Derek Bjølgerud i TV 2.

TV 2 når nye høyder med det nye formatet: – Pilene peker oppover på alt vi måler

Målene var ikke høye nok da TV 2 hoppet over på høydeformatet. – Vi ser at vi må være litt mer ambisiøse, sier Derek Bjølgerud.

Publisert

I september ble det kjent at TV2.no fjerner breddeformatet på video og satser fullt ut på høydeformat.

Da fortalte daværende TV2.no-sjef Derek Bjølgerud til Medier24 at de var spente på resultatet, men hadde tro på prosjektet.

Nå ser de god effekt av grepet.

– Det har gått veldig bra og mye bedre enn vi forventet. Det har gått mye bedre enn vi håpet på i de mest ambisiøse anslagene våre, sier Bjølgerud til Medier24.

– La noen millioner i potten

I dag er Bjølgerud leder for redaksjonell utvikling og strategi i mediehuset. Dermed blir videreutviklingen av høydeformatet video 2.0 en del av arbeidet. 

Han synes det var en modig beslutning av TV 2s ledelse å si nei til ganske stabile pre-roll inntekter fra den gamle modellen, som er reklame før videoen i et 16:9-format, også kjent som det klassiske breddeformatet.

– Jeg må gi dem ros for å ha turt å gjøre det. Vi la noen millioner i potten for potensielt tapte inntekter ved å flytte over.

Oktober i år sammenlignet med oktober i fjor gir en stor vekst for TV2.no på flere parametere.

– Der ser vi en dobling i antall videosesjoner. Vi har også tre og en halv gang så mange startede videostrømmer. I tillegg ser vi fem ganger som mange videoer sett per besøk. Så det er veldig oppløftende, sier Bjølgerud.

– Pilene peker oppover på alt vi måler, legger han til.

Den store veksten gjør også at TV 2 må rekalibrere målene for neste år.

– Vi ser at vi må være litt mer ambisiøse.

Var ikke nok ambisiøse

Medier24 har tidligere fortalt at annonsørene ser positivt på det nye formatet. Dette er også opplevelsen til Bjølgerud.

– Jeg opplever at de i veldig stor grad er med oss.

Han forteller at markedsavdelingen til TV 2 lang tid i forveien har jobbet opp mot annonsørene i forkant av formatet-byttet.

– Da vet de at det ikke lenger er plass til den klassiske pre-roll reklamen, men de kan være med først å teste, også være med på toget når det begynner å gå.

Fordelen til TV 2 er at annonsørene allerede har begynt å lage reklame i høydeformatet, mener Bjølgerud.

– Formatet finnes der ute, og stadig flere blir gode på å produsere reklame i dette formatet. Vi opplever stor interesse rundt det, og det har stort vekstpotensial. Det gamle formatet stagnerte nok for de aller fleste.

– Dere har ofte reklamen midt i videoen. Funker dette, eller hopper folk av?

– Løsningen vi har nå er veldig fleksibel. Vi kan både legge reklamen innimellom klipp og midt i klipp. Vi ser at det fungerer veldig mye bedre enn klassisk pre-roll, og det er liten drop-off fra de som begynner å se en del klipp til de som blir med over reklamen. Det er nok også fordi reklamene er mye kortere.

– Har noe overrasket dere i dette prosjektet?

– Det som overrasket mest er at det vi trodde var et ambisiøst mål, ikke var ambisiøst nok, svarer Bjølgerud.

Samtidig påpeker han at de startet med de lavthengende fruktene som de visste ville fungere.

– Enten det er spillelister på tematikk eller gode vinkler på de sakene som skal løftes opp på front. Det visste vi ville fungere, og det har fungert. 

Videoene på TV2.no opplever soleklart mest trafikk på mobil, forteller Bjølgerud.

– Da er risikoen ganske lav for dem som er igjen på PC og nettbrett. Det er et stort flertall som bruker oss på mobil, og da må opplevelsen være mer rettet mot dem.

– Man kan jo lure på hvorfor dere ikke har gjort dette tidligere?

– Det er ganske stabile og trygge inntekter som lå i den gamle pre-roll-modellen, selv om det ikke var noe vekst. Det handler også om det tekniske rigget for å flytte alt over i høydeformat. Det var viktig for oss at brukeropplevelsen var god nok før vi trykket på knappen.

Powered by Labrador CMS