Vårt Land, Dagsavisen- og Morgenbladet-eier Mentor Mediers årsresultat har styrket seg med 2.6 millioner kroner, fra 2019 til 2020. Det viser konsernets årsregnskap.
Driftsresultatet styrker seg også med omtrent 2,9 millioner kroner, 16,7 millioner kroner i 2019, til 19,6 millioner i 2020. Omsetningen har steget med 41 millioner kroner.
Resultatet før skatt er derimot noe svekket, og har sunket med omkring 650 000 kroner. Konsernsjef Per Magne Tveiten er fornøyd med tallene.
– Vi er godt fornøyd med det gode resultatet vi leverer i 2020, sett i lys av et krevende år, der annonseinntektene er redusert med ti millioner kroner, sier Tveiten til Medier24.
Og legger til:
– Dette har vi kompensert gjennom å øke abonnementsinntektene, mer enn frafallet i annonseinntektene.
Tror på mer vekst
På spørsmål om hvordan Mentor Medier skal fortsette å styrke seg inn i 2021, svarer Tveiten:
– Først og fremt er vi glade for å ha fått på plass en infrastruktur, som bedre gjør oss i stand til å fortsette å vokse, også digitalt. Det er viktig.
– Vi tror også at avisene våre har mulighet til å vokse enda mer på abonnementsiden, gjennom at vi nå jobber enda mer analytisk opp mot brukermarkedet enn tidligere.
Samtidig tror Tveiten at annonsemarkedet vil bedre seg gradvis, når koronapandemien etterhvert avtar i styrke.
– Da tror vi på vekst i markedet, også på annonsesiden. Vi håper også at samarbeidet vårt med Polaris skal gi en effekt, sier han.
– Hvordan har det vært å være konsernsjef i Mentor Medier gjennom et år som 2020?
– Å se hva vi har fått til i løpet av et annerledes år, er noe jeg opplever som inspirerende. Jeg har savnet å ha kontakt med alle de ansatte, og å fysisk møtes. Jeg merker savnet etter å møtes både i møterom, i kantinen og ved kaffemaskinen, sier Tveiten.
Hyller Morgenbladet
Morgenbladet har nå vært en del av Mentor Medier i omtrent ett år, etter at ukeavisen ble kjøpt fra NHST.
Konsernsjef Tveiten mener overgangen har vært vellykket hittil.
– Vi er kjempeglade for at Morgenbladet nå er en del av Mentor Medier. Vi mener de passer veldig godt inn i porteføljen vår, sier han.
Og fortsetter:
– Målet vårt er å være det beste eiermiljøet for medier med ulik ideologisk og verdimessig forankring, og i så måte passer Morgenbladet veldig godt inn hos oss. Her får de dyrke sin egenart.
Konsernsjefen er også fornøyd med hvordan Morgenbladet har utviklet seg i løpet av året som er gått.
– De har hatt en veldig god utvikling, etter at de kom over til oss. Veksten i antall abonnenter har vært sterk, og det samme har også den digitale utviklingen, sier han til slutt.