Klubbleder Pål Karstensen i Dagsavisen er fornøyd med brødutvalget, men savner en skive med gulost.Foto: Endre Simonsen
Mentor-aviser med kantinebønn: – Bare gi oss en brødskive med gulost
Tillitsrådet til Mentor-avisene stusser over mengden brød, men nesten ingen pålegg i den nye kantinen. Samtidig fremstår det som at noen av avisene ønsker pålegg sterkere enn andre.
Med på flyttelasset var alle av mediekonsernets respektive publikasjoner.
Men ryktene tilsa at alt ikke var som det skulle når det gjelder kantinematen.
Vi tok derfor kontakt med klubbleder i Dagsavisen, Pål Karstensen. Han er også leder for Tillitsrådet, som består av representanter fra de ulike Mentor-avisene.
Karstensen forklarer først at de er fornøyd med kantinen, og ramser opp at de både har varmmat og suppe hver dag.
Men:
– De har et kjempegodt brødutvalg, og de har masse knekkebrød. Det vi har savnet, og som jeg synes er litt merkelig, er at de sjeldent har noe pålegg, sier Karstensen til Medier24.
– Merkelig
Karstensen stusser over mengden brød, men at det ikke er supplert med pålegg.
Selv om han uttrykker forståelse for at kantineselskapet ønsker å ha en bestemt profil på matutvalget, mener han at nordmenn ikke er vanskelig å gjøre tilfreds når det gjelder kantinemat.
– Vi trenger ikke noe fancy opplegg. Det er masse syltede ting der. Det er sikkert fint det, men bare gi oss en brødskive med gulost. Da er vi fornøyd.
– Mentor Medier består jo av flere aviser. Er det unisone enighet om påleggskravene?
– Da vi har snakket om dette i Tillitsrådet, har de fleste klubbene vært med på at det kan være greit med pålegg. Det kommer imidlertid an på hvorvidt pålegget øker kantineprisen og med hvor mye. Blir det urimelig mye er det ikke noe poeng. Så viktig er ikke denne saken for noen av oss
Dagsavisens klubbleder understreker at dette ikke er noe de bruker mye tid på.
– Jeg spiser der nesten hver dag. Men vi synes det bare er litt merkelig.
Medier24 har også tatt kontakt med klubbleder i Morgenbladet, Jo Gaare.
– Vi synes kantinen er bra som den er i dag. Men vi er ikke imot at det kommer pålegg, sier Gaare til Medier24.
– Så dere stiller dere sammen med kollegaene fra Dagsavisen og Vårt Land om at det er greit med pålegg?
– Vi krever ikke pålegg, om det er det de gjør. Folk har forskjellig smak. Vi klarer ikke å være samlet om et krav om hvordan kantinen skal være, svarer klubblederen og gjentar at han synes kantinen er bra slik den er i dag.
– Ti ganger bedre!
Men når Medier24 spør klubblederen i Morgenbladet om den nye kantinen er bedre enn den forrige, kvikner han ordentlig til:
– Den nye er ti ganger bedre! Det er en utrolig bra kantine, og slik jeg ser det den beste vi noengang har hatt. De har et enormt variert middagstilbud, masse salater, veldig gode muligheter for å spise god og sunn mat.
– Nå har vi vært her i tre eller fire måneder, og jeg tror ikke vi har hatt samme middag to ganger.
– Det høres ikke ut som at du savner pålegg?
– Nei, jeg gjør ikke det. Men noen gjør det.
Gaare trekker også frem en liten bekymring.
– Kiloprisen på pålegg er nok høyere enn kiloprisen på råvarene. Da håper vi at de ikke vil øke kantineprisen, sier han og fortsetter:
–Det er heller ikke klubbenes bord å legge seg opp i hva kantina gjør – dette er fagarbeid som vi respekterer at fagfolk kan best. Men som enkeltpersoner står folk fritt til å mene hva de vil om mattilbudet.
Sigrid Rege Gårdsvold er klubbleder i Vårt Land, den tredje store avisen i Mentor Medier.
Hun er klar på at de i stor grad er fornøyd med kantinen.
Men også hun bekrefter at tilbakemeldingen i Tillitsrådet til avisene, samt hennes medlemmer i Vårt Land, er den samme:
– Det hadde vært hyggelig med noe pålegg. Litt skinke, og noe ost. Det er alt vi ber om, sier Gårdsvold til Medier24.
Hun tror kantinen er et samtale tema på alle arbeidsplasser.
– Jeg vil si kantinen har oftere vært et samtaletema etter at vi byttet bygg, enn det var før.
Samtidig understreker hun at dette ikke er noe Vårt Lands redaksjonsklubb har diskutert internt.
– Dette er mer ting som snakkes om rundt lunsjbordet.
Medier24 har også vært i kontakt med selskapet 4Service som leverer kantinetilbudet til Husmann hus, bygget hvor Mentor Medier holder til.
Bygget huser også flere andre selskaper som benytter seg av kantinen.
Trine Holmen-Løkken, direktør for Food & Facilities i, skriver dette:
– Først og fremst er vi veldig glad for de gode tilbakemeldingene vi får av de som bruker kantinen i Hausmanns Hus. Vi jobber alltid hardt for at våre kunder skal være fornøyde, men den type pålegg som beskrives i denne saken er ikke en del av konseptet som er blitt valgt i dette bygget, skriver Holmen-Løkken.