Skal ungdom komme til nyhetsmediene, eller nyhetsmediene komme til ungdommen?

MENINGER:

Selvsagt bør mediene lage nyheter som treffer de unge der de er – det skulle bare mangle!

«I en verden som flommer over av fake news og hvor algoritmestyrt feed fanger oss inn i ekkokammer, er det helt på sin plass at særlig statskanalen faktisk forsøker å treffe også den yngre delen av befolkningen.», skriver May Brit Leirtrø Røstad.

Publisert

Frilansjournalist Tori Aarseth skriver i sin kommentar i Medier24 at det er noe litt desperat over ideen om at nyhetsfolk skal løpe etter ungdommen. Dette på bakgrunn av et intervju i Aftenposten med påtroppende NRK-sjef Vibeke Fürst Haugen, som uttrykker sin bekymring for å miste de unge man ikke når i dag.

Ferske tall fra Norsk mediebarometer 2021 viser at 1 av 3 unge voksne i aldersgruppen 16–24 år ikke følger med på nyheter i tradisjonelle medier. Ifølge SSB.no «er det 17 prosent som utelukkende følger med på nyheter i sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere».

Aarseth synes det er problematisk at voksne mediefolk skal bestemme hva ungdom skal være opptatte av, og skave tungt fordøyelige nyheter ned til spiselige biter servert med velment teskje der ungdommen nå måtte befinne seg i cyberspace.

«Selv om to tredjedeler av den bekymringsverdige aldersgruppa bruker tradisjonelle medier til daglig, vil norske medieledere gjerne hanke inn resten også. Men må vi virkelig det?», spør Aarseth i sin kommentar.

Selvsagt må mediene det!

Jeg kan være med på argumentasjonen om at det kan være vanskelig å treffe den yngre målgruppen, med saker som for eksempel rentehopp eller salg av strøm til utlandet. Men at Aarseth selv ikke fulgte med på nyheter som ung, er ikke et argument for at statskanalen bare skal internettsurfe på eldrebølgen i påvente av at kidsa skal vokse seg inn i tradisjonell nyhetsformidling, fordi «det går nok helt greit».

Som om det er automatikk i at man plutselig begynner å følge med på nyheter i det øyeblikket boliglånet tas opp og strømregninga skal betales.

Når ble det en etablert sannhet at alle ungdommer virrer rundt og finner seg selv, uten noen interesse for verden rundt seg bortsett fra sminkevideoer på TikTok? Dette er en grov undervurdering av dagens ungdom. Det går fint an å game eller backpacke, og samtidig være interessert i nyheter.

Ungdom i dag vokser opp i en annen virkelighet enn vi selv gjorde. I en verden preget av klimakrise, krig, pandemi, rasisme og ekstremisme er det nok av tema å lage nyheter ut av. At man ikke når alle, betyr ikke at man ikke skal fortsette å forsøke å jobbe for å utarbeide budskap, og utvikle form tilpasset målgruppen.

Dessuten, nyheter rettet mot unge kan like gjerne være produsert for og av målgruppen selv.

Aarseth poengterer også at det er positive aspekter ved sosiale medier. Det er det selvsagt, og man skal vokte seg for å svartmale alt. Men det ene utelukker ikke det andre.

At man via sosiale medier finner historier direkte fra folk er vel og bra det, men det gir ingen garanti for «god trening i kildekritikk». Ei heller en «bredere forståelse av verden enn om man kun lener seg på norske, redaktørstyrte medier». Tante Lailas hissige innlegg om innvandring eller Hippe Hildes vaksinemotstand kan på ingen måte erstatte journalistikk som ideelt sett evner å fremme flere sider av en sak, sette dagsorden, avsløre maktmisbruk og verne om ytringsfrihet.

Det er i alles interesse at ungdom ser verdien av nøytral og grundig journalistikk fra det som er en uavhengig nyhetsformidler. Fri for reklame og tilgjengelig for alle.

Verden er i endring, og alles medievaner er noe helt annet i dag enn for bare 5–10 år siden. I en verden som flommer over av fake news og hvor algoritmestyrt feed fanger oss inn i ekkokammer, er det helt på sin plass at statskanalen faktisk jobber for å treffe også den yngre delen av befolkningen. Det skulle bare mangle!

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS