IBåde Datatilsynet i Frankrike og Østerrike har konkludert med at bruken av Google Analytics er ulovlig, etter at Schrems II-dommen fastslo at personvernsopplysninger ikke var godt nok beskyttet i USA.
Onsdag inviterte Fagpressen til debatten om bruken av Google Analytics er ulovlig også i Norge.
Analyseverktøyet blir brukt av mediebedrifter for å måle blant annet trafikk og lesetid. Dette er viktig når medier skal selge annonseplasser digitalt.
Avdelingsdirektør for teknologi i Datatilsynet, Veronica Jarnskjold Buer, var invitert til debatten.
I et blogginnlegg har tilsynet skrevet at det er «lurt å se seg om etter alternativer», men at de enda ikke har konkludert.
Dette budskapet gjentok Buer.
– Alle har et ansvar, og det er oss borgers rettigheter det dreier seg om. Personvern er en plikt som man ikke kan skimse av, og virksomheter og ledere har et plikt til å behandle det på rett måte, sier Buer.
Sannsynlig at de endrer, ifølge advokat
Selv om Datatilsynet var tilbakeholden med å konkludere onsdag, var også advokat Anne-Marit Wang Sandvik fra Advokatfirmaet Wiersholm invitert.
De har tidligere vært i offentligdebatt om temaet med tilsynet, og har stilt spørsmålstegn ved dommen hos de østerrikske myndighetene.
Sandvik tror Datatilsynet vil lande på den samme konklusjonen som sine søster-tilsyn i Østerrike og Frankrike.
– Hvis et Datatilsyn i EU fatter et slikt vedtak, så vil tilsyn i andre land sannsynligvis gjøre det samme. Det er fordi Datatilsynet i EU-land er koordinerte, sier Sandvik.
Samtidig er hun klar på at Google Analytics ikke er ulovlig, på nåværende tidspunkt.
Hun påpeker at det ikke er enkelt for mediebedrifter som bruker slike verktøy å holde seg oppdatert på hva som skjer i rettssaler utenfor Norge.
– Det er ikke gjeldene norsk lov nå. Det synes vi er et viktig poeng. Det er vanskelig å orientere seg om hva som er lov i dag, om man må følge med hva tilsynsmyndigheter i andre land bestemmer i enkelte vedtak, sier Sandvik.
– Dere betaler med personvernsopplysninger
Buer fra Datatilsynet påpekte at selv om det ikke har blitt fattet en konklusjon fra det norske tilsynet, så anbefaler de norske bedrifter å finne alternativer.
Hun anbefaler at man ser etter hva som er behovene for statistikken man ønsker å samle inn.
– Ikke heng dere opp i at alternativene er gratis. Dere betaler med personvernsopplysninger til borgerne. Hva er det minst personverninngripende når dere velger?
Sandvik presenterte tre alternativer for de som nå bruker Google Analytics.
Enten sitte stille i båten og vente å se hva som skjer, noe som innbærer litt risiko når et vedtak fra tilsynet kommer.
Avslutte bruken av analyseverktøyet fra Google allerede nå, og dermed minimere risikoen.
Og til slutt en kombinasjon, hvor man venter og ser, men samtidig setter opp Google Analytics slik at det er sikrere for personvernet.