Per-Ivar Nicolaisen og Lucas Weldeghebriel i Shifter, Ida Eliassen i Altså, Danby Choi i Subjekt, Alf Bergin i Grav24, Pål Johan Karlsen i Psykologisk.no og Simen Næss Hagen i Parc Fermè

De nye gründeravisene: Konkurser, oppkjøp og nisje-dominans

Nisjebladene som har startet de siste ni årene vokser. Men noen har måttet ta inn årene.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke publiserte Medier24 en oversikt over 24 gründeraviser som ble startet i årene før 2015, og så på hvordan det har gått med de. Oversikten viser at flere er solgt eller lagt ned, men at flere også fremdeles er uavhengige og vokser. 

Men avisgründere sluttet ikke å starte aviser. Nå har vi sjekket en bunke nye aviser startet etter 2015. Noen har allerede gått konkurs, mens flere har blitt kjente navn i mediebransjen. Mange av avisene er startet av journalister fra enten konkurrenter eller fra Akersgata, som savner dekning fra et spesielt felt. 

På listen finnes både ultralokale aviser, bransjeblader, magasiner og nettaviser som følger «Kardemommeloven» heller enn Vær varsom-plakaten. Og overraskende mange heter 24. 

Har vi glemt noen? Ta kontakt på tips@medier24.no

Her er listen over 24 gründeraviser fra de siste årene: 

1. Shifter

Nettavisen Shifter ble i 2016 startet av de to tidligere Aftenposten-journalistene Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel. Avisens målgruppe er gründere, investorer og teknologibedrifter.

Shifter-ledelsen Per-Ivar Nikolaisen, redaktør, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, kommersiell leder og økonomisjef og Lucas H. Weldeghebriel, daglig leder og journalist.

De fikk etter hvert med seg tidligere sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen, som styreleder.

I 2017 fikk de inn blant annet Kahoot-gründer Johan Brandt og engleinvestor Bjarne Melbye som investorer, og hentet 2,15 millioner kroner.

I 2020 kjøpte næringslivsavisen E24 seg inn med åtte prosent, og avisene inngitt et redaksjonelt og kommersielt samarbeid.

Avisen søkte om pressestøtte både i 2022 og 2023, men fikk avslag.

I fjor vår kjøpte Schibsted 51 prosent av selskapet, og Sara Sørheim, produkteier i Schibsted News Media gikk inn som styreleder.

I november i fjor lanserte Shifter også en ny avis, BankShift, som retter seg mot bankbransjen. 

2. Subjekt

Subjekt ble startet som et fysisk kulturmagasin i 2013, av Danby Choi. I 2017 satset han på nett, og lagde nettavisen Subjekt.no. Choi er eier, daglig leder og redaktør.

Redaktør i Subjekt, Danby Choi

Nettavisen har fått stor oppmerksomhet i sin korte levetid. I 2020 stilte Choi opp på et intervju i VG i forbindelse med rettssaken til tidligere medietopp Gaute Drevdal. Dager etter opplevde redaksjonen hærverk, der noen hadde tagget over deler av logoen til avisen, slik ta det sto «Voldtekt». I tillegg skapte lønnsnivået til redaktøren reaksjoner samme år.

I 2021 søkte avisen pressestøtte for første gang.

Det siste året har redaktør Choi vært ekstra i vinden, både gjennom realityserien Spillet og sine klare meninger både om Woke, ytringsfrihet, og eierstrukturene i mediebransjen.

Avisen har flere ganger hatt opplagsrekord de siste årene.

Subjekt hadde inntekter på 11 millioner kroner i 2022, og endte på et driftsresultat på – 400.000 kroner. 

3. Jessheimpuls

Skjermdump: JessheimPuls

Jessheimpuls ble startet i 2018 av tidligere Romerikes Blad-journalist Øyvind Mo Larsen. Han startet avisen etter at både Romerikes Blad og Eidsvoll Ullensaker Blad hadde prioritert ned dekningen av byen, og stengt ned sine respektive kontorer i byen. Bare et halvt år etter oppstarten fikk han selskap av både RB og EUB, som igjen satset på byen.

Avisen drives fremdeles av Mo Larsen og hadde i 2022 inntekter på 315.000 og et driftsresultat på – 859.000.

4. Eidsvollpuls

Skjermdump: EidsvollPuls

Eidsvollpuls er inspirert av Jessheimpuls. Noen måneder etter at sistnevnte ble lansert, tente Bjørn Hytjanstorp på ideen og kjøpte domenet Eidsvollpuls.no, med Mo Larsens godkjennelse.

Det tok likevel noen år før avisen var oppe og klar. I mellomtiden inngikk Hytjanstorp en avtale med EUB om å levere hyperlokalt stoff til avisen, noe han mente manglet i lokalavisen.

Etter å ha hatt samarbeidet i 2022, gikk partene hver til sitt. Og i 2023 lanserte Hytjanstorp Eidsvollpuls.no.

5. Psykologisk.no

Psykologisk.no sin redaktør, Pål Johan Karlsen.

Gründer, daglig leder og ansvarlig redaktør Pål Johan Karlsen, startet opp Psykologisk.no på hjemmekontoret i 2014, og drev alene i flere år, med hjelp fra skribenter. Under pandemien skøyt nettavisen fart, og gikk fra 1,5 til seks årsverk på ett år, og flyttet inn i Spaces Apotekergata.

I 2020 gikk de fra rene annonseinntekter til å «relansere» en abonnementsløsning. Fra 2017 til 2022 har avisen tidoblet inntektene, fra 900.000 kroner til 9,2 millioner kroner.

I 2022 satte de også dagsorden med flere saker om Forandringsbedriften, som endte med at den lille avisen kunne sende inn sin første SKUP-rapport.

6. Aldrimer

Kjetil Stormark, her på SKUP-konferansen våren 2016.

Nettavisen Aldrimer.no ble etablert i 2015 med et mål om å sette søkelys på Norges forsvar og sikkerhet. Navnet kommer fra begrepet «aldri mer 9. april». I 2019 lå avisen brakk i flere måneder, før den ble relansert i april 2020, da med abonnementsløsning for å kunne finansiere avisen videre. Frem til da hadde den blitt finansiert av private sponsorer og slitt økonomisk.

Finansieringen hadde tidligere gjort at redaktør Kjetil Stormark havnet i munngugeri med daværende SKUP-styreleder Jan Gunnar Furuly om innflytelse.

Stormark driver fortsatt nettavisen i dag.

7. Small Step Media

Det lille konsernet Small Step Media har avisene Hydrogen24, Næringspolitikk.no, Cnytt.no, biogassbransjen.no og avfallsbransjen.no.

Torbjørn Leidal.

Daværende redaktør, nå daglig leder i Small Step, Torbjørn Leidal, startet med nettavisen for avfallsbransjen. I 2020 lanserte han to nye nettaviser på et halvt år. Først biogassbransjen, etterfulgt av cnytt. I 2022 kom Hydrogen24, og senere kom næringspoltiikk.no inn. Øyvind Paulsen har gått inn som ansvarlig redaktør i alle titlene, mens Leidal nå er daglig leder og utgiver.

Fra 2019 til 2022 kunne mediekonsernet vise til over tredobling i inntektene, men har de siste årene samtidig gått i underskudd.

8. Energi24

John Økland, journalist og daglig leder for Petro.no.

I 2017 sluttet Glenn Stangeland og John Økland i Sysla Offshore, for å konkurrere mot sin tidligere arbeidsgiver. De kjøpte nisjenettstedet Petro.no. I 2020 endret nettstedet navn til energi24, og ekspanderte til å ikke bare skrive om olje og gass, men også havvind, karbonfangst og elektrifisering av sokkelen.

I 2022 endte selskapet med inntekter på 9,7 millioner kroner, og et resultat på 2,8 millioner.

Økland og Stangeland er fremdeles henholdsvis daglig leder og redaktør.

9. Rett24

Kjetil Kolsrud, ansvarlig redaktør i Rett24.

Rett24 ble startet av gründer Kjetil Kolsrud i 2017. Kolsrud jobbet i mange år som journalist i Aftenposten, men tok sluttpakke og begynte å praktisere juss. Da han ble lei av å sitte i møter, startet han nettavisen Rett24.

I 2020 fikk Kolsrud prisen som årets redaktør i Fagpressen. 

Kolsruds havnet i hardt vært i 2022, da han publiserte et omstridt intervju med høyesterettsdommer Jens E.A. Skoghøy. Kolsrud beklaget senere publiseringen.

Nettavisen består nå av to ansatte, Kolsrud og utviklingsredaktør Runar Myklebust.

10. Geita.no

Esben Holm Eskelund i Geita.no. I bakgrunnen er Tromøy, området avisen dekker.

Den ultralokale nettavisen Geita.no dekker Tromøy utenfor Arendal, en øy med om lag 6000 innbyggere og 1000 fritidsboliger. Nettavisen ble startet av Esben Holm Eskelund i 2017. Han har tidligere jobbet i både lokalaviser og nasjonale medier.

