Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, og Discovery-sjef, Espen Skoland.

TV 2 får sende Eliteserien ett år før planlagt - dette er grunnen

TV 2 og Discovery mener avtalen om å vise Eliteserien sammen vil styrke norsk fotball. Men ingen vil si hvor mye penger som ble lagt på bordet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag slapp TV 2 nyheten om at de skal sende den kommende sesongen av Eliteserien og OBOS-ligaen på TV 2 Play Total.

Opprinnelig tar TV 2 over rettighetene til norsk toppfotball først i 2023. Men kanalen har nå inngått en distribusjonsavtale med rettighetshaverne Discovery.

Det betyr at Discovery vil stå for alt det redaksjonelle rundt kampene, men at TV 2 får distribuere samtlige av kampene på sin strømmetjeneste.

I 2017 tok Discovery over rettighetene fra TV 2 og betalte 2, 4 milliarder kroner for en femårsavtale.

På spørsmål om hvorfor de nå deler distribusjonen med konkurrenten, svarer leder for Discovery i Norge, Espen Skoland, dette:

– Dette er en distribusjonsavtale som er på lik linje med avtaler vi har med andre distributører. For oss er dette en fin mulighet til å utnytte avtalen, og vi fant en fin løsning med TV 2 som passet for begge parter og fotballen godt, sier Skoland til Medier24.

Vil ikke kommentere sum

– Men dere er jo med å hjelpe TV 2, deres største konkurrent på sport i Norge, med å få nye abonnenter?

– Vi tror denne avtalen kan hjelpe begge parter. Fotballen blir tilgjengelig for veldig mange folk, og det har vi ønsket siden dag én, svarer Skoland.

Discovery-sjefen ønsker ikke å si noe om hvor mye penger TV 2 har lagt på bordet for å kunne vise kampene fra Eliteserien og Obos-ligaen 2022.

Han vil heller ikke si hvem som først tok initiativ til samtalene.

– Vil dere kutte noen utgifter i det redaksjonelle arbeidet i deres siste sesong som rettighetshavere?

– Vi satser på fotballen som vi har gjort før, og sender like mange åpne som før på våre kanaler. I tillegg vi vi sende alle kampene på Discovery Pluss.

– Klarer ikke Discovery å øke interessen for norsk fotball alene?

– Jo, absolutt. Det mener vi også at vi har gjort i veldig stor grad, blant annet i samarbeid med VG.

– Synes Discovery har vært flinke

Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, mener teknologien rundt strømming åpner opp for nye muligheter å samarbeide på.

Hun er klar på at avtalen er gunstig for begge medieselskapene.

– Det er positivt for både Discovery og TV 2 at norsk fotball distribueres så bredt som mulig og skaper et engasjement som er så stort som mulig, sier Willand til Medier24.

– Vil dette endre noe av det redaksjonelle arbeidet til TV 2 rundt norsk toppfotball?

– Vi har jobbet lenge med å se hvilke typer innholdskonsepter vi skal ha rundt norsk fotball, og kommer uansett til å ha en økt satsing i 2022-sesongen. Vi har også flere planer, men det må få lov å komme tilbake til, svarer Willand.

– Hvor mye måtte TV 2 legge på bordet for å sikre seg denne avtalen?

– Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer i avtalen.

– Vil du si at TV 2 er bedre til å skape engasjement rundt norsk fotball enn internasjonale Discovery?

– Vi synes Discovery har vært flinke til å forvalte de rettighetene. Om vi ikke synes det var kvalitet på dem, så ville vi ikke ønsket å gå inn i en slik avtale. Så har vi store ambisjoner for norsk fotball når vi tar over rettighetene.

Willand forteller at prisen på TV 2 Play Total ikke vil øke selv om norsk fotball blir en del av pakken.

Powered by Labrador CMS