Ansvarlig redaktør i Klassekampen, Mari Skurdal, og to utgaver av Klassekampen (innfelt). Det nye designet er avisen til venstre.

Klassekampen har fått nytt design: – Hadde et behov for å rydde opp

Klassekampen hadde over 100 ulike fonter som de brukte i avisen. – Det var et veldig kaos i systemene våre, forteller ansvarlig redaktør Mari Skurdal.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den siste uken har papiravisen til Klassekampen sett annerledes ut enn tidligere. Bakgrunnen er at avisen har endret design.

Ansvarlig redaktør i Klassekampen, Mari Skurdal, sier at de så seg nødt til å gjøre avisen mer oversiktlig.

Hun forteller at enhver endring Klassekampen hadde gjort de siste årene, medførte at det kom inn en ny font i avisen.

– Hver gang det kom en ny spalte, så gjorde vi noe helt nytt. Til slutt hadde vi flere 100 font-typer. Det var et veldig kaos i systemene våre. I tillegg gikk vi over til et nytt redaksjonelt system, sier Skurdal til Medier24.

– Vi hadde et behov for å rydde opp og oppdatere uttrykket, legger hun til.

– Hektisk småkaos

Ifølge Klassekampen-sjefen har de nå gått fra over 100 forskjellige fonter, til to font-familier som de kan velge fra.

Den store endringen av avisens visuelle profil ble gjort på en gang.

Det var ikke helt smertefritt, forteller Skurdal.

– Det medfører litt hektisk småkaos. Vi jobber fortsatt med å justere utviklingen og bli kjent med ideene bak designet.

Skurdal forteller at hovedgrepet blir å kutte ned for å skape et mer stringent uttrykk.

– Vi ønsket et litt oppdatert uttrykk hvor ikke altfor mange elementene slo hverandre i hjel. Bildene skulle heller få skinne litt på sidene. Vi skal fremover også jobbe med å skape identitet for enkeltspaltene. Det som gir karakter til sidene skal være bildet og typografi, fremfor alle de mindre bildene som vi hadde før.

Klassekampen-sjefen beskriver prosessen som litt vågal.

– Det er kanskje vanlig å gjøre det mer skrittvis. Vi kunne for eksempel tatt magasinene først, slik at man kan finne ut om grepene fungerer på en mer begrenset flate først, sier Skurdal og fortsetter:

– Men fordi vi også gjorde om på det redaksjonelle systemet, har vi bundet oss selv til masten og måtte gjøre mye på en gang.

– Legger seg på en måte litt ut med leserne

Skurdal påpeker selv at faste lesere ikke alltid elsker visuelle endringer.

– De synes gjerne ting fungerer bra slik det var før, og man legger seg på en måte litt ut med leserne. Så må de bli kjent med endringene og finne ut i ro og mak om de finner seg til rette i den nye layouten, sier Skurdal.

I tillegg å endre visuell stil, har Klassekampen også innført en ny idé- og kommentar-seksjon på torsdager som de kaller «Tidens tegn».

Samtidig forsvinner tegneserien «Statsministeren» fra baksiden av avisen.

– Den har vi fjernet, men det var også fordi serieskaperen sluttet å tegne den, opplyser Skurdal.

For å gjennomføre de visuelle endringene, fikk vaktsjef Henrik Haanes fri i en periode for å lage designet.

Skurdal er veldig fornøyd med jobben han har gjort.

– Jeg synes det ble veldig fint og er stolt over at vi har folk på huset som kan skipe et slikt prosjekt og ta det i havn.

Powered by Labrador CMS