Eskelund har også engasjert seg for rekkevidden av pressestøtten. Geita havner like utenfor støtten, fordi den regnes som en nr. 2 avis.

 11. Altså.no

I 2019 lanserte gründer Ida Eliassen det alternative kvinnemagasinet Altså sammen med komiker Sigrid Bode Tusvik. Magasinet startet som et fysisk magasin kun som abonnement og som skulle være fritt for retusjering og annonser. Oppstarten ble finansiert gjennom en folkefinansiering og allerede før første utgave hadde de over 2000 abonnement.

I 2020 lanserte de også magasinet i løssalg. Da hadde de allerede økt abonnementsbasen til 9000. 

I september 2020 fikk de problemer med Facebook, og ble nektet å annonsere, etter at de på forsiden av magasinet hadde et bilde av en kvinne som hadde fjernet et av brystene sine som følge av brystkreft.

Eliassen havnet også i munnhoggeri med redaktørforeningen og presseforbundet i 2021, da hun gikk ut og fortalte at hun ikke ville følge Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse i saker om voldtekt.

Redaktør i Altså, Ida Eliassen.
Redaktør i Altså, Ida Eliassen.

I 2022 begynte økonomien å gå ned for magasinet, og Eliassen gikk ut med at de ikke hadde penger til å produsere nytt magasin. Hun forklarte at bakgrunnen blant annet var den vedvarende annonsenekten.

Magasinet fikk inn over 400.000 i donasjoner og salg av gamle magasiner.

I 2023 startet de med digital publisering med mål om å oppnå pressestøtte. Men mange abonnenter sa opp da det fysiske magasinet forsvant, og abonnementsbasen sank til rundt 3.400.

I 2023 måtte de igjen på pengejakt og gikk ut med en folkefinansiering.

Planen var å hente to til fem millioner kroner for å holde seg flytende fram til september 2024, og søke om pressestøtte.

Magasinet klarte å bli reddet, men fikk ikke inn nok til å ansette flere journalister. Derfor nådde de ikke kravet om 480 publiserte saker, som måtte til for å få pressestøtte.

I mars i år måtte Eliassen slå selskapet konkurs.

Konkursen startet en debatt om pressestøtte for uavhengige nisjemedier.

12. Salg24

Salg24 ble lansert i 2021 som Tjuefire-konsernet tredje nettavisen. Avisen rettet seg mot salg og markedsfolk. 

I mai 2023 ble avisen lagt ned, etter halvannet års drift. Utgiver Erik Waatland og redaktør for Salg24, Yngve Garen Svardal, uttalte begge at det tok for lang tid å lykkes kommersielt.

13. KOM24

KOM24 ble startet i november 2020, av Tjuefire-gründer Erik Waatland, som en «lokalavis for kommunikasjonsbransjen».

To år senere lanserte nettavisen abonnement, og i april fikk avisen sin egen app.

Avisen har tre årsverk og eies av Tjuefire AS, som også har Medier24. Redaktør er Yngve Garen Svardal.

14. Skjærgårdsposten

Redaktør John Erik Loland i Skjærgårdsposten.

Den lokale nettavisen Skjærgårdsposten ble lansert i januar i 2023 av John Erik Loland, som sto oppført som redaktør og daglig leder. Året før hadde Loland, sammen med redaksjonsleder Endre Drange Thompsen, startet podkasten Skjærgårdpodden.

Nettavisen omtalte seg selv som redaktørstyrt, og skulle følge Vær varsom-plakaten. Men Loland var ikke med i redaktørforeningen og nettavisen var ikke medlem av noen presseorganisasjon. Teksten ble senere fjernet og erstattet ned at avisen følger Kardemommeloven.

15. Health Talk

Nettavisen Health Talk ble startet i 2020 som en avis for legemidler og legemiddelpolitikk. Daglig leder, utgiver og redaktør er Hans Anderssen. Avisen har tre ansatte, og holder til i Oslo. 

16. Transit Media

Bilde av Terje Karlsen, daglig leder, Transit Media AS
Terje Karlsen, daglig leder, Transit Media AS

Transit Magasin ble lansert i 2018. Siden den gang har magasinet blitt et lite mediehus og står bak titlene Transit Media, Naturpress og Idrettspolitikk. Sistnevnte var tidligere eid av. Svenske Everysport Group, men ble kjøpt opp av Transit i 2022. I 2023 slo Transit Media sammen de tre avisene.

Naturpress dekker fagfeltet klima, natur og miljø, mens Transit Magasin leverer global journalistikk. Daglig leder i Transit Media er Terje Karlsen. 

17. Melk & Honning

Melk & Honning.

