Det finnes mange store spørsmål her i livet. Ett av dem er når den kjente og folkekjære papiravisen til slutt skal brettes sammen for siste gang og dø.
Flere har våget seg utpå med spådommer. Noen har kommet med konkrete årstall.
Men ingen har imponert redaktør for avis og forlag i Aftenposten, Audun Solberg.
– Til en viss grad så synes jeg noe av debatten rundt papir, og særlig den litt morbide interessen for når papiravisen dør, preges litt for mye av tro, sier Solberg til Medier24.
– Så får de et oppslag
Nylig var Solberg invitert til Medier24s egen Print og papiraviskonferanse, for å snakke om hvordan han tror det vil stå til med papiravisen om fem år.
Her holdt han en forsvarstale for papiravisen.
– Medier24, Kampanje og Journalisten er veldig glad i alle som spår papiravisens død, og har løpt tilbake til disse folkene igjen, igjen og igjen siden 2012. Hver gang noen sier «Nå dør papiravisen», så får de et oppslag.
Blant spåmennene i bransjen, finner vi disse konkrete spådommene:
Medieforsker Jens Barland spådde i 2015 at hvis man så på den nedadgående kurven til papiravisens opplag, så ville VGs papiravis ikke lenger ha et opplag i 2020.
Solberg påpeker at han også har bommet på noen spådommer, men mener likevel at han har vært mer presis enn de fleste andre spåmennene.
En av spådommene skal han ha kommet med da han jobbet i VG våren 2016.
– Da spådde jeg at vi ville ha over 400 millioner i omsetning fra offlineprodukter i 2022.
VG endte opp med over en halvmilliard i omsetning på offlineproduketer i 2022.
– Det rimer ikke for meg
Solberg mener det ikke vil være noe problem med inntekter fra papiravisen om fem år, men at det kan være et problem med høye kostnader, som i praksis er knyttet til distribusjon.
På scenen under Print og papiravis kom Solberg med en spådom.
–Interessen vil være der - også om fem år. Betalingsviljen også. Forutsetningen er dermed i hvilken grad bransjen lykkes med å holde kontroll på kostnadene.
Avis og forlag-redaktøren mener at man må ha en plan for endringer på produkter i mediebransjen, og da særlig redigerte produkter.
– Den som slutter å leve, begynner å dø, sier Solberg.
Han forteller at han møtte en amerikansk nyhetsredaktør i en stor avis som håpet at papiravisen ville holde ut til han selv var pensjonert.
– Hvis utgangspunktet ditt bare er å holde det gående til du går av med pensjon eller dør, så er det ikke noe gøy.
Solberg mener alt for mange har sluttet å innovere og tenke nytt rundt hva man kan tilby på papiravis-plattformen.
Han peker på at papiret i seg selv ikke har noe egenverdi.
– Det er journalistikken som har en egenverdi.
– Savner du mer offensiv tankegang rundt papiravisen i mediebransjen i Norge?
– Andre får snakke for seg selv. Men uansett hva du holder på med, så må jo målet ditt være at du gjør noe på en bedre måte i år enn i fjor, svarer Solberg og fortsetter:
– Det å bite tennene, lage et så dårlig papirprodukt som mulig, og så tenke du gjort en god innsats for journalistikken. Det rimer ikke for meg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no