Tor Richardsen, prosjektleder NTB Mediebank (fra venstre), Mads Yngve Storvik, sjefredaktør og administrerende direktør NTB, og Christina Dorthellinger Nygaard, leder og redaktør NTB Visuell.Cornelius Poppe/NTB
NTB med en av sine største enkeltsatsinger noensinne: – Vi vil forenkle hverdagen til mediehusene
– Denne tjenesten skal kunne gjøre den jobben som journalister ofte ikke liker å gjøre, sier NTBs nye mediebanksjef.
NTB lanserer tirsdag den nye tjenesten NTB Mediebank, og kaster seg med det i kampen om det norske markedet for lagring og gjenfinning av bilder og video.
Tjenesten er kort fortalt en app-basert plattform som kundene kan bruke til lagring og arkivering for sine egne bilder og video, i tillegg til tilgang i NTBs bildedatabase.
Brukergrensesnittet vil det samme som ellers i NTB-universet.
– Målet er å forenkle hverdagen til mediehusene og bedre arbeidsflyten. Denne tjenesten skal kunne gjøre den jobben som journalister ofte ikke liker å gjøre, sier NTBs mediebanksjef Tor Richardsen til Medier24.
– Mest mulig sømløst
Han tenker blant annet på arbeidet som ofte er knyttet til overføring av bilder fra kameraet eller telefonen, og over i redaksjonens bildearkiv.
For å få til det bruker byrået kunstig intelligens for ansiktsgjenkjenning, samt hurtig implementering av metadata.
– Vi har fått mange spørsmål opp gjennom årene fra kunder om de ikke kunne få lagre bildene hos oss. De har opplevd at de finner lett frem i vår bildeportal, men ikke i sitt eget bildearkiv. Nå har vi både teknologien og kunnskapen til å lansere en slik tjeneste, sier Richardsen.
Sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik, gleder seg over at byrået kan lansere ny innovasjon midt i en koronapandemi.
– Det er strålende for oss å kunne lansere dette nå. Vi ønsker å gjøre verden lettere for våre kunder, og om dette både kan bidra til enklere arbeidsflyt og spare på kostnadene, så er det kjempefint, sier Storvik til Medier24.
– Generelt sett har mediebransjen veldig mange forskjellige systemer å forholde seg til. Vår hovedoppgave her, strategisk sett, har vært å gjøre det enklere for våre kunder. Minst mulig «hassle» og mest mulig sømløst, forteller han.
– En månelanding
Betatestingen av tjenesten har foregått det siste året, blant annet ved hjelp av E24, og tilbakemeldingene har vært gode.
– En av testerne kalte dette for en månelanding for dem, og det er helt reelt. Vår ambisjon har vært å revolusjonere dette feltet. Vi ønsker å bidra til en bedre arbeidshverdag, sier Richardsen.
Redaktør og leder for NTB visuell, Christina Dorthellinger Nygaard, forteller at lanseringen i første omgang blir på det norske markedet, men at blikket også er rettet ut av landet.
– Vi har en langsiktig ambisjon om å etablere dere også utenfor Norge, sier hun til Medier24.
– Vi har i dag et bildesamarbeid med både svenske TT og danske Ritzau. Når dette er oppe og går i Norge, så er det helt naturlig at vi også ser på det danske og svenske markedet, sier Nygaard.