Kortversjonen:
- Selv om Polaris Media har en økende andel digitale abonnenter, ser de fortsatt verdien i papiravisen.
- Konsernsjef Per Axel Koch mener det ville være dumt å kutte ut papiravisen, da den fortsatt er lønnsom.
- Koch understreker at de jobber for en myk overgang til en heldigital hverdag, og at papiravisen er med på å finansiere denne transformasjonen.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Aviser fra Nord-Norge troner
øverst på Medier24
sin oversikt over digitalisering i norske medier. Polaris Media – avisen iTromsø ligger på
andreplass. Men neste Polaris-avis på listen er Fædrelandsvennen på 23. plass,
etterfulgt av Altaposten og Lister. Alle tre har en digitalandel på 70 prosent.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier de ikke har
som mål å toppe den heldigitale målingen.
– Vi ser på totalsituasjonen
og der er vi helt gjennomdigitale.
Vokser digitalt
Han peker på at 70 prosent av konsernets abonnenter er
digitale, og at de har hatt en kraftig vekst de siste fem årene.
– Ser man på våre svenske
mediehus var de på 20 prosent for fem år siden, men nærmer seg nå 70 prosent. Og
vi kommer til å passere 70 prosent med god margin i år, sier Koch.
Koch er klar på at det ikke bare er en effekt av at de har
mistet papir-abonnenter, men at de har vekst i digitale abonnement. Samlet hadde Polaris Media sine norske medier
en digital abonnementsvekst på 17,1 prosent i forrige opplagsmåling. Til
sammenligning var økningen i bransjen generelt 8,5 prosent.
Fædrelandsvennen hadde størst økning, med nesten 7.000,
tilsvarende 29 prosent.
Totalt hadde konsernets aviser en netto totaløkning på 4,5
prosent. Bransjen samlet hadde en tilbakegang på en prosent.
– Gjør det bedre med papiravisen
Medier24 har tatt det digitale
opplaget opp mot netto opplag for å finne andelen
heldigitale brukere i hvert mediehus. Dette for å vise hvor stor del av opplaget til hver
avis i Norge som er bare digitalt.
Mens nordnorske aviser har den høyeste andelen heldigitale
abonnenter, etterfulgt av Østlandet, ligger Trøndelag langt nede på listen.
– Det må ikke telle mot oss
at vi gjør oss bedre med papiravisen. Vi har fremdeles god lønnsomhet av å gi
ut papiravis, og det dummeste vi gjør nå er å kutte den ut, sier Koch.
De vil beholde papiravisen så lenge den er lønnsom.
– Papiravisen er med å
investere den digitale transformasjonen i avisene. Vi er avhengig av å holde brukerinntektene
oppe. Og vi prøver å få til den myke landingen inn mot den heldigitale
hverdagen, sier Koch.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no