Torsdag la Mentor Medier frem kvartalstall for første
kvartal i år.
De viser at konsernet hadde en omsetning på 135,9 millioner
kroner, svakt opp fra 135,5 i samme kvartal i fjor.
EBITDA-resultatet endte på 5,2 millioner kroner, ned fra 8,6
millioner.
– Positive tall
Konsernsjef Per Magne Tveiten sier til Medier24 at konsernet
nå er i gang med å snu den negative utviklingen fra fjoråret. I 2022 endte
konsernet med negativt driftsresultat de tre siste kvartalene.
– Det har vært veldig tungt økonomisk, men nå har vi
positive tall.
2022 ble et hardt år, spesielt for Dagsavisen. Først fikk de
beskjed om at får 6,3
millioner kroner mindre i pressestøtte sammenlignet med året
før.
Så varslet avisen at det ville bli nedbemanning, og etter påske gikk Dagsavisen over til tre dagers papiravis.
Det var også første gang siden 2014 at Mentor Medier endte året
med underskudd.
Merker nedgangen
Tallene fra første kvartal viser at abonnementsinntektene
har økt med 1,4 millioner, tilsvarende en vekst på 2,2 prosent.
– Det er en relativt beskjeden økning, men vi er veldig
fornøyde med at de digitale inntektene har økt med 11,8 prosent, sier Tveite.
Han legger til at det er Morgenbladet som har størst vekst
på abonnement, men at også de andre avisene i konsernet har hatt gode resultater.
Annonseinntektene har gått ned med 0,5 millioner
sammenlignet med samme kvartal i fjor, tilsvarende 3,5 prosent. Samtidig har
konsernet en vekst i digitale annonseinntekter på 10,9 prosent.
– Vi merker nedgangen på annonseinntekter. Samtidig er det
slik at det er abonnementsinntektene som står for den største inntektsandelen
hos oss, så vi merker mindre til annonsenedgangen, sier Tveiten og legger til:
– Vi synes fortsatt det er krevende markedsforhold. Vi er
bekymret for kostnadsøkningen, spesielt på distribusjon.