GAFFA Norge ble lagt ned like etter koronavirus-utbruddet i mars i 2020. Musikkmagasinet eksisterer også i Danmark og Sverige.
I september i fjor startet de opp igjen i Norge. Geir Magne Staurland er sjefredaktør, og mener de kan gi et viktig bidrag i norsk musikkjournalistikk.
– For meg er anmelderkunsten utrolig viktig. Jeg er opptatt av at vi skal skrive gode anmeldelser, og videreføre både den dyptpløyende, men også den tabloide kunstformen det kan være. En av mine kjepphester er at det er altfor lite slakt i norsk musikkjournalistikk, og altfor mye snilt. Folk er redde for å treffe artisten på neste bransjetreff. Der har det tapt seg, sier Staurland til Medier24.
Han mener poenget med å skrive anmeldelser er å få folk til å snakke om og diskutere kultur.
– Man trenger slakt for å få hjulet til å rulle. Folk må ikke være redde for å komme med harde meninger om musikk. Og det vil jeg stå for med GAFFA. Det er et sentralt kriterie for at kulturjournalistikken skal ha brodd og være spennende.
Problemer med Instagram
Staurland sier det har gått bra i oppstartsfasen siden september, med ett unntak.
Instagram er en av de viktigste kanalene for å nå ut til unge lesere. Men redaktøren slet lenge med å få tilgang til deres gamle konto, som hadde over 6000 følgere.
Staurland fikk ikke kontakt med Instagram. I tillegg laget de to nye kontoer, som begge ble stengt ned.
– Instagram gir aldri en grunn til at du blir tatt ned. Man får bare beskjed om at man har brutt retningslinjer, også er det ferdig med den saken, sier Staurland.
Det hjalp heller ikke at det siste innlegget på den gamle kontoen var et svart bilde med teksten «Takk for oss».
– Det er det viktigste mediet for synlighet, men ikke for forretning og lesertall. Vi har en følgerbase på Facebook på 25. 000. Men der når man ikke de unge, som er et opplagt poeng her.
– Jeg føler meg «locked out of heaven», som Bruno Mars synger, legger Staurland til.
Løsningen
Medier24 har kontaktet Instagrams presseansvarlige i Norge i forbindelse med denne saken. Da svarte de med å gjenåpne kontoen.
En fornøyd Staurland kan derfor se framover med litt mer optimisme.
I et nytt intervju med Medier24 sier han at Instagram åpner helt nye mediehorisonter for dem.
– Uten kontoen har det for eksempel vært liten gevinst i å skrive om det nye som rører seg i musikkens verden og å fronte ferske artister. På Facebook er det resirkulering av gamle travere og tabloide klikksaker som holder oss i live, sier han.
– På Instagram kan man stå for et langt mer estetisk og kuratert innhold. Der handler det mindre om klikk og mer om synlighet. Det er per nå dårlig business, men essensielt for å gjenoppbygge kredibiliteten og merkevaren vår, sier Staurland.
Store planer
GAFFA har nå lansert en ny spalte der de rett og slett anmelder andre musikkanmeldere.
– Musikk-kritikken trenger en vårrengjøring, og vi prøver å gjøre Kritiker-Norge årvåkne med vår nye spalte hvor vi jevnlig anmelder anmelderne. Vi skal vise at Norges kulturskriverier trenger enda mer samtale og friksjon.
– Vi kan gjerne være spydige eller skamløst hyllende, men målet vil alltid være å snakke sammen om kultur, diskutere og debattere, sende tolkninger og perspektiver på rundgang og skape et rom for kultur som i seg selv beriker kulturen.
Slik tror han musikkmagasinet skal holde seg på beina framover, og i tillegg skape en forskjell i Kultur-Norge.
– Dette skal vi gjøre både med tabloide lister og velskrevne tekster. Kritikkens kanskje vanskeligste oppgave er å kunne språkliggjøre musikk, gi den en treffende metafor, sette den i en kulturell sammenheng og kunne produsere en begripelse eller en ramme, som leseren, lytteren og artisten selv kan ta med seg videre i livet som meningsfylt i møte med kunstneriske uttrykk.
Staurland har innsett at det også må noen «agurk»-saker til for at GAFFA Norge skal tjene nok penger framover. Likevel vil de også gå i dybden på ulike temaer.
– Samtidig med vårt idealistiske oppdrag må vi forsøke å etablere oss med økonomisk stabilitet og få til noe mer enn dagens luselønn, da er vi også avhengige av kjappe og av og til dumme musikknyheter som trekker lesere og som vi vet treffer målgruppen våre forgjengere har bygd opp her i Norge. Disse handler som regel om sex, død, Dave Grohl og nye serier om hvorfor Beatles egentlig gikk i oppløsning.