Mandag slapp TV 2 nyheten om at de skal sende den kommende sesongen av Eliteserien og OBOS-ligaen på TV 2 Play Total.
Opprinnelig tar TV 2 over rettighetene til norsk toppfotball først i 2023. Men kanalen har nå inngått en distribusjonsavtale med rettighetshaverne Discovery.
Det betyr at Discovery vil stå for alt det redaksjonelle rundt kampene, men at TV 2 får distribuere samtlige av kampene på sin strømmetjeneste.
I 2017 tok Discovery over rettighetene fra TV 2 og betalte 2, 4 milliarder kroner for en femårsavtale.
På spørsmål om hvorfor de nå deler distribusjonen med konkurrenten, svarer leder for Discovery i Norge, Espen Skoland, dette:
– Dette er en distribusjonsavtale som er på lik linje med avtaler vi har med andre distributører. For oss er dette en fin mulighet til å utnytte avtalen, og vi fant en fin løsning med TV 2 som passet for begge parter og fotballen godt, sier Skoland til Medier24.
Vil ikke kommentere sum
– Men dere er jo med å hjelpe TV 2, deres største konkurrent på sport i Norge, med å få nye abonnenter?
– Vi tror denne avtalen kan hjelpe begge parter. Fotballen blir tilgjengelig for veldig mange folk, og det har vi ønsket siden dag én, svarer Skoland.
Discovery-sjefen ønsker ikke å si noe om hvor mye penger TV 2 har lagt på bordet for å kunne vise kampene fra Eliteserien og Obos-ligaen 2022.
Han vil heller ikke si hvem som først tok initiativ til samtalene.
– Vil dere kutte noen utgifter i det redaksjonelle arbeidet i deres siste sesong som rettighetshavere?
– Vi satser på fotballen som vi har gjort før, og sender like mange åpne som før på våre kanaler. I tillegg vi vi sende alle kampene på Discovery Pluss.
– Klarer ikke Discovery å øke interessen for norsk fotball alene?
– Jo, absolutt. Det mener vi også at vi har gjort i veldig stor grad, blant annet i samarbeid med VG.
– Synes Discovery har vært flinke
Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, mener teknologien rundt strømming åpner opp for nye muligheter å samarbeide på.
Hun er klar på at avtalen er gunstig for begge medieselskapene.
– Det er positivt for både Discovery og TV 2 at norsk fotball distribueres så bredt som mulig og skaper et engasjement som er så stort som mulig, sier Willand til Medier24.
– Vil dette endre noe av det redaksjonelle arbeidet til TV 2 rundt norsk toppfotball?
– Vi har jobbet lenge med å se hvilke typer innholdskonsepter vi skal ha rundt norsk fotball, og kommer uansett til å ha en økt satsing i 2022-sesongen. Vi har også flere planer, men det må få lov å komme tilbake til, svarer Willand.
– Hvor mye måtte TV 2 legge på bordet for å sikre seg denne avtalen?
– Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer i avtalen.
– Vil du si at TV 2 er bedre til å skape engasjement rundt norsk fotball enn internasjonale Discovery?
– Vi synes Discovery har vært flinke til å forvalte de rettighetene. Om vi ikke synes det var kvalitet på dem, så ville vi ikke ønsket å gå inn i en slik avtale. Så har vi store ambisjoner for norsk fotball når vi tar over rettighetene.
Willand forteller at prisen på TV 2 Play Total ikke vil øke selv om norsk fotball blir en del av pakken.