Sjefredaktør Janne Johannessen fortalte DNs lesere tidligere denne uken om den nye drakta.

Dagens Næringsliv bruker millioner på ny drakt: – Vel verdt pengene

Dagens Næringsliv har lansert ny front. – Vi har fått en bedre og mer effektiv verktøykasse, sier sjefredaktør Janne Johannessen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke kunne Dagens Næringsliv presentere nettavis-fronten sin i ny drakt.

Målet med redesignet er blant annet å få enklere oversikt, forklarer sjefredaktør Janne Johannessen til Medier24.

– Vi ønsket å gjøre DN-opplevelsen digitalt mer effektiv for leserne. Fronten fremstår mer elegant og mer tilpasset brukernes behov, med råere design som matcher journalistikken vår, kommenterer hun.

– Vi skal både være en kvalitetsavis og vise fram at vi hele tiden har nyhetstrøkk på de største nyhetene i vår verden. Det synes jeg vi har klart å kombinere.

På toppen av nettavisen er aksjekurser, børsinfo og live-studioer. Lenger nede får kommentarer, fordypningsstoff, Magasinet og D2 mer spillerom, samt spesialtilpassede anbefalinger.

– Jeg tror man vil ha behov for å oppgradere med noen års mellomrom for å tilpasse seg endrede digitale behov, og hva vi ønsker å oppnå journalistisk. Designtrendene svinger også litt. Vi skal fremstå moderne, sier Johannessen.

Kamp om tid

I sin egen kommentar skriver sjefredaktøren: «I et uoversiktlig digitalt nyhetsbilde gir vi deg journalistikk som teller.»

– Hva legger du i det?

– Vi vet at særlig våre lesere har veldig dårlig tid. De er avhengige av å få effektiv nyhetsformidling. Summen av alle informasjonskildene man forholder seg til digitalt er ganske enorm, så å fremstå som effektive, oversiktlige og tydelige digitalt overfor leserne våre er viktigere enn noensinne, forklarer Johannessen.

Involverte leserne

Nettopp leserne har avisen involvert gjennom brukertesting og kartlegging for å få vite hvilke prioriteringer avisa skal gjøre med designet.

Og designet er Johannessen fornøyd med, selv om det har krevd sitt.

– Det er jo tidkrevende å redesigne en front. Det kostet noen millioner, men det er vel verdt pengene, og inkluderer ny merkevareprofil i alle kanaler, sier hun og legger til:

– Vi har fått en bedre og mer effektiv verktøykasse for breakingjournalistikken og for å vise at vi er en premium næringslivsavis. De to tingene er utfordrende å kombinere, men det synes jeg vi har truffet bra på.

Powered by Labrador CMS