Dag Idar Tryggestad, leder for Norsk Journalistlag

Ønsker tydelige avtaler om bruk av kunstig stemme

– Vi er bekymret for at man litt for ofte skynder seg og ikke tar gode nok diskusjoner internt.

Publisert

Leder i Norsk Journalistlag, Dag Idar Tryggestad, sier NJ har rådført flere mediehus som bruker, skal til å bruke eller vurderer å bruke stemmer laget av kunstig intelligens.

– Vi har oppfordret flere til tydeligere avtaler, sier han til Medier24.

Flere norske aviser bruker kunstig intelligens, hvor stemmen er trent opp på en eller flere journalisters stemme. 

Aftenposten og nå etterhvert Bergens Tidende har en funksjon der stemmen leser opp artikkelen for deg, mens VG nylig lanserte en kunstig stemme som gir deg en oppsummering av dagens nyheter. 

Ikke motstander

Tryggestad understreker at NJ ikke er motstandere av at man bruker KI-stemmer og at man tar i bruk teknologi på nye måter.

– Synes du norske redaksjoner er gode nok på dette i dag?

– Som med flere ting med kunstig intelligens har man bare kastet seg rundt. Man vil være med på toget, men bruker for lite tid til å stoppe opp og diskutere problemstillingene. Vi må sikre gode diskusjoner og klare avtaler, sier Tryggestad.

– Men vi er bekymret for at man litt for ofte skyndter seg og ikke tar gode nok diskusjoner internt, sier han.

Flere punker må avklares

Han sier det er flere viktige ting å ha regulert og avklart:

  • hva stemmen kan brukes til
  • hvor lenge man kan bruke den
  • når man kan bruke stemmen
  • at stemmen kun brukes redaksjonelt, og ikke kommersielt
  • tydelighet for publikum at stemmen ikke er en ekte person

– Vårt primære råd er at det må avtales på klubb- eller konsern-nivå, at det blir en standard, og ikke bare avtaler med enkeltpersoner, sier han.

Han sier de også er opptatte av hvor lenge man kan bruke en stemme, og ha bestemt hva som skjer om en ansatt slutter.

– Forhåpentligvis vil ikke arbeidsgiver bruke stemmen videre, men det er ikke gitt at det skjer, og da bør det være avklart.

Han mener det er viktig å regulere når man kan bruke stemmen, at det er tydelig for publikum at det ikke er en ekte person som leser og at en redaksjonell stemme kun kan brukes redaksjonelt og ikke i kommersiell sammenheng. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS