Geir Magne Staurland i GAFFA Norge.

Går fra 20 prosent til fulltid som GAFFA-redaktør: – Det føles som en seier

I et år har Geir Magne Staurland vært sjefredaktør for GAFFA Norge. Nå satser musikkavisen med full stilling og fysisk utgave.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

September 2021 blåste det nytt liv i GAFFA Norge, som på det tidspunktet hadde ligget brakk på grunn av pandemien.

Geir Magne Staurland fikk rollen som sjefredaktør i en 20 prosent stilling. Et år og en ufullført mastergrad i italiensk senere går han inn i en fulltidsstilling.

– Det føles som en seier. At jeg klarte å lande på to bein og at jeg klarte det på et år føles veldig bra. Det har vært en lang reise med store utfordringer, sier Staurland til Medier24.

Det er dog for tidlig å si om det blir flere redaksjonelle utvidelser.

– Akkurat nå er jeg på penger som ikke speiler det man får inn. Det er en fremoverlent satsing. Den må først komme i balanse før man kan utvide, forklarer han.

Det skal gjøres med å skape mer baluba.

– Den eneste måten vi kan redde musikkjournalistikk i krise på er å skape mer baluba.

Gir ut magasin

Han møter Medier24 på Blå ved Oslo. På vei inn ligger Natt&Dag sitt magasin til By:Larm som går av stabelen på torsdag.

«Fienden» kaller han dem.

– Selv om jeg kaller det fienden så er det også veldig vakkert at det er to comeback på papir på en gang. Og vi gjør hverandre bedre når man har konkurrenter, sier han.

For det er ikke bare Natt&Dag som kommer ut i fysisk format under By:Larm. GAFFA kommer med 68 sider.

– At vi gjør det nå er for å vise muskler. Dette kan vi gjøre hvis vi vil. Og det er for å synliggjøre oss selv. Det er jo markedsføring - et stunt. Det blir ikke permanent nå i første omgang, men vi får se, sier Staurland.

Sjefredaktøren i GAFFA på BLÅ i Oslo.

Skandinavisk støtte

I Norge er GAFFA enn så lenge lillebror, men i Skandinavia er musikkmagasinet storebror.

At GAFFA også finnes i Danmark og Sverige ser han på som en stor fordel, og viser til både stoffutveksling og annonsemarkedet.

– Det gir en unik mulighet til å skape god kulturjournalistikk.

Han er dog klar over at ressursene er få.

– Det er meg som fulltidsansatt og en deltids medredaktør. Vi er i utgangspunktet de eneste som mottar penger, sier han.

– Frilansere da?

– Det er frivillig engasjement. Slik har det alltid vært i GAFFA Norge, sett bort fra noen små honorarer fra tid til annen. Men vi er et springbrett for unge kulturskribenter og fotografer, sier han og fortsetter:

– Det føles jo kjipt å være en del av kulturslaveriet, men det er vi jo. Vi har ingen måte å gå utenom det heller. Vi har ikke penger.

Sjefredaktør Staurland ønsker å skape mer baluba.
Powered by Labrador CMS