Schibsted - her ved produktsjef Erik Saastad (til venstre) - har inngått avtale med NTB og visuell redaktør Christina Dorthellinger om bruk av mediebanken.
Foto: John Einar Sandvand / Schibsted, Thomas Brun / NTB
Schibsted og NTB inngår samarbeid om mediebank
– Vi håper dette kan bidra til å løfte våre redaksjonelle produkter ytterligere, sier Schibsted-sjef.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Schibsted har signert en avtale om å bruke NTBs mediebank for sine mediehus i både Norge og Sverige.
Schibsted opplyser at de med dette vil få «et nytt redaksjonelt system som vil gi bedre arbeidsflyt for bilder og mediefiler».
– Mediebanken til NTB er et system som fungerer godt i vår arbeidsflyt. Vi utvikler selv mange løsninger for nyhetsproduksjon, men mediebanken tilfredsstiller behovene våre så godt at vi denne gangen valgte å kjøpe, sier produktsjef i Schibsted, Erik Saastad.
Mediehusene som vil få det nye verktøyet er VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
Tjenesten er kort fortalt en app-basert plattform som kundene kan bruke til lagring og arkivering for sine egne bilder og video, i tillegg til tilgang i NTBs bildedatabase.
Den benytter seg også av kunstig intelligens for ansiktsgjenkjenning, samt hurtig implementering av metadata.
Dette er noe Schibsted ser frem til å bruke.
– AI-løsningen i mediebanken gjør at det blir lettere for oss å finne igjen de rette bildene til enhver tid. Vi håper dette kan bidra til å løfte våre redaksjonelle produkter ytterligere, sier Saastad.