Ole Petter Baugerød Stokke slår et slag for avisenes forsider.
Ole Petter Baugerød Stokke slår et slag for avisenes forsider.

MENINGER:

Har Facebook og TikTok ansvaret for at norske folk leser avisa?

«Eller kanskje ansvaret ligger hos, jeg veit ikke, jeg bare foreslår noe her, sånn ut av det blå: Norske medier sjælv?», skriver Ole Petter Baugerød Stokke.

Publisert

Du veit hvordan alle sier at Facebook er dødt? Det er ikke sant.

Facebook er fortsatt blant de aller viktigste eksterne kildene til trafikk for norske nettaviser. Så viktig, at norske redaktører nylig fikk med seg tidligere kulturminister Anette Trettebergstuen i et møte med blant annet Meta og TikTok, for å klage på at Facebook-trafikken til norske nettaviser ikke er det den en gang var. 

- Det bekymrer meg enormt at vi ser at trafikken knyttet til redaktørstyrt innhold er droppet på Meta sine plattformer i hele Norden siden februar. Og det bekymrer meg sterkt at de bekrefter at det er en villet utvikling, sa Trettebergstuen til Medier24.

- Brukerne har sagt til oss at de ønsker hovedsakelig innhold fra venner og familie. Våre algoritmer er tilpasset det, svarte politisk sjef Marianne Neraal i Meta til samme avis.

Også TikTok var åpne om at de så på seg selv som en underholdningskanal - ikke en samfunnskritisk medieaktør.

- Men de er det første møtet med nyheter for en gruppe som alle redaktørstyrte mediene sliter med å nå. Det må også TikTok tenke på. De har et ansvar, mente generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø.

Virkelig? Har Facebook og TikTok ansvaret for at norske folk leser avisa? Eller kanskje ansvaret ligger hos, jeg veit ikke, jeg bare foreslår noe her, sånn ut av det blå: Norske medier sjælv? For hva gjør egentlig norske medier for at folk, unge som gamle, skal gidde å besøke dem i stedet for sosiale medier?

Nå sitter tidligere Dagbladet-redaktør Alexandra Beverfjord et par pulter bortenfor meg her, faktisk, så jeg skal veie mine ord, men la oss si det sånn: Det er ikke så ofte jeg hører kode24-lesere skryte av Dagbladet.no-frontens evne til å orientere dem i det norske demokratiet. På den andre sida av spekteret har jeg til gode å høre ungdommer på trikken gispe i glede av spenstige overskrifter på Aftenposten.no.

Faktum er at norske medier i en årrekke har helt glemt det som før var deres viktigste inngangsport: Forsida. 

For på samme måte som folk flest sier at Facebook er dødt, virker det som mange norske redaktører mener at forsida er død. Trafikken til nettavisas artikler skal heller komme fra helt andre nettsider, som Facebook og Google. Norske medier kan derfor takke seg selv om de ikke klarer å nå leserne. Det er deres feil. Og deres ansvar.

Ikke Metas. Ikke TikToks. Og i alle fall ikke Twitter-sjef Elon Musks - lykke til med å få han med på et møte med norske kultur- og likestillingsministere.

kode24 har mye å lære av andre norske medier; de gjør en undervurdert god og viktig jobb i det norske samfunnet, ikke minst i utskjelte Dagbladet. Det var jobben journalister gjorde, ikke spredningen fra Facebooks utviklere, som gjorde at den allerede omtalte kulturministeren nettopp måtte gå av, passende nok.

Men jeg vil tillate meg å si at norske medier kan lære noe av kode24, også: Vi prøver i alle fall å få folk til å gidde å gå inn på forsida vår kode24.no, i stedet for å tilfeldigvis ramle over en av artiklene våre. 

Vi har vårt eget kommentarsystem, våre egne reaksjoner på artiklene, tjenester utover artiklene - vi gidder kort sagt å lage ting sjælv, i stedet for å satse på at noen amerikanske utviklere gjør det for oss.

Så jeg foreslår at redaktørene heller tar med seg den nye kulturministeren til et møte med norske utviklere, neste gang. For de har masse gode ideer, så dere slipper å være avhengig av amerikanske utviklere neste gang dere vil felle henne.

———————————————-

Denne teksten ble først publisert hos kode24, og er gjengitt med tillatelse.

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS