I Finland opplever det danske mediehuset Zetland suksess med sin oppstartskampanje. På fire dager nådde de målet om 5.000 årlige medlemsskap til €100 per stykk. Det klarte de før de i det hele tatt har begynt.
I januar vil de starte opp med over 20 ansatte, og bli ledet av kommende sjefredaktør Olli Seuri.
Men hvem og hva er Zetland?
Siden oppstarten i 2016 har de publisert få antall om dagen, gjerne lange saker om temaer som er nøye utvalgt. De satser tungt på lyd, og involverer sine abonnenter, eller medlemmer som de kaller dem for, i beslutninger og utvikling.
I Danmark har de ifølge dem selv over 40.000 betalende medlemmer, mange av dem unge. I København, der kontoret ligger, er de rundt 60 ansatte.
Ifølge deres egne sider var det få som hadde tro på dem da de startet opp, men har tross liten tro på prosjektet har de klart å overleve.
Motivert
Jakob Moll er internasjonal sjef i Zetland. Han forklarer til Medier24 at de prøver å adressere noen av utfordringene de mener journalistikken står overfor, som:
- Hvordan teknologi påvirker oppmerksomheten
- Hvordan nyhetsmedier når ut til unge på
– Vi innså at disse problemene er grunnleggende de samme på tvers av utviklede vestlige land. Vi følte neste nav det var en plikt for oss å vurdere om vi kunne være nyttige andre steder, sier han.
Første land som ble valgt utenfor Danmarks grenser ble Finland. Det neste markedet håper de å gå inn i samme år.
– Vi ser for oss at det blir i 2025, og akkurat nå ligger Norge veldig høyt på vår liste av kandidater. Mest sannsynlig høyest, sier han.
Men ingenting er slått fast ennå. Først må de finne utav hvor og hvordan de kan passe inn.
– Er det et ønske, et behov og interesse for dette? Vi tar bare steget hvis vi føler at vi kan være nyttige, kommenterer Moll.
Det er også et annet behov, ifølge direktøren:
– Det aller viktigste er kanskje å finne talentfulle, energiske folk som vil gjøre dette med oss. Vi trenger de riktige folkene å jobbe med.
Netflix som konkurrent
På spørsmål om hvordan de ser på det norske markedet, mener han det er et av de mest velfungerende i verden.
– Vi er veldig imponert over mye av det som skjer i Norge. Da kan man stille spørsmålet om vi kan bidra med noe, kommenterer han.
Ifølge Molls syn virker mye av fokuset i Norge å være på raske nyheter.
– Slik det ser ut nå så virker det som at det er et rom for oss å bygge noe som ikke er der fra før, sier han og føyer til:
– Vi ser ikke for oss å konkurrere med tradisjonell media. Vi liker å si at vi konkurrerer med Netflix. Vi tror vi kan komplementere noen av de andre medieselskapene i Norge ved å gjøre noe annerledes.
Tar de steget i Norge blir det med rundt samme antall ansatte som i Finland. I Danmark tok det tre år før de ble bærekraftige.
– Vi lærte mye av våre feil og hva vi gjorde rett. Vi vet det tar tid, og vi er klare for å investere hvis vi bestemmer oss for å ta steget. Vi hadde elsket å publisere i Norge, sier Moll.
Ung målgruppe
I Danmark er mange av Zetlands abonnenter unge. Moll forteller at flere av dem aldri har betalt for journalistikk før de ble medlem.
– Går vi for Norge så håper vi å gjøre noe av det samme; å inspirere en yngre generasjon til å betale for journalistikk.
I hans ord prøver de å respektere dagens tilstand med at folk blir bombardert med informasjon. I stedet for mange saker velger de seg heller ut et fåtall saker, og hvordan de presenteres.
– Vi tenker nøye gjennom brukeropplevelser, hvordan vi ser ut, føles og hvordan vi lyttes til, utdyper han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no