Ansvarlig redaktør i Åsane Tidende, Thomas Gangstøe.
Ansvarlig redaktør i Åsane Tidende, Thomas Gangstøe.

Åsane Tidende tar annonse-grep: – Ser ikke verdien i å fortsette

Åsane Tidende dropper fulldistribusjon.

Publisert

Før sommeren bestemte Åsane Tidende å avvikle fulldistribusjon. Den har tidligere kommet ut 11 ganger i året.

Det forteller ansvarlig redaktør Thomas Gangstøe til Medier24.

Åsane Tidende dekker en av Bergens største bydeler med en befolkning på over 42.000.

Bakgrunnen for dette er at de over tid har sett at inntektene er lavere enn utgiftene. 

– I et økonomisk perspektiv så ser vi ikke verdien i å fortsette med disse fulldistribusjonene, sier Gangstøe til Medier24.

– Stabilt lavt

En fulldistribusjon er en avis som går ut helt gratis til alle husstander i bydelen avisen dekker.

Åsane Tidende har hatt et opplag på rundt 18.000.

Gangstøe forklarer at det er store utgifter forbundet med en slik distribusjon.

– Spesielt siden det er en gratisavis hvor vi ikke får inn andre inntekter enn annonser, sier han.

Inntekter fra papirannonser har krympet for mediene de siste årene. 

Gangstøe forteller at de har avventet en stund for å se hvordan dette ville utvikle seg.

– Vi ser at det har vært stabilt lavt over en periode, kanskje det siste året. Samtidig øker de digitale inntektene for Åsane Tidende. 

Nå vil de heller bruke ressursene som tidligere har gått til fulldistribusjon, til å fortsette den digitale satsingen deres.

– Jeg tenker det er naturlig at vi heller velger å satse på å lage et bedre digitalt produkt. Det frigjør tid til redaksjonen. 

Vil bli heldigitale

– Dere peker på at det ikke er en liten dupp, men stabilt lavt over en periode. Er dette den nye normalen?

– Jeg er litt redd for det. Man kunne selvfølgelig brukt masse penger på å prøve å få inn papirannonser. Men jeg tror vinningen hadde gått opp i spinningen, svarer Gangstøe.

Han tror flere nå merker at det er lavere inntekter på papirannonser.

– Med de frigjorte ressursene til å satse digitalt, tror du dere vil klare å hente inn igjen de inntektene dere tross alt fikk på annonsene på papir?

– Ja, det tror jeg. Men om vi klarer å hente det inn på annonser i seg selv, det vet jeg ikke. Men jeg håper og tror at vi vil få flere lesere og abonnenter. 

Ifølge Gangstøe øker Åsane Tidende bra på nett.

– Vi ønsker jo å bli heldigitale på et tidspunkt.

Powered by Labrador CMS