Konsernsjef i NHST Trond Sundnes.
Skjalg Bøhmer Vold
For første gang er over halvparten av abo-inntektene til DN-eieren heldigitale
Milepæl for NHST Media Group, men fortsatt er det mye jobb som gjenstår for å bedre lønnsomheten.
Nå utgjør rene digitale abonnementsinntekter over halvparten av abonnementsinntektene til DN-eieren NHST Media Group. Det kommer fram i kvartalsrapporten for andre kvartal i år.
– Dette er en stor laginnsats, og jeg er svært fornøyd med at vi vokser abonnementsinntektene totalt samtidig som vi gjennomfører et omfattende digitalt skifte, sier konsernsjef Trond Sundnes i en pressemelding.
De heldigitale abonnementsinntektene vokser med 16.7 prosent målt mot samme kvartal i fjor.
– Dette er resultatet av strålende journalistikk og utvikling av stadig nye produkter og tjenester for abonnentene våre. Det jobbes også svært godt med digitalt salg, brukerengasjement og vekst gjennom bedriftsavtaler, både i Norge og internasjonalt, sier han videre.
Svakere enn fjoråret
Selve resultatet for andre kvartal ble 22.4 millioner kroner. Det er svakere enn samme kvartal i fjor. Da var resultatet 42.9 millioner kroner.
Første kvartal i 2022 var resultatet minus 3.1 millioner kroner.
– Jeg er svært fornøyd med arbeidet som legges ned, men vi har fortsatt mye jobb å gjøre for å bedre lønnsomheten til NHST. Lønnsomhet og vekst er våre to hovedmål fremover, og med denne gjengen er jeg trygg på at vi er på riktig vei, kommenterer Sundnes.
Ifølge kvartalsrapporten økte også kostnadsutgiftene fra Q2 i 2021, fra 175.4 millioner kroner til 192.1 millioner kroner. Det skyldes bemanning, nye produkter og tjenester, lønnsinflasjon, kjøp av eksterne tjenester samt økte papir-, trykkeri- og distribusjonskostnader.