Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

– Det dummeste vi gjør er å kutte ut papiravisen

Polaris Media-sjefen har ikke et mål om å være heldigital. Ennå. 

Publisert

Kortversjonen:

  • Selv om Polaris Media har en økende andel digitale abonnenter, ser de fortsatt verdien i papiravisen.
  • Konsernsjef Per Axel Koch mener det ville være dumt å kutte ut papiravisen, da den fortsatt er lønnsom.
  • Koch understreker at de jobber for en myk overgang til en heldigital hverdag, og at papiravisen er med på å finansiere denne transformasjonen.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Aviser fra Nord-Norge troner øverst på Medier24 sin oversikt over digitalisering i norske medier. Polaris Media – avisen iTromsø ligger på andreplass. Men neste Polaris-avis på listen er Fædrelandsvennen på 23. plass, etterfulgt av Altaposten og Lister. Alle tre har en digitalandel på 70 prosent.

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier de ikke har som mål å toppe den heldigitale målingen.

– Vi ser på totalsituasjonen og der er vi helt gjennomdigitale.

Vokser digitalt

Han peker på at 70 prosent av konsernets abonnenter er digitale, og at de har hatt en kraftig vekst de siste fem årene.

– Ser man på våre svenske mediehus var de på 20 prosent for fem år siden, men nærmer seg nå 70 prosent. Og vi kommer til å passere 70 prosent med god margin i år, sier Koch.

Koch er klar på at det ikke bare er en effekt av at de har mistet papir-abonnenter, men at de har vekst i digitale abonnement. Samlet hadde Polaris Media sine norske medier en digital abonnementsvekst på 17,1 prosent i forrige opplagsmåling. Til sammenligning var økningen i bransjen generelt 8,5 prosent.

Fædrelandsvennen hadde størst økning, med nesten 7.000, tilsvarende 29 prosent.

Totalt hadde konsernets aviser en netto totaløkning på 4,5 prosent. Bransjen samlet hadde en tilbakegang på en prosent.

– Gjør det bedre med papiravisen

Medier24 har tatt det digitale opplaget opp mot netto opplag for å finne andelen heldigitale brukere i hvert mediehus. Dette for å vise hvor stor del av opplaget til hver avis i Norge som er bare digitalt.

Mens nordnorske aviser har den høyeste andelen heldigitale abonnenter, etterfulgt av Østlandet, ligger Trøndelag langt nede på listen.

– Det må ikke telle mot oss at vi gjør oss bedre med papiravisen. Vi har fremdeles god lønnsomhet av å gi ut papiravis, og det dummeste vi gjør nå er å kutte den ut, sier Koch.

De vil beholde papiravisen så lenge den er lønnsom.

– Papiravisen er med å investere den digitale transformasjonen i avisene. Vi er avhengig av å holde brukerinntektene oppe. Og vi prøver å få til den myke landingen inn mot den heldigitale hverdagen, sier Koch.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS