Bildetekst: Konsernsjef Trond Sundnes i DN Media Group og sjefredaktør og administrerende direktør i DN Janne Johannessen.
Konsernsjef Trond Sundnes i DN Media Group og sjefredaktør og administrerende direktør i DN Janne Johannessen.

Driftsresultatet barbert for Dagens Næringsliv: – Langt under vår ambisjon

Både Dagens Næringsliv og eiere DN Media Group endte fjoråret langt under 2021. – Et krevende år, sier konsernsjef Trond Sundnes. 

Publisert Sist oppdatert

DN Media Groups publikasjoner leverte et samlet resultat (EBITDA) på 36,6 MNOK i 2022, ned fra 72,1 MNOK i 2021. Det melder konsernet. 

– 2022 ble et krevende år både i markedene og for oss. Vi så en sterk interesse for innholdet til publikasjonene våre, men vi opplevde også et kraftig press på papirøkonomien og et generelt kostnadspress. Samtidig ble særlig annonsemarkedet mot slutten av 2022 krevende, sier konsernsjef Trond Sundnes.

Brukermarkedsinntekter økte i 2022 med halvannen prosent, drevet av en vekst i digitale abonnementsinntekter. Annonse- og eventinntekter økte med to prosent sammenlignet med 2021, også her med vekst i digitale inntekter og fall i printrelaterte annonseinntekter.

– Vi er selvsagt ikke fornøyde med det finansielle resultatet, men er tilfreds med den digitale veksten vår, der heldigitale brukermarkedsinntekter økte med 14 prosent. I 2022 så vi særlig utfordringer i det norske markedet, mens resultatutviklingen var sterkere i de internasjonale titlene, drevet av høy aktivitet innen shipping og energi.

Tøff konkurranse

Dagens Næringsliv leverte et årsresultat på syv millioner kroner for 2022, ned fra 32 millioner i 2021.

– Resultatet er langt under vår ambisjon for DN. Også vi påvirkes av inflasjonen og den økonomiske usikkerheten vi skriver om hver dag. I år som i fjor opplever vi at annonsemarkedet er tøft og at vi må jobbe hardere for hver nye abonnent, sier sjefredaktør og administrerende direktør Janne Johannessen i DN. 

Johannessen trekker frem veksten i digitale inntekter og DNs kompetansenettverk blant lyspunktene. Hun er dessuten svært fornøyd med stegene avisen har tatt redaksjonelt det siste året.

– Konkurransen er tøff, men vi mener vår posisjon som Norges viktigste næringslivsavis er styrket. Vi har det siste året rekruttert en rekke talenter som gjør oss bedre rustet enn noen gang til å levere hardtslående saker. Å lage engasjerende journalistikk er det viktigste vi gjør i et krevende marked, enten det handler om formuende nordmenn som flykter til Sveits eller metoo-saker i næringslivet, sier Johannessen.

Flat utvikling

DNs omsetning i 2022 endte på 558,4 millioner kroner, ned fra 570 millioner året før. Driftsresultatet endte på 5,8 millioner mot 42,1 millioner i 2021, resultat før skatt på 9,1 millioner mot 41,2 millioner året før.

Som følge av en omorganisering i DN Media Group er ikke 2022-kostnadene helt sammenlignbare med året før, skriver konsernet. I 2021 dro også engangsinntekter opp resultatet. 

– Underliggende er inntektsutviklingen flat fra 2021 til 2022. Det reflekterer markedet, ikke potensialet vårt. Kostnadspresset var i fjor særlig sterkt innen print og distribusjon. Også i år merker DN det samme som bransjen ellers: Et usikkert annonsemarked og økte kostnader, der vi følger ekstra nøye med på utviklingen i printmarkedet, sier Johannessen. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS