Sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad.

Fredriksstad Blad fremst i klassen: – Blir først blant aviser på vår størrelse

Fredriksstad Blad er på topp på Østlandet når det kommer til digitalisering.

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Fredriksstad Blad er langt fremme i digitalisering og har nå et heldigitalt opplag på 81 prosent. Redaktøren tror de blir den første store lokalavisen på Østlandet som går helt digitalt.
  • Avisen satser tungt på digital økonomi og budsjetterer med 75 prosent digitale inntekter i 2025. De har også økt satsingen på video for å tilpasse seg nye medievaner.
  • Overgangen til heldigital drift er en utfordring, da rundt 50 prosent av papirabonnenter ikke konverterer til digitalt. Redaktøren ser en abonnementsnedgang som en naturlig del av prosessen.

Oppsummering er laget av ChatGPT, men lest gjennom av en journalist.

Aviser fra Nord-Norge troner øverst på Medier24 sin oversikt over digitalisering i norske medier.

Ikke langt bak kommer Fredriksstad Blad og en rekke andre aviser fra Østlandet.

Ansvarlig redaktør René Svendsen i avisen tror noe av grunnen til at de ligger langt framme i løypa er at de startet tidlig.

– Jeg tror vi var den første eller andre lokalavisa som ansatte en person på heltid som bare jobbet med internett i år 2000. Allerede der tok vi et offensivt grep i en tid før papiropplaget «peaket», sier han.

Oversikten til Medier24 viser et heldigitalt opplag på 77,52 prosent for avisen for første halvår 2024, som er de ferskeste tallene. Svendsen opplyser at de nå er på 81 prosent.

Blir først?

I løpet av 3-5 år tror redaktøren at avisa blir heldigital. Om de blir først i sin landsdel kommer litt an på, mener han.

– Vi blir først blant aviser på vår størrelse, men det kan være mindre aviser som blir heldigitale før det. Men jeg tror vi blir først blant de største lokalavisene i øst, sier han.

I dag er de også digitalt lønnsomme, ifølge Svendsen. Men de tjener ikke mye penger hvis de går over til å bli heldigitale i dag.

– Vi er nødt til å få en mye mer robust digital økonomi før vi kan bli heldigitale. Vi budsjetterer i 2025 med 75 prosent digitale inntekter, så av totalen er tre av fire kroner inn til Fredriksstad Blad helt digitale, forteller han.

Det mener han gjør dem mer robuste i en mediehverdag som er preget av papiropplagsnedgang og papirannonsenedgang.

– Det rammer oss mindre enn det gjør aviser som har kommet kortere i digitaliseringen. Og det gir oss overskudd til å satse redaksjonelt på det som er livsviktig for at vi skal kunne finansiere journalistikken i et lengre fremtidsscenario, som er lyd og levende bilder, forklarer redaktøren.

Så langt har avisen klart å kompensere for papirbortfallet med nye digitale abonnenter og konvertering. Svendsen ser dog at det blir vanskeligere for hvert år. Ca 50. prosent av de som sier opp papir migrerer til digitalt, forteller han.

– I løpet av et år mister vi kanskje 700 papirabonnenter. Da er vi nødt til å få etablert 350 nye abonnenter bare for å ha nullutvikling, sier han og legger til:

– Jeg tror vi må være forberedt på en abonnementsnedgang fram mot heldigital avis.

Feed-dynamikk

I mai i fjor skrev Medier24 om at Fredriksstad Blad nærmest firedoblet videotrafikken.

– Vi har 21-22.000 abonnenter i dag. Hver dag ser i snitt 13-14.000 av dem video hos oss, opplyser han.

Selv om det er vanskelig å regne verdi når mesteparten av videoinnholdet er åpent, tror han likevel det er veien å gå.

– Hvis vi skal ha sjans til å være relevante og attraktive nok for de som har vokst opp med sosiale medier og feed-logikken, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at vi er nødt til å tilpasse oss det, sier han.

Han mener mediehusene står litt i samme veiskille som i 2000, da papiraviser hadde vokst og vokst, og så kom internett som den yngre generasjonen begynte å benytte seg av.

– Hvis vi ikke finner plassen vår i feeden til de nye generasjonene, så tror jeg det blir vanskelig, sier han og presiserer at det er i det lengre løp han tenker.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS