flere leser aviser på mobilen og at 81 prosent leste minst én avis digitalt eller på papir daglig.
Og flere aviser kan vise til sterk digital vekst det siste året.
– Må jo bli kake
KK kan vise til en digital vekst 32 prosent sammenlignet med samme kvartal året før, og en samlet vekst på 15 prosent.
– Jeg føler virkelig at KK har tatt skikkelig grep om
kvinnemålgruppen, og gleder meg stort over at vi stadig når nye lesere, sier redaktør
Ingeborg Heldal til Medier24.
– Vi er den eneste kvinnesiten på de digitale topplistene, og
jeg er stolt over at KK, som tross alt kan feire 150 år på det norske markedet
neste år, har klart den digitale transformasjonen, og nå er en fullskala
nyhetssite for kvinner. De siste tallene viser at vi lykkes med å lage god,
relevant og viktig journalistikk for leserne våre. Det må jo bli kake av sånne
tall, sier hun.
Kommer meg stikk
Avisen Nidaros kan også vise til en digital vekst på 28,4
prosent mot samme kvartal året før.
– Det er stort. Det aller hyggeligste er at de siste seks
månedene er mesteparten av veksten, sier sjefredakør Stig Jacobsen til Medier24
og legger til:
– Det er tøffe tider i bransjen og man må feire de seierne
man får. Vi er i godt driv, og vi har akkurat vunnet en del priser på
Hellkonferansen, som vi tar som et signal på at vår grundige journalistikk er
viktig. Det er gøy å se et flere lesere får øynene opp for dette.
Han kommer samtidig med et stikk til konkurrentene:
– Jeg håper konsernsjefen i Polaris Media, Per Axel Koch,
noterer seg dette. Han sto på scenen under Hellkonferansen og hevdet at de
hadde stoppet veksten til Nidaros. Mulig han mente veksten på papir.
– Viser at det er interesse
Avisen Dagen er også i vekst, og har på et år økt med 19
prosent, og har en digital vekst på 35 prosent.
– Det bekrefter bare det vi ser fra dag til dag, at
lesertall og konverteringer peker oppover, sier sjefredaktør Vebjørn Selbekk
til Medier24 og legger til:
– Denne digitale endringen viser at det er interesse for
journalistikken vår, og at det er interesse for den når leserne får den på den
plattformen de ønsker. Jeg opplever at det er en gullalder for Dagen og jeg
har ikke vært med på noe lignende, sier han.
Bergensavisen (BA) øker med nesten 20 prosent, og har nå 107.500 lesere totalt. Amedia-avisen har også en økning på 26 prosent på digitale lesere.
Ansvarlig redaktør Guro Valland er strålende fornøyd med utviklingen.
– Det er fantastiske tall. Dette er en kraftfull attest fra leserne om at vi gjør noe riktig. Jeg er stolt over redaksjonen som jobber dedikert med å lage interessant, viktig og underholdende journalistikk for flest mulig hver eneste dag, sier Valland til Medier24.
– Det er et utrolig bra utgangspunkt for å vokse videre i Bergen, legger hun til.
Antall mobil-lesere står alene for 85.100 lesere for BA.
Det siste året har BA blant annet satset på helsejournalistikk, samt meninger og visuell-journalistikk.
– Er dette fruktene man nå høster av den digitale satsingen?
– Det håper jeg virkelig at det er. Vi har hatt en bevisst strategi om å utvikle stoffmiksen og tilgjengeliggjøre mer av journalistikken vår. Vi skal være best på breaking. At rundt 80 prosent av leserne våre er digitale er et utrolig høyt nivå, svarer Valland.