Trønderske aviser ligger langt nede
på listen over de mest digitaliserte avisene i Norge, viser en gjennomgang Medier24
har laget basert på tall fra MBL.
Men flere av avisene har hatt en
kraftig økning i digitalt opplag de siste fire årene.
Trønder-Avisa har gått fra en
digitalprosent på 31,7 i første halvår 2020, til 58,4 prosent i 2024.
Endring i 2020
Sjefredaktør i Trønder-Avisa og administrerende
direktør i TA Media, Sivert Rossing, sier til Medier24 at Trøndelag nok har
ligget litt bak i løypa, og at det kan skyldes at det er mange grisgrendte strøk
med dårlig internett.
– Men
vi har skutt skikkelig fart de siste årene. På et tidspunkt ble man mer heldigital i tankegangen, og 100 prosent av oppmerksomheten gikk til de digitale
produktene, sier Rossing.
Trønder-Avisa kuttet i frekvensen
i fjor, fra seks til tre utgaver i uken. Effekten fra kuttet vil ikke være synlig
før i neste opplagstelling.
Rossing påpeker at 2020, med
pandemien, ble et år hvor brukervanene endret seg.
– Særlig
for den eldre generasjonen, som da måtte ta steget fra papir til nett for å få de
viktige nyhetene lokalt. Leserne under 50 år visste at de fikk det nyeste på
nett, men de over fikk vi plutselig lettere over. I tillegg fikk man lært opp
mange at det var uunnværlig å ha en lokalavis.
Han mener også at kvaliteten på
journalistikk i Trøndelag har blitt bedre.
– For
alle trønderske medier, mener jeg kvaliteten er mange divisjoner opp siden
2020.
– Stor forskjell mellom 2019 og 2024
Medier24 har tatt det digitale
opplaget opp mot netto opplag for å finne andelen heldigitale brukere i hvert
mediehus. Dette for å vise hvor stor del av opplaget til hver avis i Norge som
er bare digitalt.
Første mediehus fra Midt-Norge, eller Trøndelag, er nede på 30. plass. Her er Trønderbladet, med en digital andel på 69,16
prosent.
Neste
på listen fra Trøndelag er Hitra-Frøya, med en andel på 68,77 prosent.
Prosjektredaktør for lokalavisene
i Polaris Media Midt, Bjørn Lie Rønningen, mener økningen de siste fire årene
harmonerer med det de kjenner på.
– Jeg vil påstå at mange av våre aviser er noen av de mest
digitale i hele landet, selv om vi ikke er i toppen av statistikken her. Det er
ikke noe mål heller, målet vårt er å være gjennomdigitalisert, sier Rønningen
til Medier24.
Polaris har siden 2019 hatt et prosjekt for øke bruken av de
digitale produktene, forteller han.
– Det er stor forskjell mellom 2019 og 2024, sier Rønningen og
legger til:
– Mange av våre medier er blant landets mest digitale mediehus.
Samtidig har vi jobbet for å ta vare på papirproduktet, for det er viktig del
av verdikjeden for oss.
Klæbuposten i toppen
Han legger til at Polaris blant
annet har opprettet en felles papirdesk
for at lokalavisredaksjonene skal ha mer daglig fokus på det digitale innholdet.
Blant de avisene som har hatt sterkest
digital vekst de siste fire årene, ligger Klæbuposten. De har fra 2021 gått fra
å ikke ha et digitalt opplag, til å ha et digitalt opplag på 64 prosent.
– Og dette er et mediehus med en journalist og en redaktør, som virkelig
har fått til en digital endring. Og en ting er å endre redaksjonen til å tenke digitalt,
men man skal også endre lesernes vaner. Og det er imponerende hva de har klart.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no