Amund Djuve, sjefredaktør i Dagens Næringsliv.
Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Brukerinntektene vokser for DN - rundet hundre millioner i tredje kvartal
Dagens Næringslivs brukerinntekter har vokst med mer enn ti millioner kroner på ett kvartal.
NHST-eide Dagens Næringsliv genererte 103 millioner kroner i brukerinntekter i årets tredje kvartal. Det viser kvartalsregnskapet fra NHST.
Det er en økning på over ti millioner kroner fra forrige kvartal, sammenlignet med de 92,2 millionene i brukerinntekter som konsernet rapporterte for sine norske publikasjoner i tredje kvartal.
Samtidig synker avisens reklameinntekter fra 38,3 millioner kroner til 29,6 millioner kroner sammenlignet med andre kvartal, hvilket tilsvarer en nedgang på 8,7 millioner kroner.
Totalt sett styrker DN sitt driftsresultat før skatt og andre avgifter (EBITDA) med 8,4 millioner sett opp mot forrige kvartal. Resultatet er nå oppe i 124,3 millioner kroner, mot 115,9 millioner kroner i andre kvartal.
Overordnet rapporterer NHST-konsernet om en bedring på én million kroner i driftsresultat fra tredje kvartal i 2020 til tredje kvartal i 2021. Driftsresultatet for tredje kvartal 2021, var på 5,7 millioner kroner.
NHSTs konsernsjef, Trond Sundnes skryter av redaksjonenes innsats den siste tiden.
– Redaksjonene lager fantastisk journalistikk som stadig flere vil betale for, og det innen alle våre fire satsningsområder næringsliv, sjømat, energi og shipping. Dette bidrar til at de digitale brukerinntektene i DN økte med 27% i tredje kvartal 2021 mot samme periode i fjor, sier Sundnes.
Konsernsjefen viser også til at de øvrige publikasjonene økte sine heldigitale brukerinntekter med 23,7 prosent.
Samtidig skryter sjefen av de i konsernet som jobber med annonsering og arrangementer.
– Det legges ned en imponerende jobb på annonse‐ og eventsiden. Når vi også samlet sett har god kostnadskontroll bidrar dette til en resultatforbedring for mediedivisjonen, sier Sundnes.
DN leverte et resultat (EBITDA) på 13,1, millioner kroner i tredje kvartal (9,6 millioner kroner). Globale publikasjoner leverte et resultat (EBITDA) på 12,2 millioner kroner (8,3 millioner kroner).