Kulturminister Lubna Jaffery og NJ-leder Dag Idar Tryggestad møttes til debatt i Dagsnytt 18.

Ungdom vender nyhetsmedier ryggen - nå vil NJ se på om staten kan betale abonnement

– Mediene har ikke mulighet til å gi fra seg dette innholdet gratis.

Publisert

Norsk Journalistlag (NJ) vil utrede om staten kan betale abonnement på nyhetsmedier for ungdom, etter bekymringer om at unge i økende grad vender tradisjonelle nyhetskilder ryggen til fordel for sosiale medier.

Som Medier24 har omtalt flere ganger, så faller den tradisjonelle mediebruken blant unge kraftig. Det går blant annet utover nettavisene - til fordel for sosiale medier.

I Dagsnytt 18-studio onsdag uttrykte NJ-leder Dag Idar Tryggestad at det var nødvendig å finne løsninger som kan sikre at ungdom får tilgang til pålitelig informasjon.

– Norsk Journalistlag mener at det spørsmålet bør utredes. Fordi en må se på om det er et riktig virkemiddel å gi subsidiert tilgang til journalistikk. Mediene har ikke mulighet til å gi fra seg dette innholdet gratis. Det kan være en mulig løsning som del av mediestøtteordninga, uttalte han og la til at det må være kriterier på plass - og at mediene som søker på en slik ordning må kunne gi noe tilbake.

Kulturminister Lubna Jaffery (Ap) i Dax18-diskusjon med leder Dag Idar Tryggestad i Norsk Journalistlag.
Kulturminister Lubna Jaffery (Ap) i Dax18-diskusjon med leder Dag Idar Tryggestad i Norsk Journalistlag.

– Men absolutt mener vi at det kan være et virkemiddel.

Styrking av redaktørstyrte medier

Kulturminister Lubna Jaffery anerkjenner problemet og deler regjeringens strategi mot desinformasjon, som inkluderer styrking av redaktørstyrte medier:

– Vi er ikke uenig i dette. Og så tror jeg at vi må styrke de redaktørstyrte mediene. 

Hun nevner et prosjekt i Kristiansand hvor barn og unge får gratis abonnement på lokale aviser, og foreslår at dette kan være en modell for andre steder.

Lærer Andreas Brekke fra Akademiet videregående skole i Oslo har et tydelig syn på elevenes mediebruk. Det merker han i klasserommet:

– Jeg merker jo veldig godt at vi har ulike informasjonskilder.

Han påpeker at mange elever får nyheter fra sosiale medier som Snapchat og TikTok, og derfor går glipp av viktig kontekst som de tradisjonelle nyhetsmediene tilbyr.

 Brekke forklarer videre at dette skaper utfordringer i undervisningen:

– Hvis jeg har planlagt undervisning hjemme i løpet av en helg, gjerne tatt utgangspunkt i en sak som er overalt. Og så kommer jeg på skolen og opplever at ingen har fått det med seg. Dette viser et gap i elevenes oppdatering på samfunnsviktige saker.

Se hele debatten her.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS