Redaktør i The Guardians Long Read, David Wolf.Endre Simonsen
The Guardians langlesing-saker treffer 4 millioner: – Vi diskuterer aldri lesertall
The Guardians «Long Read» redaktør, David Wolf, publiserer tekster som kan være opptil 8000 ord. Likevel opplever de stor interesse for de lange tekstene.
(BERGEN): David Wolf er redaktøren i The Guardians anerkjente seksjon «Long Read».
Sist helg var han invitert til Bergen for å holde det avsluttende foredraget på journalistkonferansen Fortellingens kraft.
Seksjonen har som formål å gå i dybden på temaer eller personer. Som navnet tilsier, overgår tekstene alle mulige grenser når det gjelder maks antall tegn.
Enkelte av tekstene kan være så lange som 8000 ord.
Wolf mener interessen for langlesing, som historisk ikke har vært særlig stor, blir stadig sterkere i Europa og Storbritannia.
– Langlesing har lenge vært en del av kulturen i Amerika. Det var ikke tilfellet i Storbritannia for ti år siden. Det finnes journalister som skriver gode og lange tekster, men det har ikke vært en del av kulturen på samme måte, sier Wolf til Medier24 og fortsetter:
– Men det har akselerert de siste årene. Internett har vært en viktig faktor i det ved at folk har fått tilgang på den type journalistikk gjennom amerikanske medier. Vi merker at konkurrerende medier også har startet egne seksjoner med «Long Read», så det treffer publikum.
Wolf har vært med som redaktør siden starten i 2014. De fleste tekstene får mellom 300 000 til 500 000 unike brukere.
Tekstene som treffer best kan få opptil 4 millioner unike brukere.
En av de store fordelene med «Long Read», er relevansen på internett lenge etter at de er publisert, forteller Wolf.
– Med temaene vi velger så sikter vi etter å lage den absolutt definerende teksten, sier Wolf og trekker frem uttrykket «politisk korrekthet» som eksempel.
– Vi lagde en tekst på dette. Hvorfor ble uttrykket så populært? Hvis man i dag googler politisk korrekthet, så dukker denne teksten opp. Vi får rundt 10 000 unike bruker som klikker på den hver uke.
Selv om Wolf har med statistikk på hvor godt tekstene treffer, er han klar på at de ikke er styrt av lesertall.
Det ble han også spurt om under foredraget på Fortellingens kraft.
– Det er ikke noe press fra min sjef og vi diskuterer aldri lesertall. Men så har det også gått veldig bra. Hadde vi ikke hatt en sak som går bra på noen uker, så ville vi kanskje blitt litt stresset, svarte Wolf.
– Men så langt er det en sterk korrelasjon mellom det vi i redaksjonen synes er godt og det folk vil lese.
Skriver teksten i preteritum
Selv om Fortellingens kraft ble arrangert som en fysisk konferanse, var det ikke mulig å få inn amerikanske journalister og redaktører på grunn av reiserestriksjoner.
Det var et savn for flere av gjestene, og David Wolfs avsluttende foredrag ble derfor av mange sett på som ett av helgens høydepunkt.
Wolf kom med flere tips og tommelfingerregler til hvordan man kan lykkes med å treffe publikummet
Ett av tipsene var at 90 prosent av alle tekstene i «Long Read» er skrevet i preteritum for å kunne skille seg ut.
– Vi ønsket å gjøre noe annerledes enn det de gjorde i resten av The Guardian. Presens kan bli veldig kunstig. For meg er fortid mer vakkert og har mer gravitas og varighet. Men for oss er det hovedsakelig et verktøy som vi kan bruke for å unngå standard måten å fortelle på, sa han.