Tirsdag ble det kjent at Sarah Willand slutter som direktør for markedsføring, organisasjon og kommunikasjon hos TV 2.
Lene Eltvik Vindfeld tar over og er ansatt som ny organisasjonsdirektør i TV 2.
Willand melder overgang til bokbransjen og blir administrerende direktør i Cappelen Damm.
Hun er klar på at det føles vemodig å forlate arbeidsplassen hvor hun har vært i syv år, men understreker at hun også ser fram til den nye jobben.
– Man blir glad i de man jobber sammen med. Så det er en følelse av kjærlighetssorg, blandet med mye forventninger for det som ligger foran, sier Willand til Medier24.
– Mer solid
I pressemeldingen viser Willand til det publisistiske oppdraget, som både TV 2 og Cappelen Damm har.
Dette trekker hun også fram overfor Medier24.
– Hva er det med det ansvaret som appellerer til deg?
– Først og fremst fordi det er viktig for folk og samfunnet. Kanskje viktigere enn noen gang. Jeg liker pulsen i en organisasjon som både skal ha et tydelig publisistisk oppdrag, og samtidig et kommersielt oppdrag, svarer Willand.
På spørsmål om hvordan TV 2 har endret seg i løpet av de syv årene, peker den avtroppende TV 2-direktøren på den digitale utviklingen.
– Jeg opplever det som to forskjellige virksomheter på mange områder. Det publisistiske oppdraget står fortsatt helt sentralt. Men i dag leverer vi ikke kun på lineær-TV, men også på TV 2.no og via strømmetjenesten TV 2 Play.
Hun trekker også fram at TV 2 som organisasjon har utviklet seg.
– TV 2 er mer solid på mange områder i dag enn for syv år siden. Det har vært en profesjonalisering av organisasjonen og ledelsen. Det jobbes også med kompetanseutvikling på en helt annen måte i dag.
Willand trekker også fram et ferskt minne fra 30-årsjubileet som har festet seg hos henne.
– Der har vi Gabrielle på scenen, og det står 1000 ansatte som holder rundt hverandre mens de hopper opp og ned. Da jeg så på det visste jeg at jeg var på vei bort, og det gjorde kanskje at jeg var mer soft enn jeg ellers ville vært.
– Folk er ikke sinte på meg personlig
I løpet av de syv årene har mediehuset TV 2 også havnet i andre mediers søkelys. Både under en omorganisering hvor flere TV 2-ansatte måtte gå, men også under MeToo-oppgjøret i Norge.
I disse anledningene har Willand tidvis vært ansiktet utad.
På et generelt spørsmål om hvordan det er å stå i mediestormen, svarer Willand at folk er opptatt av TV 2.
– Jeg skjønte det tidlig, men jeg vet ikke om jeg var forberedt på det. Det gjør det lettere å stå i det når folk er engasjert. Man kan tenke seg at det ville vært verre om folk ikke var engasjert, forteller Willand og fortsetter:
– Så representerer jeg TV 2, og folk er ikke sinte på meg personlig. Det har jeg måtte minne seg meg på noen ganger. Som leder har man godt av å stå i ruskevær noen ganger. Det er gode erfaringer å ta med inn i lederskapet. Det gjør at man blir trygg i det.
– Hva kommer du til å savne fra TV 2?
– Først og fremst er det folkene. Så er jeg spent på hva det vil gjøre å ikke ha høy puls tjuefire timer. Om jeg vil savne det, eller om synes det er godt.
– Kommer du til å savne alle nyhetsjournalistene som ringer deg?
– Det må jeg nesten komme tilbake til, om jeg vil savne det eller om det blir litt deilig. Jeg opplever en god dialog og profesjonelle møter med alle journalister fra mediehusene. Men det er klart at når jeg sitter rundt bordet på nyttårsaften på kvelden, så er det ikke sikkert at jeg vil savne dere, svarer Willand og ler.