Dagbladets tradisjonelle logo fikk et litt annet uttrykk i torsdagens papiravis i anledning valgresultatet i USA. Det har ikke skjedd siden 1997.
– Logo-grepet vårt handler på ingen måte om å feire Trump sin seier, men å sette fokus på det alles øyne har vært rettet mot den siste tiden, nemlig presidentvalget i USA, sier Dagbladets printsjef Roy Wahlstrøm i en pressemelding.
– Det er svært sjelden vi tukler med Dagbladet-logoen, men vi ville gjøre et visuelt og lekent grep på fronten for å markere at også papiravisa er på ballen og har fulgt innspurten og utfallet like massivt og intenst som det løpende nyhetsbildet på nett.
Til vanlig har Dagbladets logo hvit skrift på rød bakgrunn. I dagens avis har den fått en prosentvis andel av demokratenes blå og republikanernes rød – ut fra hvor mange valgmenn henholdsvis Kamala Harris og Donald Trump fikk i valget. I tillegg vaier det amerikanske flagget inne i logoen.
Avisa lagde flere logo-forslag, med falt ned på varianten som viste styrkeforholdet mellom demokratene og republikanerne.
– På forhånd snakket alle om hvor jevnt dette valget kom til å bli, men antallet valgmenn partiene sikret seg viser at det ble en overbevisende seier til Donald Trump. Da valgte vi å bruke det som et journalistisk poeng i logoen, framfor å bare pakke logoen inn i et amerikansk flagg, som var et av alternativene, sier Wahlstrøm.
Dagbladet-logoen har ikke blitt endret siden høsten 1997.
– Valgdagen mandag 15. september det året var den siste hvor Dagbladets logo hadde røde bokstaver på hvit bakgrunn. Dagen etter skålte nyvalgt statsminister Kjell Magne Bondevik på den første førstesida av Dagbladet hvor logoen var med hvite bokstaver på rød bakgrunn, sier Roy Wahlstrøm.
Rettelse:I en tidligere versjon av denne saken sto det at Dagbladet-logoen ikke er blitt endret siden høstet 1977, det riktige er 1997. Feilen ble rettet 07/11/24 kl. 12.00.