DEBATT:

Samarbeid for å snu pengestrømmen til Google og Facebook

«Skatteproblem er viktig - men tiltak er nødvendig nå for å stoppe tap av annonseinntekter og redde demokrati», skriver Halvard Kristiansen.

Publisert Sist oppdatert

Diskusjonen om hvordan Facebook og Google påvirker hele livet vårt er konstant.

Det siste store strømbruddet, da Facebook, Instagram og Whatsapp var nede globalt i seks timer, viser hvor avhengige brukere og annonsører er av disse globale teknologigigantene - og hvor lite kontroll vi har.

For lokale medier er denne avhengigheten ikke noe nytt, og for dem har det fått enda mer alvorlige konsekvenser, slik Eirin Larsen uttrykker i sitt kommentar:«Er det greit at Facebook og Google svekker demokratiet?»

Fordi hun har rett. Dette er et spørsmål om demokrati. På slutten av dagen er reklame det som betaler for god journalistikk av høy kvalitet.

25 prosent tap av annonse-inntekter på fem år

Medietilsynets siste rapport viser at norske trykte medier har mistet 25 prosent av annonseinntektene de siste fem årene. En del av dette, 10 prosent ned i 2020 sammenlignet med 2019, skyldes corona-pandemien, men den langsomme inntektsnedgangen er en viktig indikator og bør være en vekker for alle utgivere.

Skattespørsmålet er viktig, men det er ikke et problem som enkelt eller raskt kan løses. Etter hvert som klokken tikker, er det viktigere spørsmålet å stille, hvorfor tar Google og Facebook en så stor andel reklame? Og hva kan gjøres nå?

Google og Facebook har skapt en unik situasjon ved å gi kjøpere virkelig enkle verktøy. Alle med et kredittkort og noen grunnleggende kunnskaper kan lage en annonsekampanje som fungerer.

De har også innsett hvordan de skal aktivere dataene de får fra brukerne, ikke bare i sine egne kanaler, men over hele internett. Og de har laget sitt eget selvoppfyllende og selvkvalifiserende målesystem som konsekvent vil bevise sin egen effektivitet. Ved å eie hele verdikjeden har de en skala og enkelhet som er vanskelig å konkurrere med.

Annonsører ønsker unikt innhold

Lokale medieeiere har derimot det profesjonelle, troverdige, kvalitative og unike innholdet annonsører elsker. For å konkurrere må de på samme måte eie hele verdikjeden, og gjøre det veldig enkelt for lokale annonsører å kjøpe. Løsningen er økt samarbeid, noen ganger til og med med de sterkeste konkurrentene. Ved å opprette partnernettverk med en felles teknisk infrastruktur og datahåndtering kan lokale utgivere tilby annonsører et enkelt tilgangspunkt og total åpenhet om data og oppfølging.

Kombinert med kvaliteten og unike lokalt innhold de besitter, ville dette tilby annonsører et verdiskapende og en troverdighet, som de globale giganter ikke ville være i stand til å konkurrere med.

I likhet med resten av Europa må det norske markedet også se på vanlige løsninger for personvern og brukerdata. Et vanlig enkelt pålogging og håndtering av brukergodkjenning (CMP) vil konkurrere med Google og Facebook og gjøre verdifulle førstepartsdata enda mer verdifull og ikke minst skalerbare.

Den eneste måten nasjonale og lokale medier kan konkurrere på er gjennom:

  • Nasjonale og regionale allianser der annonsører enkelt kan bestille store kampanjer. Et eksempel er en ny dansk partnerplattform og andre lignende nordiske samarbeid kommer.
  • Tilbyr attraktive grensesnitt og en ukomplisert teknisk infrastruktur for annonsører - uten å låse dem inn i inngjerdede hager.
  • Fokus på åpne standardløsninger med brukerintegritet i sentrum (som TCF 2.0, Open Measurement og ads.txt)

Tid er penger, og selv om skattespørsmålet er viktig, er det et presserende behov for handling nå. Bare ved å gjennomføre store strategiske grep på tvers kan vi sikre at lokale markedsføringsinvesteringer kommer det lokale medielandskapet til gode.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS