Veslemøy Østrem i Altinget, Lorns Bjerkan tidl i Steinkjer24, Stig Jakobsen tidl i Nidaros, Ole Petter Baugerød Stokke i Kode24, Magne Storedal, tidl Avisa Oslo

Dette er de nystartede konsern-innovasjonene de siste årene

Noen har blitt lesertallsvinnere, mens andre har blitt nedlagt. Og en konsernkrig har skapt et stort antall nye aviser i en region. 

Publisert Sist oppdatert

Nylig publiserte Medier24 en oversikt over 24 gründeraviser som ble startet i årene før 2015, og så på hvordan det har gått med de.

I forrige uke kom listen over 24 nye gründeraviser som er startet i de senere årene.

Men det er ikke bare gründere som bidrar til veksten i antallet aviser i Norge. De store konsernene har kjøpt det de kan av små og store aviser, og har gått i tottene på hverandre i flere byer de siste årene.

I Trøndelag har kampen mellom Trønder-Avisa i tospann med Amedia, og eieren Polaris Media ført til flere av avisene på listen. 

Under er listen over aviser og nyvinninger startet av de store konsernene. 

Har vi glemt noen? Ta kontakt på tips@medier24.no

1. Nidaros 

I november 2019 rykket Amedia inn i Trondheim, og ga sablet ned Adresseavisens monopol i Norges tredje største by, da de startet Nidaros. Der skulle de ansette 13 årsverk og gi Polaris-flaggskipet Adressa konkurranse. Inn kom Arne Reginiussen fra Finnmark Dagblad.

Adresseavisen svarte umiddelbart, og gikk samme uke ut med at de skulle ansette ti nye journalister for å vinne mediekrigen.

Året etter gikk Reginiussen tilbake til Finnmark, og overlot roret til Vanja Holst. Selv fortsatte han som styreleder.

Etter bare et halvt år, sluttet Holst som redaktør etter det som ble omtalt som uenighet med styret, men Holst ønsket ikke å utdype hva konflikten lå i. Hun fortsatte samtidig i avisen.

Få uker etter gikk Holst ut og fortalte sin versjon, at styreleder Reginiussen hadde blandet seg inn i redaksjonelle vurderinger.

Informasjonen skapte stor debatt i mediebransjen. Både ledelsen i Amedia, og redaktører som gikk ut mot Holst, fikk sterk kritikk fra flere.

Stig Jakobsen i Nidaros.
Stig Jakobsen fra hans tid som redaktør i Nidaros.

I juni samme år trakk Reginiussen seg om styreleder i avisen.

Etter noen måneder kom Stig Jakobsen inn som redaktør i avisen.

Etter bråket satte avisen fart, og kunne vise til lesertall–vekst og kraftig abonnementsvekst.

I 2022 vokste de seg ut av lokalene i Olavskvartalet, rett over elven fra Adressa, og flyttet inn i sentrum.

I fjor forlot Stig Jakobsen avisen for å ta over Avisa Nordland i Bodø, der sønnen hadde fått kontrakt for Bodø/Glimt.

Inn kom Lorns Bjerkan, tidligere klubbleder i avisen, som hadde hatt to år i Steinkjer24. Også der hadde han tatt over roret etter Jakobsen.

2. Avisa Oslo

Etter suksessen i Trondheim inntok Amedia i 2020 et nytt marked, nemlig hovedstaden. I flere måneder jobbet Amedia i skjul med «Prosjekt Calamari» for å starte opp Avisa Oslo. I november avslørte de planene og lanserte Avisa Oslo, med RB-redaktør Magne Storedal i spissen. 17 journalister fra andre Amedia-aviser ble leid inn som starthjelp.

Aftenposten svarte raskt med en satsing på 20–25 millioner kroner for å styrke sin posisjon i Oslo.

Året etter tok Storedal jobben som redaktør i avisen på permanent basis.

Første år i avisen var blodrødt, og Avisa Oslo tapte nesten en million kroner i uka i 2021. Driftsresultatet endte på –48,5 millioner kroner.

Avisa Oslo redaksjonen

I september 2022 kom nyheten om at Magne Storedal gikk av på dagen i avisen, og inn kom Nordstrands Blad-redaktør Kristin Stoltenberg.

Både klubben, de ansatte og andre redaktører i Amedia var i sjokk over nyheten, og styreleder og Amedia ville i starten ikke kommentere hva som var bakgrunnen.

Det kom etter hvert fram at det var dårlige resultater som var grunnen til at Storedal ble avskjediget.

I fjor ble det nok et redaktørbytte i avisen, da Stoltenberg gikk til stillingen som landssjef i Watch Media. Inn kom Dagsavisen-redaktør Eirik Hoff Lysholm.

Avisen gikk også i 2022 med kraftig underskudd, og endte med et driftsresultat på –31,8 millioner kroner.

3. KRS

Oppstartsgjengen til KRS

I 2023 gikk Amedia i gang med sin neste utfordrer-avis, KRS i Kristiansand. I mai i fjor tok Nettavisen–redaktør Gunnar Stavrum delvis permisjon for å ta over rollen som ansvarlig redaktør i KRS. 1. august var avisen ute. I november tok nyhetsredaktør Marianne Drivdal over rollen som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisen, mens Stavrum fortsetter som politisk redaktør.

I slutten av fjoråret lanserte også avisen egen e-avis.

4. Bare Åsane

I februar i 2022 lanserte Schibsted den nye nettavisen «Bare Åsane» i Bergen. Det ble lansert som en ny og fremtidsrettet digital lokalavis for Åsane, et område i Bergen.

Eirik Langeland Fjeld og Bare Åsane måtte trekke inn årene etter 14 måneder.
Eirik Langeland Fjeld og Bare Åsane måtte trekke inn årene etter 14 måneder.

Målet for avisen var å dekke et område med 40 000 innbyggere, som var et hull for både BA, BT og NRK Vestland. Fra før hadde området avisen Åsane Tidende, som Schibsted tidligere hadde vært deleier i.

Avisens konsept var korte og kjappe nyhetsoppdateringer fra bydelen.

I mai samme år lanserte avisen abonnementsløsning, med et mål om 1000 betalende abonnenter i løpet av 2022.

I mai 2023, bare 14 måneder etter oppstarten, kom nyheten om at Bare Åsane ble lagt ned. Da hadde avisen klart å få bare halvparten så mange abonnenter som målet var.

5. Steinkjer24

I oktober 2020 lanserte Polaris Media nettavisen Steinkjer24 i Steinkjer som den tredje avisen i byen, etter Trønder–Avisa og Steinkjer-Avisa. Lanseringen kom etter at Polaris mistet teknologiavtalen med Trønder-Avisa. Stig Jacobsen kom inn fra iTromsø til avisen.

Lorns Bjerkan var sjefredaktør i Steinkjer24 frem til i vår.

Avisen fikk en pangstart, og kunne vise til 500 abonnenter på fire dager.

I 2021 dro Jakobsen tilbake til Tromsø og klubbleder i Nidaros, Lorns Bjerkan til over lokalavisen.

I 2023 gikk avisen sammen med de andre Polaris–eide avisene i Midt-Norge i et felles vaktsamarbeid. 

Avisen har kunnet vise til vekst helt siden oppstarten, og har ved flere anledninger vært både opplagstall–vinner og lesertall–vinner.

Tidligere i år ble Linn Kathrine Yttervik konstituert redaktør i avisen, da Lorns Bjerkan returnerte til Nidaros, etter Stig Jakobsen. Yttervik er også redaktør for Bladet på Stjørdal.

6. iLevanger

Aviskrigen i Trøndelag mellom Amedia og Polaris Media har ført med seg flere nye aviser i området. Etter at Polaris Media startet opp Steinkjer24 for å konkurrere med Trønder-Avisa, slo sistnevnte tilbake i november 2020, og lanserte iLevanger. Avisen ble utfordrer til Polaris-avisen Innherred, som var en sammenslåing av Levangeravisa og Verdalingen.

Gaute Ulvik Haugan startet opp iLevanger i 2020. I 2024 er han i gang med iVerdal.

I desember ble avisen lansert, og kunne vise til 500 abonnenter allerede på første dag, et stikk til Steinkjer24 som brukte fire dager på det samme. 

Redaktør Gaute Ulvik Haugan holdt avisen gående i to år, før han returnerte til «moderhuset» Trønder-Avisa og Hanne Talsnes Heggdal tok over.

7. iVerdal

To år etter at Gaute Ulvik Haugan «ga fra seg» iLevanger, og dro tilbake til Trønder–Avisa, reiste han videre til Verdal, for å starte en ny konkurrent i den trønderske mediekrigen: iVerdal. Avisen ble lansert 13. mai i år. Avisen har som mål å gi folket i Verdal nyheter om kommunen, og bare det.

8. Watch Medier-avisene 

I 2020 kom det danske mediekonsernet Watch Medier til Norge og lanserte Finanswatch. Tidligere DN-journalist Magnus Eidrem ble redaktør for avisen som ble en utfordrer til E24, Finansavisen og DN.

Kristin Stoltenberg ble tidligere i år landsjef og sjefredaktør i Watch Media.
Kristin Stoltenberg ble i fjor landsjef og sjefredaktør i Watch Media.

Watch Medier eies av mediekonsernet JP/Politikens Hus, og hadde 15 nisjeaviser i Danmark. Planen var å starte flere aviser i Norge.

I starten av 2021 fortalte internasjonal redaktør for Watch Medier, Rasmus Emborg, at de hadde planer om å utvide til flere nisjer, og det ble funnet 36 domener kjøpt av konsernet.

På få år har det danske konsernet startet flere nisjer i Norge. Etter FinansWatch fortsatte cde med AdvokatWatch og EiendomsWatch, før de fulgte på med EnergiWatch, MedWatch og HandelsWatch. I mars ble MatvareWatch lansert.

I 2022 ble Øyvind Henriksen nyhetsredaktør for alle de norske nisjeavisene, og i 2023 gikk Kristin Stoltenberg fra Avisa Oslo til Watch Medier for å bli landssjef. 

Foreløpig har det vært blodrøde tall for nisjeavisene, som har gått i underkant av 50 millioner kroner i underskudd på to år.

Den danske eieren har uttalt at avisene skal bli lønnsomme over tid, og at det typisk tar tre år.

9. Altinget

Altinget-redaktør Veslemøy Østrem.
Altinget-redaktør Veslemøy Østrem.

I mars 2022 ble det kjent at det danske aviskonsernet Altinget ville gjøre som Watch Medier og reise over vannet til Norge. Administrerende direktør Christoph Nørgaard uttalte at de ønsket å starte fem aviser i Norge, og at han mente det ikke fantes konkurrenter for deres segment.

Få dager etter ble det klart at Vårt Land–nyhetsredaktør Veslemøy Østrem gikk inn som sjefredaktør for den norske satsingen.

3. oktober samme år startet avisen opp, med en stor markering i lokalene i Oslo.

Avisen startet med flere «nisjer» hvor det er mulig å abonnere på en eller flere under-aviser eller nisjeaviser, som Helse, EU/EØS, Klima og energi og Forsvar.

Avisen har siden oppstarten startet i alt seks nisjer innenfor politikk.

10. Elbil24

I 2018 lanserte Aller Media og selskapet Scandinavia Online nettavisen Elbil24.

Grunnlegger av Elbil24 og adm. dir. for Aller X, Jan Thoresen.

Bakgrunnen for satsingen i 2018 var at regjeringen året før hadde lagt fram Nasjonal Transportplan (NTP) der de ville legge til rette for at det skal lønne seg å velge nullutslipp ved kjøp av bil, og legge til grunn at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.

I 2022 nådde nettstedet en milepæl, da de nådde 10.000 abonnenter.

I desember 2023 ble Elbil24 innlemmet i Dagbladet og Dagbladet pluss.

Dagbladet Pluss–redaktør ble da redaktør for avisen.

11. Kode24

Ole Petter Baugerød Stokke og Jørgen Jacobsen i kode24.

Bare få måneder etter lanseringen av Elbil24, startet Aller og Skandinavian Online nok en avis, denne gangen for utviklere. Navnet ble Kode24. Konseptet ble satt i gang av journalisten Ole Petter Baugerød Stokke og utvikleren Jørgen Jacobsen, med mål om å skape et fellesskap for norske utviklere.

På ett år kunne de vise til mer enn 350.700 unike lesere og nesten 1.3 millioner sidevisninger.

Duoen har også laget både egen podkast og egen konferanse kalt «kode24-dagen».

12. Kystens Næringsliv

Redaksjonen til Kystens Næringsliv i forbindelse med lansering.

I november 2022 lanserte DN Media Group (den gang NHST) sin første avis på over 20 år, med Kystens Næringsliv. Nysatsingen ble startet opp i Bergen og hentet med seg journalister fra Schibsted, Dagens Næringsliv og Fiskeribladet.

Avisens fokus er verdiskapningen langs kysten, både industri og næringsliv.

I dag leverer mediekonsernet næringslivsnyheter med publikasjoner som Dagens Næringsliv, Europower, Intrafish, Upstream og TradeWinds.

Kystens Næringsliv har kontorer i Bergen, med Øystein Hage som ansvarlig redaktør.

13. MITT–avisene til Romerikes Blad

Redaksjonen i MittJessheim

I 2019 utvidet Norges største lokalavis, Romerikes Blad, med to nye digitale lokalavissatsinger, MittLillestrøm og MittJessheim. Målet var å få mer lokalt stoff fra de to byene, og satse på mer på nyhetsdekning fra områdene.

Mittjessheim ble lansert som et svar på utfordreren JessheimPuls, og noen år etter at RB stengte det lokale kontoret på Jessheim. Med den nye satsingen ble det igjen åpnet lokalt kontor i byen. 

To år senere lanserte avisen nok en «Mitt»-avis, med MittLørenskog.

14. NT24

Redaktør i NT24, Bastian Øien Alstad
Redaktør i NT24, Bastian Øien Alstad

I starten av 2020 lanserte Trønder-Avisa og Namdalsavisa næringslivsavisen NT24 (Næring i Trøndelag). I utgangspunktet startet redaksjonen med en journalist i hver av de to avisene. Etter hvert ble også andre Amedia-aviser tatt inn i fellesprosjektet, og avisen fikk etter hvert hovedsete i Trondheim sammen med Nidaros. I 2021 tok John Inge Seljehaug over som redaktør for satsingen.

Da Seljehaug forlot mediebransjen i 2023, tok Bastian Øien Alstad over. 

Avisen har nå i tillegg til Øien en journalist i Namdalsavisa og en i Nidaros.

15. MN24

Bare måneder etter at Trønder-Avis startet NT24, slo Polaris-eide Adresseavisen tilbake med sitt nettsted MN24. Tidligere Adresseavisen–sjef Atle Bersvendsen ble ansvarlig redaktør.

Atle Besvendsen, redaktør i MN24 har tatt en tatovering av alle satsingene han har startet.

MN24 (Midtnorsk Næringsliv) er et samarbeid mellom Polaris-avisene Adresseavisen, Avisa Sør-Trøndelag, Bladet, Brønnøysunds Avis, Fosna-Folket, Hitra-Frøya, Innherred, Opdalingen, Trønderbladet og Steinkjer24.

I 2023 kunne avisen vise til at de var den største digitale avisen i Trøndelag, etter eieren Adresseavisen. 

16. Trønderdebatt

Oda Okkenhaug og Snorre Valen i Trønderdebatt

I 2020 hentet Nidaros inn tidligere SV-topp Snorre Valen som politisk redaktør og ansvarlig for debattsatsingen i avisen under navnet Trønderdebatt. 

Bare ett år etter ble debattsatsingen, som var et samarbeid mellom avisene i TA Media, Arbeidets Rett og Nidaros, ble det skilt ut som et eget selskap, og Valen ble redaktør.

Samme år fikk Valen med seg Oda Okkenhaug som kommentator.

Satsingen har blant annet vunnet Den Trønderske Journalistprisen.

I april i år forlot Valen Trønderdebatt for å bli kommentator i Morgenbladet.

Journalistene i Bankshift flankert av Auslaug og Lucas / Shifter

17. BankShift

I fjor ble gründeravisen Shifter, som finnes på denne listen over nye gründeraviser, kjøpt opp av Schibsted. Etter oppkjøpet lanserte Shifter også en nysatsing, BankShift, som retter seg mot bankbransjen.

Nisjegeneral i Schibsted, Sarah Sørheim, uttalte at avisen ble startet på rekordkort tid etter oppkjøpet.

I starten av januar startet den nye nettavisen også sin egen podkast kalt «bank, bank».

18. Toten Idag

I 2019 lanserte Oppland Arbeiderblad og Amedia lokalavisen Toten Idag for å dekke områdene Øste og Vestre Toten.

Espen Amundrud Solhaug gikk fra stillingen som journalist i OA og ble redaktør for nysatsingen. I 2021 gikk Solhaug tilbake til moderskipet, og Sæmund Moshaug gikk inn som redaktør.

19. Senja247

Det er ikke bare i Trøndelag at Polaris Media og Amedia går i strupen på hverandre. I 2022 lanserte Nordlys og Amedia nettavisen Senja247 som skal dekke Senja. Avisen gikk da i direkte konkurranse med Polaris–eide Folkebladet.

20. iSandnessjøen

I 2019 lanserte Amedia og Mediehuset Helgelendingen nettavisen iSandnessjøen. Avisen dekker Sandnessjøen og Leirfjord. Avisen ligger fast på fronten til moderavisen helg.no, i tillegg til sin egen nettavis. Avisen har tre ansatte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS