Tirsdag ble det kjent at TV2.no-sjefen Derek Bjølgerud rykker opp og får jobben som leder for redaksjonell utvikling og strategi.
Han skal lede en nyopprettet avdeling som ligger mellom nyheter og sport i TV 2.
Her samler man de ulike utviklingsmiljøene på tvers av nyheter og sport. Det vil gi større mulighet til å prioritere det som er aller viktigst fra redaksjonell side, forklarer Bjølgerud.
– Vi ser at det er unaturlig å ha mange ulike redaksjonelle utviklingsmiljø. Fremfor å ha et par ressurser i sporten, et par i nyheter og et i TV2.no, så samler man de slik at vi kan få til større endringer raskere, sier Bjølgerud til Medier24.
– Min oppgave å måle effekten
Som avdelingsleder for dermed Bjølgerud flere team under seg. Blant annet et team som jobber med KI, med den redaksjonelle KI-sjefen Chris Ronald Hermansen.
– De jobber på tvers av nyheter, sport og TV2.no, og etter målene som nyhetene og sporten har.
Det er også et videoteam i den nye avdelingen, som blant annet jobber med å utvikle det nye høydeformatet video 2.0, samt Hub 2 som har både ansvaret for sosiale medier i nyheter og sport, og en målgruppe-satsing.
Bjølgerud har også en strategi- og forretningsutviklingsleder som jobber med transformasjon og en SEO-ansvarlig.
– Det handler mer om de lange linjene, og hvordan nyhetene og sporten skal flytte seg inn mot de neste årene. Da jobber vi med prosjekter ut mot resten av TV 2.
Det finnes også et redaksjonelt utviklingsteam i den nye avdelingen som vil jobbe med blant annet nye formater på TV2.no, nye moduler som Valgomat eller skattelisteløsninger hvis det er aktuelt.
I tillegg til å bli leder for den nyopprettede avdelingen, får Bjølgerud også rollen som effekteier for nyhets- og sportsprodukter.
Det er mer samlet ut mot resten av organisasjonen, hvor Bjølgerud blir den stemmen som samler prioriteringer på tvers av nyheter og sport.
Det er en redaksjonell rolle som har ansvaret for effekten av all produktutvikling på området.
– Derfor er det viktig for meg at alle avdelingene rundt sporten og nyhetene, som produksjon, teknologi eller andre, er fullstendig klar over hva som er de viktigste prioriteringene til nyhetene og sporten.
Bjølgerud skal dermed sikre at ressursene og innsatsen brukes på tiltak som gir faktisk effekt for TV 2, flytter målene deres, og at de målene faktisk nås.
Etter dette skal Bjølgerud møte en som har en parallell rolle som han i produktavdelingen.
– Da meisler vi ut en produktstrategi ut fra de prioriteringene. Så er det min oppgave å måle effekten av den ressursbruken vi har på teknisk og redaksjonell side.
– Mye større hastighet på utviklingen
Bjølgerud forteller at de allerede ser en gevinst fra arbeidet med den nye avdelingen.
– Vi ser at det er mye tydeligere for alle som jobber rundt nyhetene og sporten hva som er aller viktigst.
Tidligere var dynamikken rundt å selge inn ting til utviklingsmiljøene fra sporten og nyhetene, preget av hvem som ropte høyest, forklarer Bjølgerud.
– Nå blir det færre personer som skal kommunisere om hva som prioriteres. Det skaper en mye større hastighet på utviklingen fordi alle vet når et arbeid påbegynnes, og det er lettere for redaksjonell side å ha en hånd på rattet.
Den nye organiseringen skal også dekke et behov når man ser fremover, forteller Bjølgerud.
– Vi ønsker å få svar på ting vi ikke vet i dag.
Han trekker fram hvordan få høyere nyhetsbruk på strømmeplattformen TV 2 Play som et eksempel.
– Det er ingen i verden som har lykkes 100 prosent med den overgangen med nyheter på strømmetjenester, siden strømmetjenester forbindes i så stor grad med underholdning og sportsrettigheter.
Han tror et utviklingsmiljø på tvers av nyheter og sport vil være bedre posisjonert.
– De kan gjøre tester og jobbe med utviklingsdrevet, og ikke bli låst i tvungne turnuser eller den klassiske daglige driften som redaksjoner ofte blir.
I fjor måtte TV 2 gjennom en nedbemanning. Bjølgerud forteller at de så allerede da at når de ble færre ressurser, så ble det litt tynnere overalt.
– Det ble for små miljøer og team hvis vi hadde ansvar spredt i ulike siloer. Jeg tror vi kunne fortsatt slik vi var organisert tidligere, men det ville gått saktere med utviklingen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no