Skjønnhets og motemagasinet Melk og Honning ble grunnlagt våren 2017 av Gisle G. Stokland, Sindre Olsson og Jostein Wålengen. Magasinet hadde store konkurrenter, og slet lenge økonomisk. I starten av 2024 meldte E24 at magasinet var konkurs. Daglig leder Olsson sa da at de hadde hatt en sakte død. I 2022 gikk selskapet 682.000 kroner i minus.

I april meldte Subjekt at Iver Vattøy hadde kjøpt opp konkursboet og fortsetter som eneeier av magasinet.

18. Hageguiden

Hageguiden ved Bjørnhild Fjeld vant Markedsprisen under Fagpresseprisene

Magasinet Hageguiden ble startet av Bjørnhild og Tore Fjeld i 2021. Siden 2022 har magasinet gitt ut tre papirutgaver i året i tillegg til en digital utgave. Gründerne har på få år fått 3.700 abonnenter, og vant nylig Markedsprisen under Fagpresseprisene, blant annet for å nå markedet godt med sosiale medier og eget nyhetsbrev.

19. Verdinytt.no

Veridunytt ble lansert høsten 2022 av Tor-Bjørn Nordgaard og Svend Ole Kvilesjø. Førstnevnte var nettredaktør for Norge IDAG i seks år, og har 16 års erfaring fra mediebransjen. Kvilesjø har 18 år bak seg i Aftenposten, og har i tillegg jobbet i både Dagen og Norge IDAG.

Avisen har som visjon å være et sannhetssøkende nyhetsmedium, bygget på kristne verdier. Avisen har hovedkvarter i Kristiansand.

Svend Ole Kvilesjø er daglig leder i den nye kristne avisen Verdinytt.no, mens Tor-Bjørn Nordgaard blir ansvarlig redaktør.

20. Parc Fermé

Parc Fermè er en nettavis for bilsport, herunder Rally, Rallycross og Formel 1. Avisen ble startet av Simen Næss Hagen i 2017, som ennå driver avisen alene.

I 2018 inngikk Næss Hagen en avtale med TV2 som gjorde at TV 2 kunne bruke sakene fra nettavisen.

Nettavisen hadde i 2023 inntekter på 1,1 million kroner.

Kamera, Mac og kanskje en bil: Det er alt Simen Næss Hagen (26) trenger for å drive nettavisen parcferme.no.

21. Randaberg24

Per Thime, redaktør i Randaberg24

I 2019 startet lokalavisjournalist Per Thime opp den nye avisen Randaberg24, som skulle dekke hjembygda Randaberg, nord for Stavanger. Thime kom fra jobben i Lyngdal Avis. Avisen ble heleid av Øyposten, og Stephan Dickinson, mens Thime ble redaktør.

I 2021 kjøpte Schibsted opp både Øyposten og Randaberg24, for å styrke sin posisjon på vestlandet.

I 2022 fikk avisen pressestøtte for første gang.

I 2023 ble Polaris Media og Schibsted enige om en avtale hvor førstnevnte kjøpte 51 prosent av aksjene i flere mediehus på Vestlandet, deriblant Randaberg24.

Thime er fortsatt redaktør i avisen.

 22. Grav24

Redaktør i Grav24, Alf Bergin.

Grav24 ble startet i 2022 av Alf Bergin. Bergin var tidligere redaktør for fagbladet Gravplassen, gitt ut av Norsk forening for gravplasskultur. Sommeren 2022 bestemte styret i foreningen at avtalen om å gi ut Gravplassen, skulle sies opp, og Bergin måtte gi seg som redaktør etter 21 år.

Like etter startet han Grav24, som et uavhengig nettmagasin rettet mot gravferdsbransjen og gravplassektoren. Bergin er daglig leder og ansvarlig redaktør for nettavisen.

23: Askøy24

I fjor lanserte tidligere Askøyværingen – journalist Yngve Johnsen en konkurrent til sin tidligere arbeidsgiver, Askøy24.

Nettavisen startet i det stille med å samle følgere på Facebook med et videomagasin med samme navn i 2017. I januar i år lanserte han den nye fullskala nettavisen.

24: Flysmart24

I 2018 gikk Aftenposten-journalist Knut–Erik Mikalsen av med pensjon etter 21 år i avisen, og bestemte seg da for å gjøre hobbyen, nemlig luftfart, om til en egen nettavis. De siste ti årene i Aftenposten jobbet han også med reise og luftfart som spesialfelt. Avisen spesialiserer seg blant annet på å sammenligne priser mellom reiseselskaper og flyselskaper.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS