Onsdag la Schibsted fram årsresultatene for de norske mediehusene i konsernet.
Det viser at VG har nedgang i inntekter på 1,1 prosent fra 1 968,2 millioner - mot 1 945,8 millioner i driftsinntekter året før. Årsresultat på 14 millioner kroner i minus.
– Fjoråret ble et svak og krevende år, sier sjefredaktør Gard Steiro til Medier24.
– Tapt titalls millioner
Han forklarer at det er flere årsaker til det, men peker på fallet i papirinntekter som det viktigste.
– Vi har tapt titalls millioner av kroner på papiravisen i 2022 og 2023. Det skyldes primært økte kostnader til trykk og distribusjon, og det har preget resultatene til VG.
Han peker også på et turbulent annonsemarked i fjor som slo hardt inn i VGs økonomi.
Det var grunnen til at VG i fjorhøst måtte iverksette et kostnadprogram med sluttpakker og andre kutt.
– Noen av tiltakene slår inn i 2024. Og noen vil først ha effekt i 2025.
– Ikke godt nok
VGs driftresultat viser 1 millioner kroner i minus, en nedgang fra i fjor da de hadde 37 millioner kroner i pluss. Leser man det sammen med datterselskapet VGTVs, hvor hovedvekten av inntekter og kostnader tilfaller VG, ender driftsresultatet på over 2 millioner kroner.
– Det er ikke godt nok. Forklaringen på det er at vi står midt i en transformasjonperiode der papirekonomien nå ikke lenger dekker driften av VG. VG må være digitalt lønnsomme, og den digitale virksomheten må stå på egne bein.
Årsregnskapet viser at VGs datterselskap VGTV har en økning i driftsinntekter fra over 120 millioner kroner - mot over 109 millioner kroner i fjor.
Årsresultatet endte på 4,8 millioner kroner, opp fra 3 millioner i 2022.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no