Guro Valland i Bergensavisen, Karl Andreas Kjelsrup i Sagene Avis, Nordre Aker Budstikke og Akersposten, Jannicke Engan i Nationen og Anniken Renslo Sandvik i Budstikka.

Opplever vekst i lesertallene: – Har tatt store steg det siste året

Bergensavisen, Budstikka, Nationen og flere av lokalavisene i Oslo opplever kraftig vekst i lesertallene. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag publiserte MBL de ferske lesertallene fra fjerde kvartal i 2024. Lesertallene går ned, og bruken av levende bilder og lydmedier går opp. 

Men flere mediehus kan vise til vekst i siste måling.

Se alle lesertallene nederst i saken. 

– Moro å se resultater

De tre Oslo-avisene Akersposten, Sagene Avis og Nordre Aker Budstikke har alle en kraftig økning. Førstnevnte har en økning på 77 prosent. 

– Vi har hatt økning i flere runder tidligere. At det fortsetter er gledelig. Det er motiverende og positivt at det er gode tall for alle de tre avisene mine, sier ansvarlig redaktør Karl Andreas Kjelstrup.

Han kaller det et resultat av godt arbeid over tid. 

– Vi har vært i en spennende fase, sier han og sikter til at de fra 2022 kom inn i Amedia og startet med abonnenter.

– Det ble en omlegging i måten vi jobber på. Det er moro å se resultater, og at mye god lokaljournalistikk treffer.

Avisene hans nyter godt av trafikk fra sosiale medier, men han sier dette er ustabilt. Over tid har de truffet bedre og bedre på direktetrafikk.

– Spesielt rundt hendelser og når det skjer noe i lokalmiljøet. Da oppsøker folk lokalavisa, og breaking er noe vi satser på. 

Nå skal de jobbe med å treffe flere målgrupper, jobbe videre med abonnementsveksten og jobbe med å etablere vaner for leserne for å bli oppsøkt direkte.

– Jeg tror vi har et stort potensiale i alle våre nedslagsfelt.

– Jobbet systematisk med spredning

Nationen har størst digital økning i rene tall, med 9800 lesere mot året før. Det tilsvarer en digital økning på 71 prosent.

– Dette handler om flere ting, vi har hatt flere strategier som har fungert.

Det sier ansvarlig redaktør, Jannicke Engan.

– Vi har åpnet mer av innholdet vårt, og jobbet mer systematisk med spredning på tredjepartsplattformer, og vi har blitt bedre med det. Så vi jobber hele tiden med å brede oss ut og treffe flere.

Engan legger til at de har klart å lage journalistikk som treffer bredere og er mer relevant.

– Vi må klare å ta igjen fallet på papir. Så må vi bygge abonnenter og lesere som er der og blir der.

– Blir det kake?

– Nå er ikke jeg på kontoret denne uka. Men vi er gode på å spise kake og feire, det tror jeg er viktig. Det vil bli kake, men det får vente til jeg er tilbake, for jeg vil også ha kake.

– Strategiske grep

Bergensavisen har en økning på 5000 digitale lesere. 

Guro Valland, sjefredaktør i Bergensavisen (BA), sier de er veldig fornøyde med å vokse i den perioden. 

– Vi vet at det har vært krevende tider for mange, spesielt de store titlene. Det at vi klarer å vokse nå, er et resultat av strategiske grep vi har gjort i redaksjonen. 

Hun sier de har gjort konkrete tiltak for å nå flere potensielle abonnenter og at de er mer fintunet på hvilke saker de åpner og lukker.

– Det er en dreining sammenlignet med tidligere som jeg tror vi ser effekten av nå. Vi jobber også med et større posisjoneringsprosjekt, med mål om å ta mer av markedet i Bergen.

De er gira på dette året, forteller hun, og sier deres interne tall viser at de også vokser i abonnementsbasen. I tillegg har journalistikken engasjert flere lesere enn noen gang. 

– Vi hadde rekordrush i måltallene på tampen av året. Økt rekkevidde parallelt med vekst i antall abonnenter er en to-trinnsrakett, og det gir oss god fart inn i 2025.

Kuttet frekvens

Budstikka har en økning på 8100 lesere digitalt.

Ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik er veldig fornøyd med tallene.

– Det er to ting som ligger bak økningen. Det ene er at vi har jobbet aktivt med å øke pulsen og tilstedeværelsen digitalt. Det skal være synlig at det skjer ting i Asker og Bærum, ikke bare trafikkhendeler og branner. Vi prøver å ta med samme puls fra disse hendelsene til andre saker.

Renslo Sandvik legger til at de også halverte antall papirutgaver i mai i fjor.

– Det har gjort noe med lesingen, vi har fått flere digitale abonnenter og lesere. Det er en viktig omstilling vi har hatt det siste året.

Hun sier de har ligget litt etter mange andre medier digitalt.

– Så opplever vi at tatt store steg det siste året.

– Blir det kake i dag?

– Det må det kanskje bli nå. Vi har godt av å feire gode tall.

Powered by Labrador CMS