Per Magne Tveiten, konsernsjef i Mentor Medier.

Mentor Medier er tilbake på pluss

Mentor Medier øker inntektene i første kvartal, men resultatet går ned.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag la Mentor Medier frem kvartalstall for første kvartal i år.

De viser at konsernet hadde en omsetning på 135,9 millioner kroner, svakt opp fra 135,5 i samme kvartal i fjor.

EBITDA-resultatet endte på 5,2 millioner kroner, ned fra 8,6 millioner.

– Positive tall

Konsernsjef Per Magne Tveiten sier til Medier24 at konsernet nå er i gang med å snu den negative utviklingen fra fjoråret. I 2022 endte konsernet med negativt driftsresultat de tre siste kvartalene.

– Det har vært veldig tungt økonomisk, men nå har vi positive tall.

2022 ble et hardt år, spesielt for Dagsavisen. Først fikk de beskjed om at får 6,3 millioner kroner mindre i pressestøtte sammenlignet med året før.

varslet avisen at det ville bli nedbemanning, og etter påske gikk Dagsavisen over til tre dagers papiravis.

Det var også første gang siden 2014 at Mentor Medier endte året med underskudd.

Merker nedgangen

Tallene fra første kvartal viser at abonnementsinntektene har økt med 1,4 millioner, tilsvarende en vekst på 2,2 prosent.

– Det er en relativt beskjeden økning, men vi er veldig fornøyde med at de digitale inntektene har økt med 11,8 prosent, sier Tveite.

Han legger til at det er Morgenbladet som har størst vekst på abonnement, men at også de andre avisene i konsernet har hatt gode resultater.

Annonseinntektene har gått ned med 0,5 millioner sammenlignet med samme kvartal i fjor, tilsvarende 3,5 prosent. Samtidig har konsernet en vekst i digitale annonseinntekter på 10,9 prosent.

– Vi merker nedgangen på annonseinntekter. Samtidig er det slik at det er abonnementsinntektene som står for den største inntektsandelen hos oss, så vi merker mindre til annonsenedgangen, sier Tveiten og legger til:

– Vi synes fortsatt det er krevende markedsforhold. Vi er bekymret for kostnadsøkningen, spesielt på distribusjon.

Powered by Labrador CMS