Knut-Arne Futsæter, Kantar Media
Knut-Arne Futsæter, Kantar Media

MENINGER:

Vi bruker mest tid på nettsteder, TV, strømming og radio

«Nordmenn bruker mest tid på nettsteder, TV, strømming og radio. Andelen tid brukt på TV har gått ned de siste årene, mens strømming og podkast fortsetter å øke», skriver Knut-Arne Futsæter.

Publisert Sist oppdatert

Årsrapporten for Kantar 24Timer 2024, basert på 6 600 intervjuer, viser at nordmenn brukte i snitt 5 timer og 13 minutter (308 minutter) på medier daglig. Nettsteder utgjør 23 prosent av medietiden. Hele 95 prosent av tiden brukt på nettaviser går til norske medier, med VG og NRK som de mest leste. Kun 2 prosent (6 minutter) brukes på utenlandske nettaviser. Andelen av den totale medietiden som går til norske nettsteder har vært relativt stabil siden 2020, og norske medier har befestet sin posisjon sammenlignet med utenlandske aktører.

20 prosent av medietiden går til TV, og 19 prosent til strømmetjenester. I 2024 bruker vi mest tid på NRK1, TV 2 Direkte, YouTube og Netflix. Strømmetjenestenes styrkeforhold har endret seg betydelig siden 2020. TV 2 Play, Disney+ og andre strømmetjenester øker sine andeler, mens Netflix og NRK TV taper terreng. 

Bruken av TV og strømming varierer kraftig mellom aldersgrupper. Blant de under 30 år går hele 83 % av tiden brukt på levende bilder til strømmetjenester, mens tilsvarende andel for de over 50 år kun er 24 prosent.

Den offisielle mediekaken for 2024. Andelen av tid brukt på ulike mediegrupper.

I 2024 går 26 prosent av medietiden (95 minutter) til lyd. Av dette utgjør radio 50 prosent, musikk 36 prosent og podkast 15 prosent. Podkastlytting fortsetter å vokse. Siden 2020 har den daglige lyttetiden økt fra 9 til 14 minutter i snitt. Blant 18–29-åringer har den økt fra 20 til 24 minutter, og podkast står nå for 19 prosent av lyttetiden i denne aldersgruppen. Tilsvarende andel for de over 50 år er kun 5 prosent.

7 prosent av medietiden går til lesing av papiraviser, magasiner, ukeblader og bøker. Gaming utgjør 5 prosent av medietiden (18 minutter daglig), men blant 18–29-åringer er tallet 28 minutter. Menn i alderen 18–29 år brukte i 2023 hele 42 minutter daglig på gaming. I 2024 brukte 18–29-åringene mer tid på gaming enn på TV.

Mediebruk påvirkes av hvor vi er, og hva vi gjør

Hvor vi oppholder oss, og hva vi gjør i løpet av døgnet og uken, påvirker hvilke medier vi har tilgang til – og hvilke vi bruker. Om morgenen sjekker vi ofte nyheter via mobil og radio, mens bilpendlere foretrekker radio, podkast eller musikk.

Nettaviser brukes sporadisk gjennom dagen, med høyest trafikk om morgenen (08–11) og på kvelden (21–22). Bruken er også stor på jobb og skole på dagtid. På ettermiddagen og kvelden fordyper mange seg i papirmedier. Etter kl. 22 ser flere på strømmetjenester enn på tradisjonell TV. Gaming topper seg mellom kl. 19 og 23 og konkurrerer direkte med strømming.

Mediebruk gjennom døgnet i 2024. Andelen som bruker på medier per time.

Store variasjoner i mediebruk gjennom uka og året

Om vinteren tilbringer vi mer tid hjemme, noe som fører til økt mediebruk. Om sommeren er vi mer utendørs og sosiale, og dermed bruker vi mindre tid på medier. TV- og videokonsum er tett knyttet til årstider og oppholdssted.

Vi er mest hjemme på lørdager og søndager, tilbringer mest tid på jobb eller skole på tirsdager og torsdager, og er oftest på reise fra torsdag til søndag. Tid brukt på TV og strømming korrelerer tydelig med hvor vi befinner oss i løpet av uken.

Siden 2020 har hjemmekontor blitt mer utbredt og sosialt akseptabelt enn før pandemien. Dette har ført til nye mønstre for hvilke ukedager vi tilbringer mest tid hjemme kontra på jobb eller skole. I dag er vi oftere hjemme på mandager enn på lørdager.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS