Tor Richardsen, prosjektleder NTB Mediebank (fra venstre), Mads Yngve Storvik, sjefredaktør og administrerende direktør NTB, og Christina Dorthellinger Nygaard, leder og redaktør NTB Visuell.

NTB med en av sine største enkeltsatsinger noensinne: – Vi vil forenkle hverdagen til mediehusene

– Denne tjenesten skal kunne gjøre den jobben som journalister ofte ikke liker å gjøre, sier NTBs nye mediebanksjef.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NTB lanserer tirsdag den nye tjenesten NTB Mediebank, og kaster seg med det i kampen om det norske markedet for lagring og gjenfinning av bilder og video.

Tjenesten er kort fortalt en app-basert plattform som kundene kan bruke til lagring og arkivering for sine egne bilder og video, i tillegg til tilgang i NTBs bildedatabase.

Brukergrensesnittet vil det samme som ellers i NTB-universet.

– Målet er å forenkle hverdagen til mediehusene og bedre arbeidsflyten. Denne tjenesten skal kunne gjøre den jobben som journalister ofte ikke liker å gjøre, sier NTBs mediebanksjef Tor Richardsen til Medier24.

– Mest mulig sømløst

Han tenker blant annet på arbeidet som ofte er knyttet til overføring av bilder fra kameraet eller telefonen, og over i redaksjonens bildearkiv. 

For å få til det bruker byrået kunstig intelligens for ansiktsgjenkjenning, samt hurtig implementering av metadata.

– Vi har fått mange spørsmål opp gjennom årene fra kunder om de ikke kunne få lagre bildene hos oss. De har opplevd at de finner lett frem i vår bildeportal, men ikke i sitt eget bildearkiv. Nå har vi både teknologien og kunnskapen til å lansere en slik tjeneste, sier Richardsen.

Sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik, gleder seg over at byrået kan lansere ny innovasjon midt i en koronapandemi.

– Det er strålende for oss å kunne lansere dette nå. Vi ønsker å gjøre verden lettere for våre kunder, og om dette både kan bidra til enklere arbeidsflyt og spare på kostnadene, så er det kjempefint, sier Storvik til Medier24.

– Generelt sett har mediebransjen veldig mange forskjellige systemer å forholde seg til. Vår hovedoppgave her, strategisk sett, har vært å gjøre det enklere for våre kunder. Minst mulig «hassle» og mest mulig sømløst, forteller han.

– En månelanding

Betatestingen av tjenesten har foregått det siste året, blant annet ved hjelp av E24, og tilbakemeldingene har vært gode.

– En av testerne kalte dette for en månelanding for dem, og det er helt reelt. Vår ambisjon har vært å revolusjonere dette feltet. Vi ønsker å bidra til en bedre arbeidshverdag, sier Richardsen.

Redaktør og leder for NTB visuell, Christina Dorthellinger Nygaard, forteller at lanseringen i første omgang blir på det norske markedet, men at blikket også er rettet ut av landet.

– Vi har en langsiktig ambisjon om å etablere dere også utenfor Norge, sier hun til Medier24.

– Vi har i dag et bildesamarbeid med både svenske TT og danske Ritzau. Når dette er oppe og går i Norge, så er det helt naturlig at vi også ser på det danske og svenske markedet, sier Nygaard.

Tor Richardsen, prosjektleder NTB Mediebank (fra venstre), Mads Yngve Storvik, Sjefredaktør og administrerende direktør NTB, og Christina Dorthellinger Nygaard, Leder og redaktør NTB Visuell.
Powered by Labrador CMS