Rødt-politiker og 1.vara til Stortinget, Seher Aydar, er ikke fornøyd med at Dagbladet valgte å bruke artikkelen «Supertrikset: Gå ned et halvt kilo i uka» som oppslag i papiravisen 8.mars, kvinnedagen.
– Det er merkelig at Dagbladet velger en forside som bidrar til mer fokus og press på utseende på en dag som 8.mars. Vi befinner oss midt i en pandemi, som har slått skeivt ut og rammet kvinner hardere, sier Aydar til Medier24.
Aydar har også skrevet om oppslaget på Twitter.
Hun peker på at Dagbladet heller kunne viet forsiden sin til saker om kvinnekamp, som at kvinner tjener mindre enn menn, eller at helsevesenet i stor grad er drevet av kvinner.
– Jeg skjønner ikke Dagbladets vurdering. Glemte de åttende mars, eller tenkte de at dette ville være helt riktig fokus for dagen, spør hun retorisk.
– For noen som ønsker å gå ned i vekt, kan det vel være bra å få noen tips om hvordan man gjør dette?
– For mennesker som trenger å gjøre det av helsemessige grunner bør faglig kunnskap og informasjon være på plass. Det er desto viktigere at dette finnes på helsesider enn i tabloidoppslag, svarer Aydar.
– Skulle ønske flere tok samfunnsoppdraget
Aydar er ikke opptatt av å fremheve én bestemt kvinnekampsak i dette tilfellet, men sier:
– Dette handler om at de er med på usynliggjøre en viktig og helt nødvendig kampdag. Når store medier velger bort store kvinnesaker 8.mars, er de med på å usynliggjøre dette..
Aydar peker også på at smitteventiltakene gjør det umulig å arrangere kvinnetog på samme måte som tidligere år, og at mediene derfor spiller en ekstra viktig rolle.
– Mediene er mye viktigere i år enn ellers. Jeg skulle ønske at flere tok samfunnsoppdraget, sier hun.
Og legger til:
– Det kan hende at Dagbladet mener det ikke er noen nyhetsverdi i kvinner, men det mener jeg. Vi er tross alt halve befolkningen.
– Dette er folkeopplysning
Dagbladet Pluss-redaktør Hilde Schjerve er forelagt kritikken fra Aydar. Hun forteller at Dagbladet ofte publiserer journalistikk om folkehelse, uavhengig av om det er en merkedag eller ei.
– Dette er folkeopplysning og tips til hvordan man enkelt kan gjøre noe med livsstilen sin. Det er en naturlig del av pressens oppgave, sier Schjerve til Medier24.
Hun minner om at fedme og overvekt er et alvorlig folkehelseproblem, uavhengig av kjønn, og at å fjerne dette vil være bra for å forebygge andre livstilssykdommer.
– Men folkehelse og overvekt kan man skrive om hver dag. Hvorfor måtte dere prioritere dette på kvinnedagen?
– I Dagbladet vier vi oppmerksom til helse hver dag, og i uke åtte tror jeg vi gjorde det på seks av seks avisdager, svarer Schjerve.
Og legger til:
– Vi har valgt å slå opp saken på fronten på papiravisen. Vi er en løsalgsavis, og det er ingen hemmelighet at førstesiden på både VG og Dagbladet er salgsplakaten vår.
– Fungerer ikke på salgsplakaten
Schjerve fremhever også at kommentator Martine Aurdal, i avisens første sider, tar for seg flere av problemstillingene Aydar viser til.
– Man kan ikke si at Dagbladet ikke har priortert kvinnedagen, men vi har gjort det på side 2-3, og ikke på salgsplakaten.
– Så kvinners kampsaker selger ikke nok?
– Det var dine ord. Du kan snu på det, og si at det å løse folkehelseproblem om overvekt og fedme, både er en kvinnesak og mannssak, svarer Schjerve.
Og legger til:
– Å skrive om mangelen på 8.mars-tog tror jeg ikke fungerer på salgsplakaten, men vi har det som sagt på side to og tre.
Til slutt ønsker Schjerve også å understreke at hun er uenig i at informasjon om helse burde finnes på egne nettsider, og ikke i tabloidavisene.
Hun minner om at Dagbladet når ut til mer enn én million nordmenn daglig.
– Det er nettopp derfor jeg mener det er viktig at vi formidler faglig fundert helsejournalistikk på en lettfattelig måte.
– Rådene som kommer frem i denne saken er sobre og i tråd med helsemyndighetenes råd. De nører på ingen måte opp under slankepress og usunne kroppsidealer, sier Schjerve.