Onsdag ble det kjent at Polaris Media kjøper 12 prosent av aksjene og blir største aksjeeier i Mentor Medier.
De to konsernene har også inngått en såkalt «strategisk samarbeidsavtale», noe som i første omgang betyr annonsesamarbeid for Dagsavisen, og at deler av Mentor Mediers opplag vil bli trykket hos Polaris trykkeri.
– Dette vil være bra for Mentor Medier og det vil være bra for Polaris Media, sa Polaris-sjef Per Axel Koch til Medier24 onsdag.
Men ikke alle i Mentor-konsernet er like overbevist.
Klubbleder i Morgenbladet, Jo T. Gaare, sier de er bekymret for fremtiden.
– Vår bekymring handler om to ting: Den ene går på hva dette gjør med mediemangfoldet i Norge, siden et oppkjøp som dette fører til mindre mangfold. Det andre går på Morgenbladets egenart og rolle i det nye konsernet, sier Gaare til Medier24.
– Ikke fått svarene som gjør oss rolige
Morgenbladet-klubben hadde et allmøte onsdag, der de fikk stille spørsmål til Mentor Mediers konsernsjef Per Magne Tveiten.
Gaare beskriver allmøtet som fint, men at redaksjonsklubben ikke fikk alle svarene de ønsket.
– Tveiten svarte bra på det han kunne svare på. Men vi har ikke fått de svarene og garantiene som gjør oss rolige, sier han.
– Det er blant annet nevnt at Polaris og Mentor Medier skal inngå et strategisk samarbeid, men det har vi ikke fått noe særlig innblikk i, legger Gaare til.
Morgenbladet ble en del av Mentor Medier før sommeren i fjor, etter en turbulent tid i NHST-konsernet med blant annet nedbemanning og konflikt med ledelsen.
Gaare sier at tiden i Mentor Medier har vært god, men at klubben nå frykter de vil møte utfordringer, når de igjen blir en del av et større konsern.
– Det siste året i Mentor Medier har vært veldig bra for oss. Konsernledelsen har gode holdninger til avismangfold, viser god forståelse for at avisene kan ivareta sitt særpreg og er generelt sett lite overstyrende. For oss har dette hittil vært et fint sted å være, sier han.
– Føler oss ikke trygge
Gaare lister opp at Morgenbladet det siste året blant annet har bygget opp sin egen, selvstendige markedsavdeling, går mot flere abonnementsrekorder og har også økt antallet ansatte etter nedbemanningen i 2019.
– Nå er vi bekymret for å bli en del at et større konsern, med for mye overstyring. Vi frykter vi vil oppleve at oppmerksomheten blir flyttet vekk fra utviklingen av selve avisen, og vårt eget arbeid med å treffe våre lesere og abonnenter, til at Morgenbladet heller må tilpasse seg konsernets overordnede strategier. Det er ikke alltid konsernene vet hva som er best for den enkelte avis, sier han.
– Vi føler oss ikke trygge på at Mentor Medier klarer å sørge for det avissærpreget de tidligere har stått for og ivaretatt. Rett og slett fordi de ikke vil få bestemme så mye selv, sier Gaare.
Han legger ikke skjul på at han og Morgenbladet-klubben opplevde den siste tiden i NHST som krevende.
– I NHST så overtok blant annet Dagens Næringsliv annonsesalget vårt. Det resulterte i en svak utvikling i vårt annonsesalg, og en langsom digital utvikling. Vi frykter en lignende tendens nå, i tillegg til andre typer samarbeid som kan ligge i denne avtalen, sier han.
Gaare understreker at bekymringen ikke handler om Polaris Media som konsern.
– Jeg kjenner ikke så godt til Polaris, så bekymringen går ikke konkret på det som konsern. Dette handler om en bekymring for at et annet konsern blir den største enkelteieren i Mentor Medier, og dermed kan bestemme mer enn de andre eierne, sier han.
– Selv om Mentor Medier nå anerkjenner vår egenart som Morgenbladet, så frykter vi at det ikke bli like lett for et lite konsern så stå imot Polaris' ønsker om videre styring og integrasjon, sier Gaare.
– Avventende, men optimistisk
Morgenbladet-klubbens bekymring deles ikke hos Vårt Land, forteller klubbleder Hans Christian Paulsen. Han mener det er for tidlig å komme med en dom over hva oppkjøpet vil bety for avisen.
Selv er han avventende, men optimistisk.
– I utgangspunktet så er vi avventende. Siden samarbeidsavtalen ikke er konkretisert, så må vi se hvordan det blir. Men vi følger med på utviklingen, sier Paulsen til Medier24.
Han påpeker at Polaris kjøper 12 prosent av aksjene som Mentor Medier selv eier.
– Å få inn en selvstendig og aktiv eier kan godt ha positive sider ved seg. Det er tidlig å si, men jeg er avventende positiv.
Selv om Polaris blir den største eieren av Mentor Medier, er de låst til vedtektene i Mentor Medier. Den legger en begrensning ved at ingen aksjonær kan avgi stemmer for mer enn fem prosent av det totale antall aksjer.
– Jeg tror ikke det vil påvirke identiteten som ligger der.
– Er det bedre at Polaris kommer inn, enn at Mentor Medier fortsetter alene med digitalisering?
– Jeg håper det, svarer han.
Klubbleder i Dagsavisen, Reidar Spigseth, forteller at han foreløpig ikke har fått mer informasjon om samarbeidet enn det som er kommunisert offentlig.
Han er likevel positivt innstilt til avtalen.
– Alt som styrker Dagsavisen, samarbeidspartnerne og redaksjonene økonomisk er positivt. Vi setter vår lit til at dette er bra for avisen, sier Spigseth til Medier24.
– Hva tror du dette samarbeidet vil bety for det norske mediemangfoldet?
– Det er litt tidlig å si. Dette er et annonse- og trykkerisamarbeid, så hva det vil si for mediemangfoldet, vet jeg ikke.
Spigseth legger også til:
– For Dagsavisens del håper jeg at det vi lager vil bli spredt ut til flere, slik at vi får flere lesere.