Veslemøy Østrem i Altinget, Lorns Bjerkan tidl i Steinkjer24, Stig Jakobsen tidl i Nidaros, Ole Petter Baugerød Stokke i Kode24, Magne Storedal, tidl Avisa OsloFoto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal/Torill Henriksen/ Kode24/ Kat Gade
Dette er de nystartede konsern-innovasjonene de siste årene
Noen har blitt lesertallsvinnere, mens andre har blitt nedlagt. Og en konsernkrig har skapt et stort antall nye aviser i en region.
Men det er ikke bare gründere som bidrar til veksten i
antallet aviser i Norge. De store konsernene har kjøpt det de kan av små og
store aviser, og har gått i tottene på hverandre i flere byer de siste årene.
I Trøndelag har kampen mellom Trønder-Avisa i tospann med Amedia, og eieren Polaris Media ført til flere av avisene på listen.
Under er listen over aviser og nyvinninger startet av de
store konsernene.
I november 2019 rykket Amedia inn i Trondheim, og ga sablet ned Adresseavisens
monopol i Norges tredje største by, da de startet Nidaros. Der skulle de
ansette 13 årsverk og gi Polaris-flaggskipet Adressa konkurranse. Inn kom Arne
Reginiussen fra Finnmark Dagblad.
Etter suksessen i Trondheim inntok Amedia i
2020 et nytt marked, nemlig hovedstaden. I flere måneder jobbet Amedia i skjul
med «Prosjekt Calamari» for å starte opp Avisa Oslo. I november avslørte de
planene og lanserte Avisa Oslo, med RB-redaktør Magne Storedal i spissen. 17 journalister
fra andre Amedia-aviser ble leid inn som starthjelp.
Målet for avisen var å dekke et område med
40 000 innbyggere, som var et hull for både BA, BT og NRK Vestland. Fra
før hadde området avisen Åsane Tidende, som Schibsted tidligere hadde vært
deleier i.
Avisens konsept var korte og kjappe
nyhetsoppdateringer fra bydelen.
I oktober 2020 lanserte Polaris Media nettavisen
Steinkjer24 i Steinkjer som den tredje avisen i byen, etter Trønder–Avisa og
Steinkjer-Avisa. Lanseringen kom etter at Polaris mistet teknologiavtalen med
Trønder-Avisa. Stig Jacobsen kom inn fra iTromsø til avisen.
Aviskrigen i Trøndelag mellom Amedia og Polaris
Media har ført med seg flere nye aviser i området. Etter at Polaris Media
startet opp Steinkjer24 for å konkurrere med Trønder-Avisa, slo sistnevnte
tilbake i november 2020, og lanserte iLevanger. Avisen ble utfordrer til Polaris-avisen
Innherred, som var en sammenslåing av Levangeravisa og Verdalingen.
Redaktør Gaute Ulvik Haugan holdt avisen
gående i to år, før han returnerte til «moderhuset» Trønder-Avisa og Hanne
Talsnes Heggdal tok over.
7. iVerdal
To år etter at Gaute Ulvik Haugan «ga fra seg»
iLevanger, og dro tilbake til Trønder–Avisa, reiste han videre til Verdal, for
å starte en ny konkurrent i den trønderske mediekrigen: iVerdal. Avisen ble
lansert 13. mai i år. Avisen har som mål å gi folket i Verdal nyheter om
kommunen, og bare det.
Watch Medier eies av mediekonsernet
JP/Politikens Hus, og hadde 15 nisjeaviser i Danmark. Planen var å starte flere
aviser i Norge.
I starten av 2021 fortalte internasjonal
redaktør for Watch Medier, Rasmus Emborg, at de hadde planer om å utvide til
flere nisjer, og det ble funnet 36 domener kjøpt av konsernet.
På få år har det danske konsernet startet
flere nisjer i Norge. Etter FinansWatch fortsatte cde med AdvokatWatch og
EiendomsWatch, før de fulgte på med EnergiWatch, MedWatch og HandelsWatch. I
mars ble MatvareWatch lansert.
I mars 2022 ble det kjent at det danske aviskonsernet
Altinget ville gjøre som Watch Medier og reise over vannet til Norge. Administrerende
direktør Christoph Nørgaard uttalte at de ønsket å starte fem aviser i Norge,
og at han mente det ikke fantes konkurrenter for deres segment.
Dagbladet Pluss–redaktør ble da redaktør
for avisen.
11. Kode24
Bare få måneder etter lanseringen av Elbil24,
startet Aller og Skandinavian Online nok en avis, denne gangen for utviklere.
Navnet ble Kode24. Konseptet ble satt i gang av
journalisten Ole Petter Baugerød Stokke og utvikleren Jørgen Jacobsen, med mål om å skape et fellesskap for norske utviklere.
Avisens fokus er verdiskapningen langs kysten,
både industri og næringsliv.
I dag leverer mediekonsernet næringslivsnyheter med publikasjoner som Dagens Næringsliv, Europower, Intrafish, Upstream og TradeWinds.
Kystens Næringsliv har kontorer i Bergen, med Øystein Hage som ansvarlig redaktør.
13. MITT–avisene til Romerikes Blad
I 2019 utvidet Norges største lokalavis,
Romerikes Blad, med to nye digitale lokalavissatsinger, MittLillestrøm og MittJessheim.
Målet var å få mer lokalt stoff fra de to byene, og satse på mer på
nyhetsdekning fra områdene.
Mittjessheim ble lansert som et svar på utfordreren JessheimPuls, og noen år etter at RB stengte det lokale kontoret på Jessheim. Med den nye satsingen ble det igjen åpnet lokalt kontor i byen.
I starten av 2020 lanserte
Trønder-Avisa og Namdalsavisa næringslivsavisen NT24 (Næring i Trøndelag). I
utgangspunktet startet redaksjonen med en journalist i hver av de to avisene. Etter hvert
ble også andre Amedia-aviser tatt inn i fellesprosjektet, og avisen fikk
etter hvert hovedsete i Trondheim sammen med Nidaros. I 2021 tok John Inge
Seljehaug over som redaktør for satsingen.
Det er ikke bare i Trøndelag at Polaris Media og Amedia går i strupen på
hverandre. I 2022 lanserte Nordlys og Amedia nettavisen Senja247 som skal dekke
Senja. Avisen gikk da i direkte konkurranse med Polaris–eide Folkebladet.
20. iSandnessjøen
I 2019 lanserte Amedia og Mediehuset Helgelendingen nettavisen
iSandnessjøen. Avisen dekker Sandnessjøen og Leirfjord. Avisen ligger fast på
fronten til moderavisen helg.no, i tillegg til sin egen nettavis. Avisen har
tre ansatte.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no