Onsdag kom nyheten om at Amedia har iverksatt sparetiltak grunnet en presset økonomi.
Blant grepene er midlertidig ansettelsesstopp på tvers av konsernet, og tilbud om gavepensjon til eldre ansatte.
Ansvarlig redaktør i Sogn Avis, Arve Uglum, skjønner behovet for at Amedia-konsernet strammer til som de gjør når makroøkonomien er som den er.
Men han påpeker at tiltakene kommer på et dårlig tidspunkt for Sogn Avis.
– For Sogn Avis så er det ugunstig da vi er i en intens ansettelsesfase, sier Uglum til Medier24.
– Viktig å erstatte dem vi mistet
Uglum forteller at avisen har mistet fire medarbeidere av ulike grunner den siste tiden. I utgangspunktet var det meningen å erstatte dem raskt.
Selv om Amedia har innført midlertidig ansettelsesstopp, er ikke dette absolutt. Det vil være mulig å ansette folk til sentrale og viktige stillinger om behovet er stort nok.
– Det er bra for oss da vi har behov som er langt oppe i dagen. Så vi håper det er såpass tydelig for dem som skal behovsprøve dette at de ser det.
Slik Medier24 forstår skal det være noen på et nivå over som skal gjennomføre en slik behovsprøving.
– Hva tenker du som redaktør at noen over deg skal godkjenne om dere får ansette nye folk?
– Jeg tenker at dette er konsernlivet. Sånn er det når du er i
et konsern. Om du ikke klarer det, så kan du ikke jobbe i et konsern, svarer Uglum.
– Hvordan vil dette påvirke journalistikken?
– Det gjør noe med produktet vårt, og det er veldig viktig å erstatte dem vi mistet. Det kan hende at vi må begrense kapasiteten i en periode fordi det tar tid å folk inn og få dem på plass.
– Kom ikke som noen bombe
Ansvarlig redaktør i Sandnesposten, Frode M. Gjerald forteller at tiltakene ikke kom som en overraskelse.
– Den makroøkonomiske situasjonen og utviklingen vi er i påvirker oss alle. Det kom ikke som noen bombe i så måte. Det er en situasjon vi alle er i. Vi kjenner også på det. Det må vi bare erkjenne og prøve å løse etter beste evne, sier han.
– Hvordan går det utover dere?
– Vi må være ekstra bevisste på hvordan man bruker sine ressurser i en slik situasjon. Det er helt naturlig. Vi må se på våre behov og hva vi skal ta oss råd til og ikke.
Sandnesposten har planer om å flytte til nye lokaler. Tiltakene påvirker ikke flyttingen.
– For vårt vedkommende holder vi til i lokaler som skal mer eller mindre bygges helt om i løpet av 2-3 årene. At vi må finne nye lokaler er uomtvistelig. Det må vi finne løsning på, makroøkonomiske utfordringer eller ikke, forklarer Gjerald.
– Vi utfordres på inntekstsiden
– Jeg kunne ønske verdenssituasjonen var annerledes enn den er, men vi har sett over de siste månedene at vi utfordres på inntekstsiden, sier redaktør i Ringerikes Blad, Sissel Skjervum Bjerkehagen, til Medier24.
Hun legger til at hun forstår at de er nødt til å passe på kostnadene.
– Og jeg synes at jeg hører tidlige signaler fra ledelsen, samtidig er det trygge og rolige signaler. Dette skal vi klare, vi vet hva som må til.
Bjerkehagen sier at det ikke er første gang bransjen er i urolig farvann.
– Vi måtte gjøre drastiske kutt i 2014. Jeg synes vi er på et bedre sted nå, takket være at vi har husholdert klokt de siste årene. Jeg håper den følelsen stemmer.
Ringerikes Blad var også tidlig ute med frekvenskutt, og gikk i fjor sommer fra seksdagers til tredagers avis.
– Nå begynner vi å merke effekten av det. Den økonomiske effekten er ikke så stor som vi trodde, siden alle prisene øker. Men nå må vi løfte blikket og se på terrenget, sier hun.
Gjesdalsbuen-redaktør Kent Roar Nybø har kun bekledd rollen i to uker, og vil gjerne få litt bedre oversikt før han uttaler seg mer utdypende om hva sparetiltakene vil bety.
– Men jeg tror ikke dette vil få store konsekvenser for oss, sier han.
«Business as usual»
For Rana Blad får ikke tiltakene noen store konsekvenser med en gang, forteller sjefredaktør Marit Ulriksen.
– Det er litt for tidlig å si sikkert, men når det gjelder ansettelsesstoppen så har vi ingen vakanser nå. Det vil ikke ramme oss direkte. Det er «business as usual», sier hun til Medier24.
– Men vi har noen ansatte som er i aldersgruppen for mulig gavepensjon. De vil kanskje vurdere det tilbudet, naturlig nok, legger Ulriksen til.
Hun legger samtidig til at Rana Blad nå henter frem sine beredskapsplaner, og ser på mulige, fremtidige innsparinger.
Det kan bety kutt i antallet papirutgaver.
– Vi må nok se på mulige frekvensreduksjoner. Vi tok den første for seks år siden, og gikk fra seks til fire utgaver i uka. Det var en suksess. Nå er vi digitalt vendt, og klare for å ta det neste steget, sier Ulriksen.
Hun er ikke overrasket over tiltakene fra konsernledelsen, og mener de er fornuftige i den nåværende situasjonen.
– Ut fra det store bildet og de trendene som nå treffer både Amedia, såvel som Schibsted og Polaris, så er dette en fornuftig tilnærming for å stå bedre rustet for det som kommer og kan komme. Det er en nødvendighet, sier Ulriksen.
Espen Sandli i Drammens Tidende tror året vil bli utfordrende for mediebransjen.
– Jeg oppfatter fokus på kostnader som en naturlig korrigering. 2023 ligger an til å bli utfordrende for mediebransjen og flere andre bransjer, sier Sandli.