Ansvarlig redaktør Mari Skurdal og daglig leder Christian Samuelsen i Klassekampen

Klassekampen femdoblet driftsresultatet i korona-året - men sier det ikke er målet

Avisen økte opplagsinntektene med 15 millioner kroner i 2020.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Klassekampen endte koronaåret med et driftsresultat på 9,1 millioner kroner. Det er mer enn en femdobling fra 2019. Da endte avisen på 1,6 millioner.

– Det var et kjempegodt år for oss, sier ansvarlig redaktør Mari Skurdal til Medier24.

– Den beste våren

Avisen økte inntektene med 7,5 millioner kroner til 203 millioner kroner. Dette inkluderer også pressestøtte på 42,7 millioner kroner.

Opplagsinntektene økte med 15 millioner kroner.

– Vi fikk litt hetta da koronaen stengte ned Norge, og annonseinntektene raste. Men når alt kom til alt, ble det den beste våren vi har hatt. Selv om vi mistet en del annonseinntekter, ble vi god kompensert med veldig mange nye abonnenter, sier Skurdal.

Avisen økte også utgiftene med 90 000 kroner, til 194,3 millioner kroner, men Skurdal påpeker at utgiftene var kuttet i forhold til hva de ville vært i et «vanlig år».

– Vi ikke blant annet ikke reist noe sted. Vi hadde mange reiseplaner som ble stoppet. Så egentlig gikk budsjettene langt over forventningene, vi hadde trodd det skulle gå andre veien.

Ikke viktig med høyt overskudd

Administrerende direktør Christian Samuelsen er også godt fornøyd med resultatet.

– Det beste er at vi økte opplagsinntektene med 15 millioner kroner i fjor. Det tror jeg er ganske unikt, sier han til Medier24.

Han legger til at det ikke er viktig for avisen med høyt overskudd.

– Vi skal gå i null eller litt over. Vi jager ikke høye driftsresultater. Jeg ser mer på økningen i opplagsinntektene, forteller han.

Og veksten har fortsatt i 2021. I starten av året kunne avisen melde om abonnentsrekord på 50 000 abonnenter. Og nå bruker avisen en god del mer penger enn i fjor.

– Nå har vi skrudd på kranene igjen. Vi har fått inn tre nye stillinger i den nye gravegruppen, og vi har hatt flere lange reiser, blant annet to journalister på en omfattende tur til Syria. Så får vi se når vi får lagt inn de reiseregningene, hvordan vi ligger an, forteller Skurdal og legger til:

– Så lenge vi har god vekst i abonnenter, så går det meste. Og det har vi. Bortsett fra noen mørke skyer som følge av at Amedia kutter papiravis–dager, som vi er litt avhengig av når det gjelder trykking av avisen, så ser det ikke så verst ut.

Powered by Labrador CMS