Pernille Gunnes er ansvarlig for TV 2 Nyheters sosiale medier.
Pernille Gunnes er ansvarlig for TV 2 Nyheters sosiale medier.

MENINGER:

Derfor lanserer vi TV 2 Nyheter på TikTok

«Dette vil nok også påvirke hvordan vi leser nyheter i fremtiden, og da er det særlig relevant for oss som nyhetsaktør å lære av plattformen.», skriver Pernille Gunnes.

Publisert

Høykant-formatet som tar over en hel skjerm er ikke noe nytt i sosiale medie-universet, men TikTok er revolusjonerende i måten de unge konsumerer innhold på. Algoritmene gjør at brukerne får opp innhold de liker, uten å måtte oppsøke det.

Interaksjonsmulighetene er også banebrytende med duetter, lydlåning og trender. Vi har allerede sett, og vil nok se at brukervanene blant unge endrer seg som følge av plattformen.

Facebook og Instagram-brukerne blir stadig eldre, og vi må rett og slett være der den unge, viktige målgruppen er.

Konkurrentene mener TikTok-formatet er fremtiden

Både Snap og Meta har i ulike sammenhenger uttalt at formidlingsformen som TikTok har gjort så populær, utvilsomt er en del av fremtiden. Instagram og Facebook følger etter med Reels, Snapchat endrer sveipe-funksjonen fra horisontal til vertikal og fokuserer mer på Spotlight-funksjonen med lengre historier, mens YouTube setter sitt preg på markedet med kortvideo-formatet “YouTube Shorts”.

Dette vil nok også påvirke hvordan vi leser nyheter i fremtiden, og da er det særlig relevant for oss som nyhetsaktør å lære av plattformen. Vi har mye å lære av både formatet og det visuelle som igjen kan brukes på tvers av hele TV 2 og da kanskje spesielt i vår nye og store TV2.no-satsing.

Hvis vi ikke er på TikTok …

… så eksisterer vi ikke for mange i den unge målgruppen.

TV2.no er et av de største satsingsområdene for TV 2 akkurat nå. Vi skal vokse kraftig i årene fremover, og det blir viktig for oss å nå ut til stadig flere brukere, særlig blant yngre.

Vi mener derfor at det ville vært uklokt av oss å utelukke en plattform som tar en så stor del i unges hverdag.

Gjennom TikTok ønsker vi å skape relasjoner til unge og tidlig bli en del av deres brukervaner. Vi ønsker å vise at TV2.no og TV 2 Nyheter har mye mer å tilby enn det de kanskje har inntrykk av fra før.

På sikt er målet at brukerne oppsøker og konsumerer nyheter og innhold også på TV 2s egne plattformer. Vi ser på TikTok som et supplement til de andre plattformene våre, men det vil ikke erstatte helheten man får i TV 2-universet.

Generasjon Z og generasjonene etter dem blir stadig mer utålmodig for hver SoMe-plattform som kommer. De ønsker innhold som er lett tilgjengelig, enkelt, kort og raskt. Samtidig som vi ikke skal undervurdere unges nyhetsinteresse, som all innsikt viser at er stor.

Dersom vi som nyhetsformidler ønsker å fortsette å være relevant, tror vi det er viktig å være til stede på plattformene brukerne foretrekker.

Hva får brukerne hos oss?

Brukerne vil få servert gøyalt og relaterbart innhold, samtidig som de vil lære og bli opplyst om nyheter fra TV 2 på en helt ny måte.

Mye av innholdet vi legger ut her vil ikke finnes på våre andre plattformer som TV2.no eller TV 2 Nyhetskanalen.

Vi må utfordre oss selv ved å teste nye formidlingsmåter og slenge oss på innholdstrender, samtidig som beholder det TV2.no og TV 2 Nyheter er: En seriøs nyhetsaktør som formidler troverdige nyheter.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS