Dagens Næringslivs målgruppelder Petter Winther, og stedfortredende sjefredaktør Tinna Gudmundsdottir.
Mikaela Berg
DN setter ny opplagsrekord - mener journalistikken deres er Norges viktigste
– Det er tydelig at leserne er enige med oss, for aldri har flere betalt for kvalitetsjournalistikken vår, sier stedfortredende sjefredaktør Tinna Gudmundsdottir.
Opplaget til Dagens Næringsliv var på 95.988 i andre halvår 2021.
Det er ny rekord, til stedfortrende sjefedaktør Tinna Gudmundsottirs store glede.
-Det oppleves veldig meningsfylt å gå på jobb hver dag og levere Norges viktigste journalistikk for alle som er interessert i økonomi, samfunn og næringsliv, sier Gudmundsdottir i en melding til Medier24.
Og fortsetter.
– Det er tydelig at leserne er enige med oss, for aldri har flere betalt for kvalitetsjournalistikken vår.
– Ekstremt stolte
Den totale opplagsveksten fra andre halvår 2020 til andre halvår 2021 var på tre prosent, noe som er dobbelt så sterk som den samlede opplagsveksten for norske aviser, ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforbund.
DNs digitalvekst har over tid vært større enn papiropplagstallet, som viser at vi lykkes svært godt med den digitale omstillingen.
Den digitale opplagsveksten til DN var på drøye 14 prosent. Til sammenligning har norske aviser samlet en digitalvekst på 11 prosent.
For DN kom store deler av veksten fra abonnenter under 35 år. Det siste året har antall DN-abonnenter under 35 år økt med over 12 prosent, ifølge stedfortredende sjefredaktør Tinna Gudmundsdottir.
- Vi vokser mest blant de unge, det er vi ekstremt stolte over. Det er resultat av en langsiktig strategi som hele DN jobber sammen for å lykkes med, sier Gudmundsdottir.
Vil nå unge og kvinner
Målgruppeleder Petter Winther jobber dedikert med vekst og lojalitet i ung-målgruppen.
-Vi har prioritert viktig journalistikk som engasjerer yngre lesere og lansert det prisvinnende aksjespillet Fantasyfond. Samtidig har abonnementsavdelingen vår jobbet innsiktsbasert og målrettet for å nå ungmålgruppen vår. Dette arbeidet ser vi nå resultater av, sier Winther.
DN jobber også målrettet for å nå flere kvinnelige abonnenter, også dette arbeidet gir resultater.
-De siste tre årene har vi 174 prosent vekst blant unge abonnenter, men også en imponerende økning på 48 prosent blant kvinnelige abonnenter. Vi ser på det som en del av samfunnsoppdraget vårt å sikre at journalistikken vår når ut til og engasjerer alle som er i målgruppen, uavhengig av alder og kjønn. Det har vi måttet ta noen grep for å lykkes med, og det arbeidet fortsetter.