TV 2 var samlet til fest og konsert i Bergen da kanalen feiret 30 år.
Foto Thor Brødreskift /TV 2 / UiO
MENINGER:
Frekk og folkelig tenåring har blitt voksen – 30 år med TV 2
«Med TV 2 kom ikke bare en ny kanal, men en ny måte å tenke tv på. Det har norsk tv-bransje nytt godt av.», skriver Vilde Schanke Sundet.
Den offisielle åpningen av TV 2 fant sted i Grieghallen i september 1992. Åpningssekvensen er verdt et gjensyn. En fyrstikk tennes. «Vi har sett frem til denne dagen med forventning», sier Kong Harald før han napper en duk av et tv-apparat og lar kameraet zoome inn i TV 2-studioet der Dan Børge energisk spretter rundt. Dette var noe annet enn norske tv-seere var vandt med. TV 2 lovet fest og fart og moro.
TV 2 hadde en lang og slitsom fødsel. Ideen om en ny riksdekkende tv-kanal ble diskutert i årevis før politikerne endelig ble enige. På den ene siden stor de som ønsket mangfold og valgfrihet, på den andre de som fryktet kommersialisering og «amerikanske tilstander».
Debatten varte så lenge at Norge ble et av de siste landene i Europa som brøt sitt nasjonale kringkastingsmonopol.
Forventningene var mange: TV 2 skulle være innovative og nyskapende, bidra til mangfold og valgfrihet, bygge et «nasjonalt forsvar» mot internasjonal konkurranse, utvikle lokalt næringsliv og, ikke minst, etablere et marked for uavhengige produsenter. I tillegg var det eksplisitt uttalt at TV 2 skulle være et alternativ til NRK. Det ble geografisk befestet med hovedsete i Bergen.
En ny måte å lage og tenke tv på
TV 2 var et alternativ, både i organisasjon, produksjonsmodell, mandat og innhold. Kanalen ble etablert som en kommersiell allmennkringkaster, en såkalt hybrid: Kanalen skulle finansieres med reklame, men også oppfylle et allmennkringkastingsoppdrag. Med TV 2 kom ikke bare en ny måte å lage tv på, men også en ny måte tenke tv på. Med det ble norsk tv endret for alltid. TV 2 balanserte sitt samfunnsoppdrag med amerikansk kommersiell massekultur.
Inn kom begreper som sendeskjema, primetime, motprogrammering og målgruppeorientering – og økt fokus på helg og underholdning. Inn kom utstrakt bruk av uavhengige produksjoner som igjen banet vei for de mange produksjonsselskapene tv-Norge i dag nyter godt av.
Inn kom nye aktualitetsprogrammer, underholdningsformater, kjendisprofiler og amerikanske serier – det var TV 2 som først brakte Seinefeldt og Friends til Norge. Og ikke minst, inn kom mediepolitiske debatter om hva allmennkringkasting egentlig er. Gjennom kontraster og sammenligninger steg prinsippene frem.
TV 2 bidro ikke bare med de endringene de selv innførte, men også gjennom de tilpasningene andre kringkastere – særlig NRK – gjennomførte for å møte konkurransen med TV 2. Verdien av TV 2 kan derfor ikke måles i TV 2 alene. Den må også inkludere verdien TV 2 har hatt i å profesjonalisere andre tv-konkurrenter, ikke minst NRK. Ingen kan slappe av, alle må jobbe.
En stor fisk blir liten
Tv-markedet i dag er radikalt forskjellig fra tv-markedet for 30 år siden. TV 2 har gått fra frekk og folkelig til moden og etablert. Tenåringen ble voksen.
I dag står nye utforinger i kø. Endringsmetaforene er mange: «Vi har gått fra NM til VM». «Vi har gått fra å være en stor fisk i en liten dam, til å bli en liten fisk i et sort hav». Begge beskriver et utvidet tv-marked, der andre aktører enn de norske anses som sentrale – globale strømmeaktører som Netflix, Disney+, Amazon Prime og sosiale underholdningsplattformer som YouTube, TikTok og Twitch. Konkurransebildet stiller igjen krav til omstilling og konkurranseevne.
Omstilling er ikke noe nytt for jubilant. Dagens konkurransesituasjon er likevel annerledes. Konkurrentene er større, i hovedsak globale, og har dype lommer. Det krever andre strategier og nye samarbeidsformer, ikke minst med andre norske tv-aktører. Trenger jeg nevne ordet «sportsrettigheter» for å illustrere poenget?
Men også i et stort hav er det fint med små fisk – for å bruke bransjemetaforen. Og selv en liten fisk kan være nyttig, viktig og underholdende. TV 2 har fortsatt funksjon å fylle og en jobb å gjøre, både for seg selv, oss tv-seere og tv-markedet mer generelt.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.