Onsdag la MBL fram de ferske lesertallene for fjerde kvartal. De viser at lesertallene går ned, og bruken øker for lyd og levende bilder.
Flere medier opplever kraftig fall i lesertallene.
Se alle lesertallene nederst i saken.
TV 2 går ned med 21 prosent. Det er 215.000 lesere.
– Påvirkes mer av både opp- og nedturene
Sjef for TV2.no, Ida Falch-Olsen, sier de visste at tallene var dårlige.
– Det er ikke noe sjokk, men selvfølgelig kjedelig å se det svart på hvitt uti februar. Vi visste vi ikke var fornøyde med 4. kvartal.
Hun sier det i stor grad handler om svikt i trafikken fra sosiale medier, spesielt fra Facebook.
– Vi har jo tradisjonelt sett hatt større andel trafikk fra Facebook enn for eksempel VG og NRK, så vi påvirkes mer av både opp- og nedturene.
TV 2 satset stort på USA-valget, og så god effekt av dette tett på valgdagen, men interessen og trykket har vært mindre mellom da og innsettelsen.
– Dette opplever vi imidlertid at har snudd under Trumps første måned som president.
Illojale brukere
– Det gledelige er at vi øker på sidevisninger og på videotrafikken. Så de som kommer inn, konsumerer mer enn noen gang, selv om vi har litt færre unike brukere, sier Falch-Olsen.
Hun kaller brukere fra sosiale medier for illojale.
– I den form at de ofte leser én sak og går ut igjen, og de er heller ikke innom forsiden.
I januar har trafikken fra sosiale medier gått litt opp igjen, forteller hun. Fremover skal de jobbe med å få disse leserne til å bli lojale og følge dem også fra forsiden.
– Jeg tror det ligger muligheter i hva en some-bruker møter når de kommer inn til oss, som kan gjøre dem nysgjerrige. Her ligger det muligheter innen produktutvikling og redaksjonell utvikling – at de blir møtt av noe smart for å gjøre dem til lojale brukere.
Ser økning etter nyttår
Dagbladet har et fall på 16 prosent digitalt, tilsvarene
187.600 lesere.
– Disse tallene er ikke overraskende. Trafikken fra Facebook ble omtrent strupet i 2024, sier sjefredaktør Frode Hansen.
Han mener det er avgjørende for alle medier å jobbe med direktetrafikken fremover. Selv sier han de har en sterk posisjon med høy forsidetrafikk. Dessuten ser de en økning i trafikk i første kvartal i år, sier han.
– Jeg trenger ikke å sove med et øye åpent om natta.
Han sier trafikken fra tredjepartsplattformer alltid vil gå opp og ned. Det viktigste er forsidetrafikken.
– Det er den viktigste posisjonen vi har, som alle medier må jobbe for å øke. På den andre siden er det viktig å være til stede der leserne og seerne er, så man må ha en strategi og aktivitet på tredjepartsplattformer også.
Mistet halvparten av leserne
Dagsavisen legger også bak seg et kvartal med stort fall i
lesertallene. De har mistet 58.000 lesere, tilsvarende 49 prosent, målt mot
fjerde kvartal året før.
– I 2024 har vi hatt en
nedgang i lesertall som følge av tre forhold: nedleggelse av Rogalands Avis,
omlegging til ny plusstrategi og nedgangen som alle har kjent på hvor Facebook
nedprioriterer innhold fra redaktørstyrte medier.
Det skriver konstituert daglig leder i Dagsavisen, Nina
Kordahl.
– Disse halvårsmålingene har
et etterslep, nedgangen har vi lagt bak oss. Vi ser nå en mer stabil trafikk og
er fornøyde med en vekst i digitale lesertall fra 3. til 4. kvartal 2024.
– Mer opptatt av abonnenter
Varden har et fall på 11.400 digitale lesere, tilsvarende 30
prosent.
Sjefredaktør Tom Erik Thorsen sier at avisen har hatt en
kraftig nedgang i ekstern trafikk, primært på Facebook.
– Vi hadde en voldsom trafikk
fra Facebook før, og det betaler vi for nå. Vi ser at flere titler i Polaris
Media er påvirket av endringene på Facebook og får en nedgang når de har endret
algoritmene.
Han legger til at for de er det trafikken fra egne
abonnenter som er viktigst.
– Vi er soleklart mer opptatt
av besøkende som er abonnenter. Så er rekkevidde alltid viktig, men vi kan ikke
være prisgitt algoritmer fra et teknologiselskap i California.
– Ser lysere ut i år
SOL har en nedgang på 39.300 lesere, tilsvarende 25 prosent.
Ansvarlig redaktør Hilde Schjerve sier de var forberedt på nedgang.
– Hovedårsaken er at 2024 var
et annus horribilis for trafikk fra tredjepart. Særlig Facebook har vært
krevende for SOL.
Hun legger til at 2025 heldigvis ser lysere ut.
– Metas algoritmer gir igjen
mer plass til redaktørstyrt innhold, og forsiden får drahjelp av et intenst
nyhetsbilde. Sol-gjengen fortsetter fokuset på å styrke egen forside gjennom
hyppigere nyhetsoppdateringer, bedre miks og økt produksjon av egensaker.