Tirsdag formiddag annonserte Schibsted at de skal kutte 500 millioner kroner innen utgangen av 2024.
Allerede mandag ettermiddag det ble kjent at konsernet måtte innføre sparetiltak og hadde innkalt til et fellesmøte.
Det var den svenske nettavisen Dagens Media som slapp nyheten først.
På tirsdagens fellesmøte ble denne saken tatt opp, med spørsmål fra salen på hvorfor Dagens Media hadde nyheten før de ansatte fikk beskjed.
Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, la ikke skjul på at hun var misfornøyd med saken, og mener den svenske nettavisen brøt avtalen de hadde.
– Svært uheldig
Overfor Medier24 forteller hun at konsernsjef Kristin Skogen Lund opprinnelig gjorde et intervju med Dagens Media om andre ting.
Da skal det ha dukket opp et spørsmål om medieøkonomien i år, og Skogen Lund skal ha svart generelt på det.
Ifølge Juvik Tveitnes skal det ha foreligget en klar avtale mellom Skogen Lund og journalisten i Dagens Media om at saken ikke skulle bli publisert før tirsdag.
– Den avtalen brøt rett og slett Dagens Media. Det er selvfølgelig en situasjon som er svært uheldig for vår organisasjon. Det er en avtale som blir brutt og derfor svært uheldig, sier Juvik Tveitnes til Medier24.
Dette avviser sjefredaktør og ansvarlig utgiver i Dagens Media, Linnéa Kihlström, på det sterkeste.
– Det var absolutt ingen overensstemmelse eller avtale med oss i Dagens Media før intervjuet om publiseringstidspunkt. Det var en planlagt intervjusituasjon mellom en dyktig, erfaren bransjejournalist og en medievant mediesjef, der sistnevnte – midt i intervjuet – ba oss vente med publisering, sier Kihlström til Medier24.
– Vår lojalitet er til leserne
Dagens Media-sjefen reagerer på Schibsted-lederens oppførsel.
– Denne type krav kan man ikke stille midt i et intervju. Det burde en toppleder i media kjenne til. Hennes reaksjon i går reiser spørsmål om hvordan hun selv er vant til å bli behandlet av mediene, og hvordan ansatte i mediene hun selv er leder for forventes å opptre i lignende situasjoner, sier Kihlström.
Hun står 100 prosent for publiseringen.
– Jeg mener bestemt at det var riktig å publisere. Vår primære lojalitet er til leserne, ikke til medielederne, sier Kihlström.